Hoppa till innehåll

Hundbur och bil till Vorsteh


detstorabla

Recommended Posts

Står i kö för en valp av en strävhårig vorsteh (hane) och leveransen kommer att bli någon gång i vår.  Min nuvarande tjänstebil är en sedan men eftersom jag ska byta bil i början av sommaren så har jag insett att jag måste ha en kombi.  Frågan är mer hur stor?  Tanken är att jag ska ha en bur i bilen. Helst ska det finnas lite plats för packning också.  Det finns ett flertal olika burar som ser intressanta ut.  Men frågan är hur stor måste buren vara? Jordbruksverket anger 

"Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning gånger 1,10.
Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning."

När jag testar hundburskonfiguratorer så verkar det vara att generellt får bara "medium" burar plats i bilar som inte tillhör de allra största kombibilarna (läs Volvo V90, Mercedes E220D, BMW 5 serien (touring)). 

Så är det någon som har en vorstehhane och som lite snabbt kan mäta längd,bredd och höjd enligt ovan?   (Mät måtten på hunden så räknar jag själv ? )

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en hane på 10 månader. Mediumstor grabb. 1,05*85*21.

Så ska du vara säker så lägg på några cm på alla mått. Å köp en transportbil?.

Kan väl tillägga att det inte är jättevanligt med burar/bilar som uppfyller måtten, varken bland bekanta med vorsteh eller de man ser ute på jakt eller prov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Skooog sa:

Har en hane på 10 månader. Mediumstor grabb. 1,05*85*21.

Så ska du vara säker så lägg på några cm på alla mått. Å köp en transportbil?.

Kan väl tillägga att det inte är jättevanligt med burar/bilar som uppfyller måtten, varken bland bekanta med vorsteh eller de man ser ute på jakt eller prov.

Tack för hjälpen! Transportbil går bort. Kör ofta långa sträckor. Men får helt enkelt inrikta mig på så stor bur som möjligt. Den jag spanat in (4 pets eco L) har måtten H: 66,0 cm
B: 68,0 cm D: 93,5 cm

Kräver ändå mer eller mindre någon av de största bilmodellerna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Köp fullstor kombi om du ska få plats med något mer än hund. Hybrider har bra förmånsvärde. Det har även pickisar eftersom man kan få förmånsvärdet nedsatt till 60%.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...