Hoppa till innehåll

Kronhjort i Kalix och i Norrbotten


lsjonsson

Recommended Posts

Ni som har varit med länge här på forumet minns säkert att jag har skrivit om Kronhjortar (2007) som har blivit utsläppta alt. smitit ut ur hägnet p g a dålig skötsel. Dom första hjortarna sköt vi redan 2005.

Eftersom inte ägaren hade skött vaccineringen av sina hjortar så blev vi beordrade av JBV att skjuta bort alla hjortar från våran mark. Ägaren till hjortarna  och hägnet fick ta kostnaden som vet.besiktning, kostnad för provtagning tbc och han fick inte ta köttet eftersom det var vi jägare hade skjutit dom. Det var ett himla liv och han polisanmälde oss för att han påstod att vi hade släppt ut hjortarna, m. m. men det hade han inget för.:)

Vi har vetat länge att vi har haft minst en hind kvar på marken och eftersom beslutet för skyddsjakt har gått ut sedan många år så har den fått leva i lugn och ro. Det vi inte visste var att det finns minst en hjort kvar också. Under sept.jakten efter älg så gick en av hundförarna uppe på en höjd ca 1 km ifrån mig. Efter ett tag så säger han att han såg en hind med årskalv.:wub: Snacket är i full gång sedan när vi träffas efter dagens em. såt. Det vore kul om vi kunde få en permanent kronhjortsstam här uppe. Sedan vore det kul att veta om det finns en el. flera kronhjortar kvar på marken för annars blir det väl inavel.

Det kan med andra ord bli några intressanta år framöver för att se utvecklingen och ev. förökning av våra Kronhjortar.:thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago lsjonsson sa:

Ni som har varit med länge här på forumet minns säkert att jag har skrivit om Kronhjortar (2007) som har blivit utsläppta alt. smitit ut ur hägnet p g a dålig skötsel. Dom första hjortarna sköt vi redan 2005.

Eftersom inte ägaren hade skött vaccineringen av sina hjortar så blev vi beordrade av JBV att skjuta bort alla hjortar från våran mark. Ägaren till hjortarna  och hägnet fick ta kostnaden som vet.besiktning, kostnad för provtagning tbc och han fick inte ta köttet eftersom det var vi jägare hade skjutit dom. Det var ett himla liv och han polisanmälde oss för att han påstod att vi hade släppt ut hjortarna, m. m. men det hade han inget för.

Vi har vetat länge att vi har haft minst en hind kvar på marken och eftersom beslutet för skyddsjakt har gått ut sedan många år så har den fått leva i lugn och ro. Det vi inte visste var att det finns minst en hjort kvar också. Under sept.jakten efter älg så gick en av hundförarna uppe på en höjd ca 1 km ifrån mig. Efter ett tag så säger han att han såg en hind med årskalv. Snacket är i full gång sedan när vi träffas efter dagens em. såt. Det vore kul om vi kunde få en permanent kronhjortsstam här uppe. Sedan vore det kul att veta om det finns en el. flera kronhjortar kvar på marken för annars blir det väl inavel.

Det kan med andra ord bli några intressanta år framöver för att se utvecklingen och ev. förökning av våra Kronhjortar.

Hoppas verkligen att det blir en livskraftig stam framöver, och förstås också att de börjar vandra söderut, ner mot Persön/Sundoms-trakten också ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago KJE81 sa:

Hoppas verkligen att det blir en livskraftig stam framöver, och förstås också att de börjar vandra söderut, ner mot Persön/Sundoms-trakten också ;)

Se där ja! Du bor åt det hållet! Nästgårds!:thumbsup:

Den som lever får se vad som händer och spridningen av Kron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
På 2020-10-04 at 14:54 lsjonsson sa:

Ni som har varit med länge här på forumet minns säkert att jag har skrivit om Kronhjortar (2007) som har blivit utsläppta alt. smitit ut ur hägnet p g a dålig skötsel. Dom första hjortarna sköt vi redan 2005.

Eftersom inte ägaren hade skött vaccineringen av sina hjortar så blev vi beordrade av JBV att skjuta bort alla hjortar från våran mark. Ägaren till hjortarna  och hägnet fick ta kostnaden som vet.besiktning, kostnad för provtagning tbc och han fick inte ta köttet eftersom det var vi jägare hade skjutit dom. Det var ett himla liv och han polisanmälde oss för att han påstod att vi hade släppt ut hjortarna, m. m. men det hade han inget för.

Vi har vetat länge att vi har haft minst en hind kvar på marken och eftersom beslutet för skyddsjakt har gått ut sedan många år så har den fått leva i lugn och ro. Det vi inte visste var att det finns minst en hjort kvar också. Under sept.jakten efter älg så gick en av hundförarna uppe på en höjd ca 1 km ifrån mig. Efter ett tag så säger han att han såg en hind med årskalv. Snacket är i full gång sedan när vi träffas efter dagens em. såt. Det vore kul om vi kunde få en permanent kronhjortsstam här uppe. Sedan vore det kul att veta om det finns en el. flera kronhjortar kvar på marken för annars blir det väl inavel.

Det kan med andra ord bli några intressanta år framöver för att se utvecklingen och ev. förökning av våra Kronhjortar.:thumbsup:

Nu har vi bevis på att vi missade någon/några under den jakten för idag fick en av hundflrarna se 3 st hindar som gick och betade på en träda när hon var på väg där hon skulle släppa sin jämte idag på morgonen. Det måste ju finnas minst ett kron på marken för att dom ska kunna para sig.

1775558636_Kronhjortshindar20210907StLapptrsk.jpg.946cb5591565292501c30af9d5a63821.jpg

Markägarna är inte glada med tanke på den skada som dom åstadkommer på skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Nu har vi bevis på att vi missade någon/några under den jakten för idag fick en av hundflrarna se 3 st hindar som gick och betade på en träda när hon var på väg där hon skulle släppa sin jämte idag på morgonen. Det måste ju finnas minst ett kron på marken för att dom ska kunna para sig.

1775558636_Kronhjortshindar20210907StLapptrsk.jpg.946cb5591565292501c30af9d5a63821.jpg

Markägarna är inte glada med tanke på den skada som dom åstadkommer på skogen.

Kul att se, hoppas att de kommer längre ned längs kusten snart 😀

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Kul att se, hoppas att de kommer längre ned längs kusten snart 😀

...eller dom kommer från Västerbotten upp till dig.

Detta var på östra sidan älven. Med andra ord på fel sida för att sprida sig neråt.:thumbsup:

Jaja, jag vet att det finns is på vintern som dom kan gena över.:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago lsjonsson sa:

...eller dom kommer från Västerbotten upp till dig.

Detta var på östra sidan älven. Med andra ord på fel sida för att sprida sig neråt.

Jaja, jag vet att det finns is på vintern som dom kan gena över.

Dom får gärna komma både norr- och söderifrån 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago KJE81 sa:

Dom får gärna komma både norr- och söderifrån 😁

Det kan jag tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom där är näst lika livskraftiga som älgen, så dom trivs nog. Kul för er, sedan att de alltid gnager på bästa gåbort träden är ju sorgligt. 

Där vi jagar fågel i Västerbotten har de alltid mkt snö, 1m och mer, för 2 år sedan hade de 1.6m. Ändå orkar rådjuren hållas där, nu matas de I byarna under vintern såklart men ändå. Även där har det dykt upp kron sista åren, vilket uppskattas bland jägarna.

Man blir imponerad vad de klarar av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago strävhår sa:

Dom där är näst lika livskraftiga som älgen, så dom trivs nog. Kul för er, sedan att de alltid gnager på bästa gåbort träden är ju sorgligt. 

Där vi jagar fågel i Västerbotten har de alltid mkt snö, 1m och mer, för 2 år sedan hade de 1.6m. Ändå orkar rådjuren hållas där, nu matas de I byarna under vintern såklart men ändå. Även där har det dykt upp kron sista åren, vilket uppskattas bland jägarna.

Man blir imponerad vad de klarar av.

Just nu så ser det ut som att kron är mer livskraftig än älgarna på marken. Ja, det är det sorgliga med kron. Då är väl skogsbolagen glada när vi har lite älg kvar så slipper dom gnälla över betesskador även om vi inte har någon bolagsmark på vår mark.

Ja, det är ju som hos oss men här finns det bönder som plogar upp gångvägar från skogskanten till rådjuren fram till foderhäckar eller ensilagebalar.

Ja visst blir man det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Just nu så ser det ut som att kron är mer livskraftig än älgarna på marken. Ja, det är det sorgliga med kron. Då är väl skogsbolagen glada när vi har lite älg kvar så slipper dom gnälla över betesskador även om vi inte har någon bolagsmark på vår mark.

Ja, det är ju som hos oss men här finns det bönder som plogar upp gångvägar från skogskanten till rådjuren fram till foderhäckar eller ensilagebalar.

Ja visst blir man det!

Skogsbolagen brukar gilla kron mindre än älg då de gillar att äta granbark på träd som är drygt 10cm grova… 😱

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Just nu så ser det ut som att kron är mer livskraftig än älgarna på marken. Ja, det är det sorgliga med kron. Då är väl skogsbolagen glada när vi har lite älg kvar så slipper dom gnälla över betesskador även om vi inte har någon bolagsmark på vår mark.

Ja, det är ju som hos oss men här finns det bönder som plogar upp gångvägar från skogskanten till rådjuren fram till foderhäckar eller ensilagebalar.

Ja visst blir man det!

Sjukt vilket svammel med dessa rådjur, om dom inte klarar sig utan massa utfodringar och upp plogade vägar så är det nog bara så att dom inte är tänkt vara här i norr.

Dom som inte vill ha kron på markerna måste nu ta chansen och skjuta dem eller göra en hjort åtel när snön kommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago karelsk blandning sa:

Sjukt vilket svammel med dessa rådjur, om dom inte klarar sig utan massa utfodringar och upp plogade vägar så är det nog bara så att dom inte är tänkt vara här i norr.

Dom som inte vill ha kron på markerna måste nu ta chansen och skjuta dem eller göra en hjort åtel när snön kommer.

Bönderna tycker dom är fina när dom går ute på trädorna och betar innan snön kommer och vill ge dom en hjälpande hand under vintern.:thumbsup:

Vi får bara skjuta kalvar och inga vuxna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Galne sa:

Skogsbolagen brukar gilla kron mindre än älg då de gillar att äta granbark på träd som är drygt 10cm grova… 😱

Jo jag vet det! En del av markägarna hade stora skador på skogen efter dom kom ut från hägnet. Vilket som blir deras nästa drag för att bli av med dom vet jag inte. Någon mer skyddsjakt lär vi knappast få.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago lsjonsson sa:

Bönderna tycker dom är fina när dom går ute på trädorna och betar innan snön kommer och vill ge dom en hjälpande hand under vintern.:thumbsup:

Vi får bara skjuta kalvar och inga vuxna. 

Varför?

Är det inte jakt tid på såna här uppe?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago karelsk blandning sa:

Varför?

Är det inte jakt tid på såna här uppe?

Det får du fråga bönderna om.

ja visst är det men det skjuts inte mer än max 3 st rådjur hos oss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago lsjonsson sa:

Det får du fråga bönderna om.

ja visst är det men det skjuts inte mer än max 3 st rådjur hos oss.

Tänkte på hjortarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago karelsk blandning sa:

Tänkte på hjortarna?

Ok! Det är bara jakttid på kalv här uppe så länge vi inte har ett kronskötselområde som i Nordmaling med omnejd i Västerbotten.

Dom ökar snabbt i AC.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/allt-fler-kronhjortar-falls-i-vasterbotten/

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jakt-pa-klovvilt/Alg-och-kronhjort/

https://www.google.com/search?q=kronskötselområde&oq=kronskötselområde&aqs=chrome..69i57j0i512l9.7791j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago lsjonsson sa:

Hoppas att det respekteras så att vi får en stam av Kronhjort här uppe också, för mig får dom i alla fall gärna äta på mina träd om dom är/blir en jaktbar stam :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Hoppas att det respekteras så att vi får en stam av Kronhjort här uppe också, för mig får dom i alla fall gärna äta på mina träd om dom är/blir en jaktbar stam :)

Det får framtiden utvisa vad som ska ske med kronhjortarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago karelsk blandning sa:

Sjukt, fri jakt på hjort och rådjur hos er borde det varit.

Då hade bönderna kanske varit nöjda.

Ja, iaf på kronhjort!:thumbsup:

Rådjuren vill bönderna ha kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att slippa en konstant växande kronviltstam är att registrera ett kronskötselområde så att man får skjuta vuxna djur och får längre jakttid.

De är inte lättjagade!

 

När vi registrerade kronskötselområdet här hemma så hade vi krav på fri kalvjakt för att fullfölja processen och det fick vi igenom.

 

Av vad jag hört så verkar det som att det sällan är problem med för stor andel kalv eller hindar i avskjutningen i skötselområdena här omkring överlag.

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago alias sa:

Enda sättet att slippa en konstant växande kronviltstam är att registrera ett kronskötselområde så att man får skjuta vuxna djur och får längre jakttid.

De är inte lättjagade!

 

När vi registrerade kronskötselområdet här hemma så hade vi krav på fri kalvjakt för att fullfölja processen och det fick vi igenom.

 

Av vad jag hört så verkar det som att det sällan är problem med för stor andel kalv eller hindar i avskjutningen i skötselområdena här omkring överlag.

 

MVH

Alias

Hej,

Intressant info! Behövs det någon särskild markarel för att bilda ett kronskötselområde? Jag har googlat en del men jag har inte hittat någon info om det. Som du säkert förstår så är det ingen markägare som vill ha kronvilt på våran mark. 

Vårat vvo är på 5089 ha och blir vi tvungna att ta med andra vvo (grannmarker) så är vi snart uppe i runt 40 000 ha.

Om du läser lite längre tillbaks i tråden så ser du att det har varit ett vilthägn med kron i. Ägaren påstår att vi ha klippt sönder hägnet så att dom har kunnat smita ut men vi hävdar att det är bristande underhåll. Vad jag vet så har polisen lagt ner undersökningen.

Du hittar mer i tråden om du läser. Det stod iaf hägnägaren dyrt att han inte ha skött vaccinering m. m. ordentligt sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago lsjonsson sa:

Hej,

Intressant info! Behövs det någon särskild markarel för att bilda ett kronskötselområde? Jag har googlat en del men jag har inte hittat någon info om det. Som du säkert förstår så är det ingen markägare som vill ha kronvilt på våran mark. 

Vårat vvo är på 5089 ha och blir vi tvungna att ta med andra vvo (grannmarker) så är vi snart uppe i runt 40 000 ha.

Om du läser lite längre tillbaks i tråden så ser du att det har varit ett vilthägn med kron i. Ägaren påstår att vi ha klippt sönder hägnet så att dom har kunnat smita ut men vi hävdar att det är bristande underhåll. Vad jag vet så har polisen lagt ner undersökningen.

Du hittar mer i tråden om du läser. Det stod iaf hägnägaren dyrt att han inte ha skött vaccinering m. m. ordentligt sätt.

Tror väl att grundtänket för kronskötselområdena är ungefär som för älgskötselområdena (typ att man något sånär ska ha en "egen" stam att förvalta). Här nere är det väl kanske egentligen mer rättvisande att säga att man har en egen älgstam inom ett älgförvaltningsområde (som i sin tur innehåller flera älgskötselområden).

För vår del är KFO:ets utbredning samma som ÄFO:ets (drygt 10 000 ha) och jag tror att de fortfarande har samma styrelse. Vet dock inte om det finns någon minimiareal för registrering av KFO.

 

Det görs treåriga skötselplaner för både älg och kronvilt.

 

Menade inte att skyddsjakt inte skulle vara ett sämre alternativ. Tänker dock på om det är osannolikt att man får tillstånd för en sådan och att det dessutom efter denna inte får finnas kvar några djur kvar som kan föröka sig, så är tveksamt om skyddsjakten fyller sitt syfte (om man nu vill ha bort kronviltet helt från området).

Med ett kronskötselområde så kan man verka för att hålla stammen på en låg nivå. Man kan dock inte "utrota" stammen lokalt, utan ska verka för att förvalta den (om än på en låg individtäthet om så beslutas).

 

Blev lite ostrukturerat svar känner jag. Vet inte om det besvarade dina frågor?

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...