Hoppa till innehåll

Hagelvapen till ganska lätt tjej - även idé på kula


martin1234567

Recommended Posts

Hej!

 

min lillasyster har tagit examen och ska köpa en hagelbrakare. 
 

Eftersom budgeten bygger på CSN är det inga stora pengar vi pratar om - gärna under 5000. Begagnat är därmed i fokus. 
 

hon är byggd som en liten älgkalv men med muskelmassa som en igelkott så det måste vara ett lätt vapen. 
 

helst en lätt cal. 12 då både jag och min bror har 12:or men om ni har tips på prisvärda kal. 20 tas det emot varmt. 
 

Syster är ungefär 160 lång så en ställbar eller kort kolv/ passande kolv att modifiera. 
 

som kulvapen tittar vi på en dämpad Tikka t3 lite adj - är det någon som har andra tankar? 308 är idén på kaliber då bror kör det. 
 

tack på förhand 

 

Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaliberkoordinering utifrån vad ngn annan i familjen har är lika begåvat som att torka sig innan man skiter..... Sannolikheten att samma patron ska trivas i två olika pipor är liksom feltänkt från början.....

Med det sagt - kör studsaren i 6,5x55, men se till att kolven passar vilket är långt mycket enklare med trä än med plast sett till längd och skränkning.

Hagel så är det kaliber 12 hur som, dels för att en kaliber 20 inte blir speciellt mycket lättare än en tolva men framförallt för att det finns ett större utbud av low recoil-patroner i kaliber 12. Därtill kostar en kaliber 20 alltid mer än en kaliber 12 så redan där skjuter ditt pristak bort den.

Ditt pristak ger, som du säger, vid handen att det bara är begagnat som kan komma på tal, turkskiten ska ni inte titta åt då det som regel bara blir mer problem än hon förtjänar - i synnerhet om de köps beggade.

Sedan om man kan hitta så mycket kul under 5000 spänn är måhända en annan femma, men blocket ska här inte underskattas. givet prisiden så skulle jag säga att ni lite "får ta vad ni kan finna" och inte vara allt för petiga. Dock hennes förutsättningar ger dock att just en specifik vapentyp som i dag anses stolligt obsolet förmodligen passar henne som en handske - en gammal trappbössa med öppna choker och 60-65 cm pipor. Dessa brukar annars ses som osäljbara i dessa tidevarv där folk tycks tro att en lerduva inte kan krossas med kortare pipor än 76cm och en 3/4 portad extendedchoke. Det kan de visst.....

Därtill är 67-65 cm pipor vid 160 cm över mark ungefär samma sak som 76-81 vid 190 över mark.... Det handlar inte om piplängden i sig utan relationen kropp-vapen.

Så tråla blocket efter en gammal trappbössa, köp hem en japansåg och lite trälim.

Min dotter som är 14 (en tvärhand hög och spenslig som en mycket mager vildkanin) skjuter numera med en liten B25 A1 Game gun med 67cm pipor även om den fortfarande är aningen för stor och tung för henne. Men det börjar ta sig. Den hittade jag på blocket för 4000:-.

Men det viktigaste av allt - BYGG OM KOLVARNA SÅ DE PASSAR HENNE!!!!!!

/T

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde ju skippa dämpare, fixa kolven så slipper hon en extra pipvikt.
308W kan alla skjuta odämpat! Blivit någon "fluga" med dämpare på alla vapen idag!

Vilket om hon är på en budget bara drar ner kvaliteten på paketet och dessutom en sak till som kan strula!

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago danielj sa:

Vilket om hon är på en budget bara drar ner kvaliteten på paketet och dessutom en sak till som kan strula!

//Danielj

klokt

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8x57 js är en utmärkt lättskjuten kaliber, jaktmatch är lätta 8gramskulor och det lilla man skjuter jaktammo är inget stort problem men laddar man 160gr ttsx är man i hamn med snälla laddningar även där. Jag fixade en sådan till dottern när hon var 14 för 500 spänn och byggde om stocken. Tror det finns en projekttråd här om den. ?

Hon kunde ha köpt min mirokubock. med ställbar kolvkam, men den är redan på väg till ny husse ?

EDIT 

Hittade projekttråden

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Ett annat skäl till att vi kollar mer åt 308 är att det har börjar dyka upp en hel del gris här, många i lite större storlek. Man kan ju ta ihjäl en sån med en 6.5 också men det känns på något sätt vettigare med en 308. Men klokt, ska kika på 6,5 också. 
 

skälet till dämpare är rekylen. 308 är inte så farlig från början men hon har skjutit en del med dämpad 308 och gillar den. 
 

jag ska googla efter vilka ”klassiska” trapper-bössor man kan lite på, BRNO har jag själv en drilling av som går som tåget och dom hör man bara bra om så det är upp på listan direkt. 
 

8*57 - hur står den sig prismässigt mot 308? Är den en vanlig ammunition? Jag försöker köpa så mycket ammo som möjligt på den lokala ”macken” för att försöka hålla dom vid liv, XXL och Jaktia kan tjäna sina pengar på någon annan. 
 

jag har inte hört mycket bra om Winchester - är det jag som ska byta umgänge eller är det lite väl dålig kvalitet? 
 

ännu en gång - tack för alla svar!

har man tips på märken/modeller är det bara att ösa på!

 

martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Miroku och ännu värre BRNO blir som regel rätt tunga. I synnerhet trap modellerna. 

Jag skulle förr säga en italienare eller en svs. Men det blir lite pengappåsen som får styra här..... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago martin1234567 sa:

skälet till dämpare är rekylen. 308 är inte så farlig från början men hon har skjutit en del med dämpad 308 och gillar den. 

jag har inte hört mycket bra om Winchester - är det jag som ska byta umgänge eller är det lite väl dålig kvalitet? 
 

Dämpare eller inte! Enligt mig så är det alltid bättre att lära sig att skjuta utan. Man måste lära sig att hantera rekyl. En dämpad 308:a är typ så lågt du kan komma i skalan. Om någon skulle ta körkort skulle du säga till dem att börja med Automat eller skulle du säga manuell?

Bättre att hon tar de tusenlapparna hon sparar på gängning och dämpare och köper skott. De kronorna kommer hon få igen med skjutskicklighet och "rekylvana". Hon slipper också en pipvikt som kommer leda till trötta armar m.m.

Tja, angående Winchester. 

Kolla med valfri smed ang. Winchester. Du hittar nog inte många som avråder köp ;) . Jag påstår att Winchester är väldigt mycket Volvo 245. Inte bäst på något men fungerar, lätt mekad och en uppsjö av tillbehör och reservdelar. Att de oftast är billiga i andrahands marknaden är bara ett plus. Den länken jag skickade till dig så ingår ju även kikarsiktet. Samma sak där ett kikarsikte som fungerar men är inte bäst på något (mellan klass, med bra renome ang skottfasthet). De hade väl bäst garanti men det har väl övriga tagit efter?

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago danielj sa:

Dämpare eller inte! Enligt mig så är det alltid bättre att lära sig att skjuta utan. Man måste lära sig att hantera rekyl. En dämpad 308:a är typ så lågt du kan komma i skalan. Om någon skulle ta körkort skulle du säga till dem att börja med Automat eller skulle du säga manuell?

Bättre att hon tar de tusenlapparna hon sparar på gängning och dämpare och köper skott. De kronorna kommer hon få igen med skjutskicklighet och "rekylvana". Hon slipper också en pipvikt som kommer leda till trötta armar m.m.
 

Nja - jag vet inte om jag skulle jämföra det med automat eller Manuel. Snarare ABS eller inte. Utvecklingen har gått framåt och gett bra dämpare. Det förstör inte skottet och allt som hjälper till att ta bra skott skulle jag säga är bra. Rekylvana (om man nu behöver det) får man genom hagel. Men att ”bara för att” välja bort dämparen tycker jag känns väldigt gammalmodigt. Men åsikter är olika. Viktargumentet köper jag rakt av och det är något vi har pratat om en del. ??

jag ska definitivt kolla mer på Winchester - Tack för tipset! 

 

11 hours ago pmt sa:

Jag skulle förr säga en italienare eller en svs. Men det blir lite pengappåsen som får styra här..... 

Tack för info! Har du några tips på italienare man ska kolla mer/mindre på? 
 

ännu en gång - tack för alla tips och idéer! Om någon har fler/mer så tas dom varmt emot! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago martin1234567 sa:

Nja - jag vet inte om jag skulle jämföra det med automat eller Manuel. Snarare ABS eller inte. Utvecklingen har gått framåt och gett bra dämpare. Det förstör inte skottet och allt som hjälper till att ta bra skott skulle jag säga är bra. Rekylvana (om man nu behöver det) får man genom hagel. Men att ”bara för att” välja bort dämparen tycker jag känns väldigt gammalmodigt. Men åsikter är olika. Viktargumentet köper jag rakt av och det är något vi har pratat om en del. ??

Tja, frågan är varför dämpare? Vore inte en liten rekylbromsbättre isf?
Tror du/ni att skottet blir bättre med +500 skott eller en dämpare?

Det är hennes pengar men, jag skulle rekommendera att hoppa dämpare tills behov uppstår, om det uppstår. Bättre att öva med bössan speciellt för en ny jägare!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vikten är prioriterad så har jag stött på äldre side by side-hagelbössor i kaliber 16 som är väldigt smäckra och lätta. Definitivt passande som damvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-19 at 19:06 martin1234567 sa:

Hej!

 

min lillasyster har tagit examen och ska köpa en hagelbrakare. 
 

Eftersom budgeten bygger på CSN är det inga stora pengar vi pratar om - gärna under 5000. Begagnat är därmed i fokus. 
 

hon är byggd som en liten älgkalv men med muskelmassa som en igelkott så det måste vara ett lätt vapen. 
 

helst en lätt cal. 12 då både jag och min bror har 12:or men om ni har tips på prisvärda kal. 20 tas det emot varmt. 
 

Syster är ungefär 160 lång så en ställbar eller kort kolv/ passande kolv att modifiera. 
 

som kulvapen tittar vi på en dämpad Tikka t3 lite adj - är det någon som har andra tankar? 308 är idén på kaliber då bror kör det. 
 

tack på förhand 

 

Martin

En föredetta chef till meqj har en Beretta 56e med 66 cm pipa. Kan fråga om den är till salu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej! 
 

tack för alla tips! 
det slutade med en ny hagelbössa, tror den gick loss på 8k. Skälet var att hon ville testa och känna mycket och då vi inte har så många större handlare av begagnande vapen i närheten hittade hon en som hon gillade mycket. 
 

nu till nästa vapen - kulan. 
 

tikka t3 lite adjustable ligger väldigt bra till. 
jag har läst lite om SAKO’S lite lättare (och äldre) modeller. 
 

någon som vet på rak arm några bra alternativ till tikkan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för hagelbössa om man får vara lite nyfiken?

Winchester 70 featherweight finns ju också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-08 at 10:58 Sako_Finnbear sa:

Vad blev det för hagelbössa om man får vara lite nyfiken?

Se nedan:

På 2020-11-08 at 10:01 martin1234567 sa:

Hej! 
 

tack för alla tips! 
det slutade med en ny hagelbössa, tror den gick loss på 8k. Skälet var att hon ville testa och känna mycket och då vi inte har så många större handlare av begagnande vapen i närheten hittade hon en som hon gillade mycket. 

gissningsvis nån av de billigare turkarna...

/T

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...