Hoppa till innehåll

Jaktammunition (främst älg) till .30-06?


pbo

Recommended Posts

Hej,

Säkert finns liknande trådar redan, men jag hittade ingen. Hoppas att det inte blev fel delforum.

Äntligen dags att bli aktiv jägare efter många års, delvis självvald, väntan. Nu stundar älgjakten och jag tänkte att jag skulle starta mitt aktiva älgjagande med att vara lite genomtänkt i ammunitionsvalet. I minnet har jag gubbarna jag såg när jag satt med på pass under uppväxten som hade en salig blandning patroner i fickan. Det kan rimligen inte vara bra för varken precision eller effekt.

Jag har en gammal, men välskjutande, Husqvarna 1600 i kaliber .30-06. Vad kan vara lämpligt ammunition för jakt om man främst kommer jaga älg och inte skjuta på särskilt långa håll? Prioritet är effekt samt kulor som inte blyar ner köttet alldeles förskräckligt. SAKO Hammerhead och Norma Oryx verkar bra när jag läser på. Är det rätt tänkt eller har någon andra förslag?

Det kan ju heller inte uteslutas att jag kommer skjuta vildsvin och rådjur, åtminstone ibland. Borde det påverka mitt val?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både Oryx och Hammerhead gör jobbet alldeles galant. De är så kallar bondade kulor vilket innebär att blykärnan är sammanlödd med manteln och därför släpper de ifrån sig mycket lite blyfragment. 
 

Vill man vara helt säker på att inte få bly i köttet väljer man blyfria kulor istället. Norma har exempelvis kulan Eco-strike, SAKO har en kula som heter Power-Blade och Lapua den väl beprövade Naturalis - för att bara nämna några!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blyfritt är utmärkt om du vill begränsa bly i maten. Sako powerhead II är fabriksladdadr Barnes ttsx, en mycket bra kula, dessvärre 11,7gram som blir så lång att den kanske inte stabiliserar i en gammal 1640, dvs precisionen kan vara dålig. Då är kanske norma ecostrike eller black hills gold (hornady GMX kula) bättre som väger 9,7gram. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

35 minutes ago karelsk blandning sa:

Fabriksladdat?

Finns 220gr sako hh?

Jag tänkte försöka undvika att bli så intresserad att jag börjar handladda. ? Alldeles för många fritidsintressen redan.

Ser ut att finnas 220gr. https://www.skyttetjanst.se/article/detail/sako-hammerhead-30-06-143-gram-220-gr/22063

32 minutes ago sidde sa:

Både Oryx och Hammerhead gör jobbet alldeles galant. De är så kallar bondade kulor vilket innebär att blykärnan är sammanlödd med manteln och därför släpper de ifrån sig mycket lite blyfragment. 
 

Vill man vara helt säker på att inte få bly i köttet väljer man blyfria kulor istället. Norma har exempelvis kulan Eco-strike, SAKO har en kula som heter Power-Blade och Lapua den väl beprövade Naturalis - för att bara nämna några!

Låter som Oryx och Hammerhead är likvärdiga då. Ser att SAKO har en mer aerodynamisk version också. Principiellt intressant men jag kommer knappast skjuta på så långa håll att det spelar roll.

20 minutes ago MarkusR sa:

Blyfritt är utmärkt om du vill begränsa bly i maten. Sako powerhead II är fabriksladdadr Barnes ttsx, en mycket bra kula, dessvärre 11,7gram som blir så lång att den kanske inte stabiliserar i en gammal 1640, dvs precisionen kan vara dålig. Då är kanske norma ecostrike eller black hills gold (hornady GMX kula) bättre som väger 9,7gram. 

Förvisso trevligt att helt få bort blyet. Samtidigt vill jag känna mig helt säker på att kulan inte är för klen. Så länge andra i laget jagar med bly så lär jag ju ändå få en del bly i köttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago pbo sa:

 Förvisso trevligt att helt få bort blyet. Samtidigt vill jag känna mig helt säker på att kulan inte är för klen. Så länge andra i laget jagar med bly så lär jag ju ändå få en del bly i köttet.

Den är absolut inte för klen bara för att det är koppar, jag har kört uteslutande koppar till matvilt i flera år. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Nu är Norma Oryx 180 gr inköpt. Sakos har coolare namn, men Norma är ändå kunglig hovleverantör. Sedan var det de som närmsta handlaren hade hemma (men det är en för tråkig förklaring).

Problemet med kopparkulor är inte vad jag tror om dem utan vad jag tror att resten av jaktlaget kan tro. Om nya killen i laget skulle skadeskjuta med något som kan betraktas som lite okonventionella patroner så lär jag få höra det för evigt. "Det är han med de konstiga patronerna som inte får ihjäl älgarna."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pbo sa:

Tack för svaren. Nu är Norma Oryx 180 gr inköpt. Sakos har coolare namn, men Norma är ändå kunglig hovleverantör. Sedan var det de som närmsta handlaren hade hemma (men det är en för tråkig förklaring).

Problemet med kopparkulor är inte vad jag tror om dem utan vad jag tror att resten av jaktlaget kan tro. Om nya killen i laget skulle skadeskjuta med något som kan betraktas som lite okonventionella patroner så lär jag få höra det för evigt. "Det är han med de konstiga patronerna som inte får ihjäl älgarna."

Såna som PMT kallar för retarderade älgjägare. Vad de tror och katten skiter åker väl i samma hög? 

Gillar inte normas kulor. Sett oryx, bland annat, tappa manteln och fragmenteras vid flera tillfällen.

Jag föredrar sako hammerhead, lapua mega, hornadys sst och interlock. 

Men djuren dör säkert av normas grejer också. 

Minns jag läste att Dansken hade haft nåt underligt med en Alaskakula som svängt konstigt i ett kid. Minns inte exakt, men det var något åt det hållet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller kulor så finns det ett enkelt svar, köp vad du vill och vad du tror på!

Faktum är att det är väldigt få personer som skjuter tillräckligt många vilt för att kunna dra slutsatser. Sen behöver man ju dessutom analysera alla kulor och skottskador. Inte bara de som går sämre utan även de som går bra.

Så köp en kula du tror på, om det råkar vara för att asken är grön och du gillar Eddie´s gamla visa om termosen eller om du kör ole dole doff kommer inte spela så stor roll :D

Ps. alla kulor du nämnt kommer att göra jobbet. Jaaa det finns folk som har haft konstigheter men det får man för eller senare med alla kulor!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Pyrschjägaren sa:

Såna som PMT kallar för retarderade älgjägare. Vad de tror och katten skiter åker väl i samma hög? 

Gillar inte normas kulor. Sett oryx, bland annat, tappa manteln och fragmenteras vid flera tillfällen.

Jag föredrar sako hammerhead, lapua mega, hornadys sst och interlock. 

Men djuren dör säkert av normas grejer också. 

Minns jag läste att Dansken hade haft nåt underligt med en Alaskakula som svängt konstigt i ett kid. Minns inte exakt, men det var något åt det hållet. 

App, app, app, inte kritisera HM Konungens ammunitionsval! Duger Norma åt kungen duger de åt mig. ?

Jag ska hålla lite koll på vad jag tycker om Oryx. Sannolikt lär jag dock inte skjuta så mycket vilt att jag får någon bra statistik. Kunde ju vara en ursäkt att jaga mer iofs. På pappret verkade Oryx och Hammerhead i stort sett likvärdiga. Trist om dte finns kvalitetsproblem.

Alaska är väl inte långt från gamla tiders gjutna blykulor? Borde kunna uppträda lite hur som helst efter träff. Sannolikt bra för verkan, men risk för stor köttförstöring och mycket blyrester.

10 hours ago danielj sa:

När det gäller kulor så finns det ett enkelt svar, köp vad du vill och vad du tror på!

Faktum är att det är väldigt få personer som skjuter tillräckligt många vilt för att kunna dra slutsatser. Sen behöver man ju dessutom analysera alla kulor och skottskador. Inte bara de som går sämre utan även de som går bra.

Så köp en kula du tror på, om det råkar vara för att asken är grön och du gillar Eddie´s gamla visa om termosen eller om du kör ole dole doff kommer inte spela så stor roll :D

Ps. alla kulor du nämnt kommer att göra jobbet. Jaaa det finns folk som har haft konstigheter men det får man för eller senare med alla kulor!

//Danielj

Nej, man skjuter knappast så mycket att det går att få statistik på det. Jag gissar att Norma har störst marknadsandel i Sverige eftersom det är ett svenskt fabrikat. Bara därför kommer man höra om fler dåliga produkter från dem. Ingen tänker på att det avlossas många fler bra skott med Norma också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pbo sa:

App, app, app, inte kritisera HM Konungens ammunitionsval! Duger Norma åt kungen duger de åt mig

Hehe, knugen vet inte ens vilken stad han är i. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en 30-06 så kommer i princip all ammunition att fungera till älgjakt (undantaget helmantel och varmintkulor...). 

Så jag håller med om att du ska köpa vad du vill. 

En bondad kula som Oryx är inte ett dåligt val. Den har också fördelen att den är synnerligen lätt att få tag på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago pbo sa:

App, app, app, inte kritisera HM Konungens ammunitionsval! Duger Norma åt kungen duger de åt mig. ?

Jag ska hålla lite koll på vad jag tycker om Oryx. Sannolikt lär jag dock inte skjuta så mycket vilt att jag får någon bra statistik. Kunde ju vara en ursäkt att jaga mer iofs. På pappret verkade Oryx och Hammerhead i stort sett likvärdiga. Trist om dte finns kvalitetsproblem.

Alaska är väl inte långt från gamla tiders gjutna blykulor? Borde kunna uppträda lite hur som helst efter träff. Sannolikt bra för verkan, men risk för stor köttförstöring och mycket blyrester.

Nej, man skjuter knappast så mycket att det går att få statistik på det. Jag gissar att Norma har störst marknadsandel i Sverige eftersom det är ett svenskt fabrikat. Bara därför kommer man höra om fler dåliga produkter från dem. Ingen tänker på att det avlossas många fler bra skott med Norma också.

Norma säljs mest av för de är lättast att få tag i! Jag letade ammo till en ny bössa.
4 av 4 har två olika Norma kulor till den kaliber. De hade ett el. två alternativ som mest till norma sortimentet. 


Ps. Knugen betalar antagligen inte sina kulor själv så :D

//Danielj
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pyrschjägaren sa:

Nä. Det gör vi, med våra skattepengar. 

Jag kan glädja dig med att du betalar mina Oryx också med dina skattepengar. Om än att de är omvandlade till min lön.

Oryx ÄR en bra kula. 

Slut på meddelande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt tråkig när det gäller kulvapen.
Jag kör Lapua Mega i alla mina klass 1 studsare.
Det gjorde jag även i den 30-06 jag hade.
Jag brukar välja den kula som går bäst i bössan och hittills har jag bara kommit till Lapua Mega den har fungerat i alla mina bössor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningen hittills är att de flesta rekommenderar en bondad blykula. Då verkar det vara vad som gäller. Sedan är det olika bud på fabrikatet, men det är kanske mer tycke och smak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag som ny jägare skulle börja jaga idag hade jag valt ett blyfritt alternativ. 

Jag har kommit så långt att jag funderat på att byta, men jag har skjutit lite för mycket vilt med bondade blykulor (mest Oryx) för att ta steget. Ytterligare en orsak att jag inte gått över är att jag jagar en hel del med 6,5x55, och där finns det inga bra blyfria klass 1 alternativ i dagsläget. Det tar också en del tid att hitta en stabil laddning, vilket gör att jag ogärna ändrar på det som fungerar. 

Jag har svårt att byta från någonting som fungerat bra i mer än 20 år, även om jag intellektuellt inser att mindre bly i viltet torde vara bra. Kortfattat är jag förändringsobenägen. ?

Jag förstår din argumentation om vad andra i jaktlaget kan tyckas tänka. Men det är egentligen ingen bra anledning...

Nu har du redan köpt Oryx -- och det är inget fel med den. Tillgängligheten på köpeammunition är en stor fördel för Norma i Sverige. Ja, den kostar mer än den borde. Men hur många jaktskott går det egentligen för de flesta. För mig som laddar själv är det totalt oväsentligt om kulan kostar 5, 10 eller 15 kronor styck. Skillnaden för färdig ammunition är förvisso större. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Arctic sa:

Om jag som ny jägare skulle börja jaga idag hade jag valt ett blyfritt alternativ. 

Jag har kommit så långt att jag funderat på att byta, men jag har skjutit lite för mycket vilt med bondade blykulor (mest Oryx) för att ta steget. Ytterligare en orsak att jag inte gått över är att jag jagar en hel del med 6,5x55, och där finns det inga bra blyfria klass 1 alternativ i dagsläget. Det tar också en del tid att hitta en stabil laddning, vilket gör att jag ogärna ändrar på det som fungerar. 

Jag har svårt att byta från någonting som fungerat bra i mer än 20 år, även om jag intellektuellt inser att mindre bly i viltet torde vara bra. Kortfattat är jag förändringsobenägen. ?

Jag förstår din argumentation om vad andra i jaktlaget kan tyckas tänka. Men det är egentligen ingen bra anledning...

Nu har du redan köpt Oryx -- och det är inget fel med den. Tillgängligheten på köpeammunition är en stor fördel för Norma i Sverige. Ja, den kostar mer än den borde. Men hur många jaktskott går det egentligen för de flesta. För mig som laddar själv är det totalt oväsentligt om kulan kostar 5, 10 eller 15 kronor styck. Skillnaden för färdig ammunition är förvisso större. 

Jag är väl gammalmodig själv också och tycker rent spontant att det ska vara bly i en kula. Men visst har du egentligen rätt om bly. Det är ju skitgiftigt egentligen. 

Jo, man ska väl strunta i vad andra i laget tycker om vad man skjuter med. Jag är iofs gammal nog att kunna göra det. Men samtidigt också gammal nog att låta bli att provocera fram onödigt tjafs.

Så länge man inte jagar mycket i viltrika marker är ju kostnaden mycket riktigt en ickefråga. Säg att man sparar 10:- per skott. Skjuter man 10 skott på ett år är det en hel hundring, den har man ju snart tjänat tillbaka i tid om man inte behöver leta efter ammo utan skjuter med något som är lätt att få tag på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...