Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Rille-hoj

Ryggsäck för vapen

Recommended Posts

Rille-hoj

Toppjägare ( och älghundsförare).
Vilken ryggsäck sväljer min 118,5 cm långa studsare uppochnervänd? Jag vill ha bössan skjutklar och alltså slippa demontera ljuddämparen. Bekvämt får det också vara trots att det nog bara blir högst tio toppjaktsturer / säsong.

Engelson har Swedteams Backbone,  2,3 kg, 46 liter och även en Neverlost Scout, 1,5 kg, 28 liter. Bägge kostar 1500kr.

Jakt.se har Pinewood, 22 liter, för 1000kr. 

Synpunkter? Tips?

Jo just ja, har Biltema numera bra benstöd för montering i främre remfästet?

Ijahman
8 hours ago Rille-hoj sa:

Vilken ryggsäck sväljer min 118,5 cm långa studsare uppochnervänd? Jag vill ha bössan skjutklar och alltså slippa demontera ljuddämparen. Bekvämt får det också vara trots att det nog bara blir högst tio toppjaktsturer / säsong.

Engelson har Swedteams Backbone,  2,3 kg, 46 liter och även en Neverlost Scout, 1,5 kg, 28 liter. Bägge kostar 1500kr.

Synpunkter? Tips?

Vet inte vilken säck du ska ha.
Jag har en från Hillman som funkar hjälpligt.

Men benstöd från biltema har jag två par av och är egentligen nöjd med båda men använder inte den gamla modellen på grund av att de inte är tiltbara vilket den nya modellen är.

Det nyare stödet har hängt med i över två år nu och det har varit på en veckas jakt i skotska högländerna och har hittills fungerat fint.
Den gamla modellen har hängt med bra många fler år och har inte strulat än.

JoPe

Nu frågar du inte om det, men du får ett tips på ryggsäck för stående gevär ändå. 

Jag har haft uppochnervänd ryggsäck, och tycker den var kanon för att transportera hagelgeväret, men jag tycker inte det känns bra att åka med ljuddämparen neråt då jag har hört rykten om en skidåkare som trillade omkull. Oavsätt om geväret är rätt eller felvänt så måste man ju skydda en lins, och har man ljuddämpare så är det lätt att med en teipbit skydda loppet från snö. 

Som bonus så kan man plocka fram bössan mycket mer diskret. 

Men ljudämpare kanske är mycket mer stöttåliga än jag inbillar mig.

• Like 1

charlie
8 hours ago Rille-hoj sa:

Synpunkter? Tips?

Jag hade valt en rygga där bössan är "rättvänd", precis som ovanstående skriver... Jag har också hört om skidåkare som ramlar 😜

Jag kommer inhandla en Vorn Lynx inför kommande säsong då det inte blir toppjakt i år. 

Av de du nämner har jag testat Pinewoods. Bra komfort men med syntetkolv och Tritondämpare så sög materialet fast i kolven och vände "vapenstrumpan" ut och in varje gång. Men med träkolv kan det mycket väl funka.

Tror inte Biltema har kvar stöden i sortimentet 🤔

M

dru
13 hours ago Rille-hoj sa:

Biltemas kexstöd? Köp ett Atlas så har du något för resten av livet! Cry once!

Ijahman
2 hours ago dru sa:

Biltemas kexstöd? Köp ett Atlas så har du något för resten av livet! Cry once!

Tror att de absolut flesta håller med mig när jag säger. Nästan 4500:- för en bipod.... Glöm det!
Mina Harris kostar 1500:- och håller garanterat lika länge som dem...

Har dessutom hårdkört mina biltemastöd också.
Det är ju inte raketforskning att bygga ett hållbart benstöd och mina har fungerat fint till den jakten jag bedriver.

Men visst. Jagar man gram på bössan/ryggen och har mer pengar än man behöver så fine..

Rille-hoj

Tack för goda råd. Om också jag ska ramla på skidorna ( som sympatihandling) är alltså en kolven-nedåt-säck att föredra. Eller?  Ger säckarna möjlighet att välja Valfri Sida Upp? För visst menar du ljahman att bössan bärs centrerad på, bakom, en ryggsäck?