Hoppa till innehåll

Hjälp en gammal man i en ung mans kropp att välja sikte


juniper

Recommended Posts

Hej på er!

Jag må vara "ung" till ålder men gammalmodig i mitt tänk. Jag är på jakt efter ett bra allroundsikte som skall fungera till "allt" under några decennier. Jag vill inte krångla med att byta sikten utan vill bara kunna rycka tag i bössan när det är dags att ge sig ut. Jag vill att det skall fungera på drev, pyrsch och vak. Igår var jag inne på Astro i Skara och kikade på vad de hade inne för stunden, det var lite sparsmakat i mellanklass så det slutade med att jag stod och jämförde Kahles 2-10x50, Leica Fortis 2-12x50, Leica Magnus 1.8-12x50 & Swarowski 1.7-10x42. De som jag hade lättast att förlika mig med var Kahles och Fortis. Främst p g a belysningen som ställdes med vred och inte knappar samt att det var lättare att "hitta rätt" i kikaren. Det lutar väl en aning mer åt Fortis än Kahles i dagsläget.

Jag är ute efter ett sikte jag kan slita på i 30 år och som jag vill plocka av vid eventuellt bössbyte. Byta sikte år ut och år in är inte min melodi utan jag vill ha ett "järnspett" som helst fungerar livet ut.

MEN! Låt säga att jag köper en Leica för 20 500:- Det är förvisso inga stora pengar om det håller i 30 år, men det vore ju å andra sidan kul att hitta något likvärdigt utan ett rött emblem för ca 12-13 000. Har ni några tips att komma med? De tekniska krav jag har är egentligen att det är belyst, skottfast, bra förstoringsomfång och framförallt av riktigt god byggkvalitet. Funktioner som automatisk avstängning av belysning har jag inget sug efter. Det känns som en detalj som kan börja strula, hellre en simpel potentiometer och att man har med sig extra batterier i jackfickan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När du va inne i butiken, kollade du på Delta's 1.5-9x45? Hade varit kul å få del av ditt intryck av det siktet, har ej själv men funderar på. Verkar vara allround å  kanske passa syftet. /P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla efter Vortex, bli inte misstänksam av det låga priset. 

Det är ett märke som har hittat ett sätt att göra mycket bra optik till väldigt bra pris. 

Eftersom du tänkt använda det i decennier så kan jag nämna att Vortex har livstids garanti på alla sina kikare. 

Kolla på youtube och fråga yngre jägare, i Kiruna är Vortex ett av de absolut mest sålda kikarsiktena. 

 

https://www.jakt.se/vortex-1

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago PAS sa:

När du va inne i butiken, kollade du på Delta's 1.5-9x45? Hade varit kul å få del av ditt intryck av det siktet, har ej själv men funderar på. Verkar vara allround å  kanske passa syftet. /P

Har ett sånt. Känns smalt i synfältet. Annars ganska klart och fint glas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago PAS sa:

När du va inne i butiken, kollade du på Delta's 1.5-9x45? Hade varit kul å få del av ditt intryck av det siktet, har ej själv men funderar på. Verkar vara allround å  kanske passa syftet. /P

 

13 hours ago Pyrschjägaren sa:

Har ett sånt. Känns smalt i synfältet. Annars ganska klart och fint glas. 

De inväntade detta framåt slutet av november. Det som gör mig rädd för det nu är "ganska klart och fint glas". Det är för mig inte acceptabelt i den prisklassen. Jag har full förståelse för att om jag köper Swarowski, Zeiss, Kahles eller Leica betalar jag inte enbart för byggkvalitet/optisk kvalitet utan även för ett flådigt varumärke. Det jag letar efter är i sådana fall en uppstickare som eventuellt kan leverera ungefär samma byggkvalitet och optiska kvalitet fast utan det fina varumärket.

14 hours ago Vistas sa:

Kolla efter Vortex, bli inte misstänksam av det låga priset. 

Det är ett märke som har hittat ett sätt att göra mycket bra optik till väldigt bra pris. 

Eftersom du tänkt använda det i decennier så kan jag nämna att Vortex har livstids garanti på alla sina kikare. 

Kolla på youtube och fråga yngre jägare, i Kiruna är Vortex ett av de absolut mest sålda kikarsiktena. 

 

https://www.jakt.se/vortex-1

 

 

 

 

 

Kollade runt bland Vortex sikten, men hittade tyvärr inga som passade mina ändamål. Intressant märke dock! :)

12 hours ago Järven sa:

En gammal man har väl hunnit prova tillräckligt många för att veta att ett kikarsikte utan Tyska 1:an är något man man ändå byter bort förr eller senare.   ? ?

Nu är jag förvisso bara gammal i sinnet, inte i kropp och jaktligt :P

En variant på tyska ettan har jag till 22an och det är väl förvisso helt ok. Kanske är värt att överväga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-28 at 08:03 juniper sa:

 

De inväntade detta framåt slutet av november. Det som gör mig rädd för det nu är "ganska klart och fint glas". Det är för mig inte acceptabelt i den prisklassen. Jag har full förståelse för att om jag köper Swarowski, Zeiss, Kahles eller Leica betalar jag inte enbart för byggkvalitet/optisk kvalitet utan även för ett flådigt varumärke. Det jag letar efter är i sådana fall en uppstickare som eventuellt kan leverera ungefär samma byggkvalitet och optiska kvalitet fast utan det fina varumärket.

Kollade runt bland Vortex sikten, men hittade tyvärr inga som passade mina ändamål. Intressant märke dock! :)

Nu är jag förvisso bara gammal i sinnet, inte i kropp och jaktligt :P

En variant på tyska ettan har jag till 22an och det är väl förvisso helt ok. Kanske är värt att överväga...

Jag har ett Delta 1,5-9x45 av gamla modellen, jag tycker det är riktigt bra och prisvärt. Nya modellen har HD linser, och dom är klart bättre än det jag har. Synfältet är något bättre än dom två du nämnde som favoriter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-28 at 18:27 erpet sa:

Karl Kapps. Inte det mest raffinerade, men god optisk kvalitet och mekaniskt robust. Made in Germany... 

Kommer att ha ett slikt 2.5-10x56 med #1 till salu om nån veckas tid så är det inte panik för ts så finns snart möjligheten att förvärva ett slikt för ca 5500kr. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monterade ett Burris 4X 3x12-56 på älgbössan (308 win) för många år sedan, visst är detta sikte i den lägre prisklassen men det har fungerat klanderfritt i alla väder och visat sig skottfast genom alla år. Belysningen är ställbar via ratt i tio steg. Personligen mycket nöjd med detta sikte, dock får jag byta batteri inför varje säsong, verkar inte vara någon automatisk avstängning angående belysning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Newbie sa:

Monterade ett Burris 4X 3x12-56 på älgbössan (308 win) för många år sedan, visst är detta sikte i den lägre prisklassen men det har fungerat klanderfritt i alla väder och visat sig skottfast genom alla år. Belysningen är ställbar via ratt i tio steg. Personligen mycket nöjd med detta sikte, dock får jag byta batteri inför varje säsong, verkar inte vara någon automatisk avstängning angående belysning...

Kan bara instämma. Har haft ett med samt en drös med andra Burris sikten och man får helt klart mycket sikte för pengen. Att 4x dessutom ofta kommer ut till sjyssta priser på beg marknaden då folk köpt paket med dom på bössor och sedan byter upp sig gör inte saken sämre ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-28 at 18:27 erpet sa:

Karl Kapps. Inte det mest raffinerade, men god optisk kvalitet och mekaniskt robust. Made in Germany... 

Kollade på ett Karl Kaps 2-8x42 idag. Riktigt trevligt ändå, gillade tyska ettan skarpt även om jag var lite skeptisk till medförstorande riktmedel till en början. På 2x förstoring gick det riktigt fort att hitta rätt i kikaren vilket borgar för snabba skott på tighta pass. På 6-8x förstoring kändes det lurigt med medförstorande till en början samtidigt som det blev lättare att hitta spetsen. Och på längre håll blir ju precisionen viktigare så det kanske inte är så dumt.

25 års garanti och total avsaknad av elektronik känns ju lovande med tanke på att jag vill ha ett järnspett som håller i drygt 30 år :D

Prismässigt ligger det ju riktigt bra till och ger ju pengar över till aimpoint på blivande kombi/drilling ?

På 2020-10-31 at 10:42 HasseG sa:

Jag har ett Delta 1,5-9x45 av gamla modellen, jag tycker det är riktigt bra och prisvärt. Nya modellen har HD linser, och dom är klart bättre än det jag har. Synfältet är något bättre än dom två du nämnde som favoriter.

Jag ska nog vänta tills detta kommer in i butik och jämföra. Men jag får ju lov att säga att tyska ettan kändes som ett riktigt jädra bra drevkors!

På 2020-10-31 at 11:22 Svenstorparn sa:

Vågar man föreslå Leupold??

Köper helst i fysisk butik och där ligger astro närmast till hands. Leupold hade de inga som uppfyllde mina krav tyvärr :)

På 2020-10-31 at 17:50 Joacim sa:

Kommer att ha ett slikt 2.5-10x56 med #1 till salu om nån veckas tid så är det inte panik för ts så finns snart möjligheten att förvärva ett slikt för ca 5500kr. 

Mvh Joacim 

Kände lite på ett 2.5-10. Men de där extra 0,5 från 2 upplever jag att det gör för mycket tyvärr. Upplevde även att det tog längre tid att hitta rätt i det jämfört med 2-8. Men ett stort tack för erbjudandet :)

På 2020-10-31 at 18:41 Pyrschjägaren sa:

Satt en sån på min pyrschbössa. 

https://staffansvapen.se/optik-riktmedel-montage/kikarsikten/vector-optics/continental-2-12x50-belyst/

Jävligt klart och fint glas och fint zoomspann. Nöjd med siktet med tanke på priset. Gillar den skarpt hittills. 

Gillar priset och det du säger om det, men är kluven till att köpa sådana prylar på nätet istället för i fysisk butik :)

På 2020-11-01 at 01:42 Newbie sa:

Monterade ett Burris 4X 3x12-56 på älgbössan (308 win) för många år sedan, visst är detta sikte i den lägre prisklassen men det har fungerat klanderfritt i alla väder och visat sig skottfast genom alla år. Belysningen är ställbar via ratt i tio steg. Personligen mycket nöjd med detta sikte, dock får jag byta batteri inför varje säsong, verkar inte vara någon automatisk avstängning angående belysning...

 

På 2020-11-01 at 04:58 Joacim sa:

Kan bara instämma. Har haft ett med samt en drös med andra Burris sikten och man får helt klart mycket sikte för pengen. Att 4x dessutom ofta kommer ut till sjyssta priser på beg marknaden då folk köpt paket med dom på bössor och sedan byter upp sig gör inte saken sämre ?

Hittade tyvärr inga med rätt zoomomfång, annars klart intressant :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om Astro ligger när är det ju inte långt till Kjells, alltid värt och kika vad som finns på begagnat hyllan man kan fynda nästan nytt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer med "Galne", Kjell brukar ha en hel del "nästan nyskick" till bra priser. Vet inte om Astro har speciellt mycket på hyllan under föreliggande kategori, har endast köpt nya prylar där.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver belyst så skulle jag kolla begagnat. Folk säljer dessa för "underpris" många gånger då "alla" skall ha belyst.

Om du inte har bråttom så kan du nog fynda, plus att du kommer inte vara den med "svarte petter" om du vill byta/sälja senare.

Finns många byssor/kikarsikten som inte skulle bytas på många år, men som snabbt kommer ut på marknaden ?

//Danielj

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...