Hoppa till innehåll

Kikarfäste (snabbfäste) till Tikka M70 Kombi 12/222


Vistas

Recommended Posts

Hej, 

 

Jag har köpte en Tikka M70 kombi och vill montera en kikare på den. 

Finns det någon som har någon form av snabbfäste för en 30mm kikare att sälja? 

Kikaren som jag tänkte montera är en Vortex Diamondback Tactical 4-16x44. 

Jag har inte köpt kikare ännu, tänke se om jag kan få tag på ett fäste först 

Någon som vet vad det är för mått på fästet om jag måste leta vidare. Jag har hört 11mm laxspår/kilspår, men på pnjakt så trodde dom att det var bredare än så. 

Här är en länk till kikaren, om någon kan säga på rak arm vad det är jag ska leta efter om jag inte hittar en säljare här eller på blocket/tradera. 

https://www.jakt.se/vortex-tactical-diamondback-4-16

 

Tacksam för all hjälp.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon har ett kit med både kikare och snabbfäste så vore det intressant också. Jag har haft en M70 tidigare, och hade då ett Bushnell 4-12 med snabbfäste, det dög åt mig då. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Flex sa:

Kolla här.   https://www.jakt.se/montage-kombi

 

Mvh

Jo, jag glömde att förtydliga, jag väntar på licensen fortfarande så bössan står i ägarens vapenskåp - 25 mil härifrån. Under tiden tänkte jag ordna kikarfäste och kikare, men det var inte så enkelt som att söka på Tikka M70 och få reda på vilken typ av fästen som kan vara aktuella.

Jag har inte hittat någon på något forum som vet med säkerhet vet vad det är för laxskena. På Tikkas hemsida så finns det en tabell över deras vapemodeller, när den första i serien började tillverkas och sista producerade. https://www.tikka.fi/support/faq-0

Jag hittar inte M70 där, tänkte att de skulle ge  Dessa kombivapen kallades M07 resp M08 (den senare som fanns i en annan kaliber än 12/222 - de första med pibytessystem var M77k - rätta mig om jag har fel), i Finland och resten av världen, men svenska importörer krävde att dessa skulle heta M70 resp M80, så på svenska marknaden heter de så, i resten av världen M07/M08 som nämnts. Men hittade den inte under den modellbeteckningen heller. 

M70 tillverkades mellan 1969 och tidigt 80-tal. (För övrigt det första civila  vapnet som såldes i över 10 000 ex.)

Sprängskiss över M07 som den heter på sitt modersmål finns här: 

https://www.tikka.fi/sites/default/files/TikkaM07.pdf

På finska. Men oavsett, jag ser inte "11mm" eller något annat mått utsatt, bara delarna på finska. 

Nu har frågat på Torsbo Handel, dom trodde att det har funnits ett par olika varianter, så nu har jag bett ägaren fota laxskenan, det skulle räcka för att de skulle reda ut den saken sa dom. 

Jag frågade en annan handlare idag som hade en M70 inne om han ville sälja montage och ev kikare separat - det ville han inte, jag förstår varför nu. 

Han sa att det är 11mm laxspår. Men då vill jag ha ett snabbfäste som funkar trots allt, och funkar det då med någon adapter till weaver eller picatinny? Finns railen sedan med QR? Eller ringar med QR på skenan? Eller vad? 

Snabbfästet kostar lika mycket som bössan, och så en kikare för 4500 :- på det. Klart att det går, men jag har en budget tyvärr. Jag blir inte heller klok på om stoppfunktionen finns där, som tar upp kraften när bössan rör sig bakåt, och om det sedan kan påverka skottställningen? Iaf med hagel?

Jag tänkte att någon kanske visste var man får tag på grejer, eller hade något beggat som bevsligen fungerar.

Men jag förstår att det här är höljt i ett visst dunkel, vapentypen börjar ju höra till vapenhistorien vid det här laget.

Jag fortsätter forska i det, annars får jag börja med det när jag får licensen och har vapnet hemma, men det blir så drygt att börja med den saken när man bara vill montera på en kikare och skottställa. 

Nåja, tack för input! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago tecno sa:

Enklaste är ju att mäta så vet DU vad som gäller.

I det här fallet är det inte så enkelt. 50 mil tur och retur med skjutmått är svårare mer än enklare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det handlar om 11mm laxspår, jag vet inte om det är av allmänt intresse, men vad tror ni om att fastmontera en adapter från 11mm laxspår till Picatinny: 

https://rmjakt.se/product.html/hawke-picatinnyskena-adapter-fran-9-11-mm?category_id=39&languageSettingsReload=1

Och sedan någon typ av QR fäste på den sedan? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vad du ska ha snabbfästet till? Är det tanken att kunna plocka av och på kikaren ute i skogen eller att "bara" kunna lämna den hemma när du tar ut vapnet ur skåpet på morgonen?

I det senare fallet så hade jag bara skaffat en bra uppsättning 11mm ringar och monterat. Vill du ta av kikaren så släpper du skruvarna i infästningen och drar av kikaren. Det brukar räcka med ett varv på skruvarna. Jag kör så här på min cz455 och det har funkat bra hittills, ett sikte för varje pipa så slipper man ställa justera så mycket, bara ett par kontrollskott så är man på gång.  Sätter man en färgklick på skenan/lådan eller så håller man efter kanten på lådan så sitter allt på samma ställe varje gång.

11mm till weaver vette tusan ärligt, det flesta jag har sett är rätt dåliga/dåligt gjorda och känns mer framtagna för luftgevär. Men hittar du något som verkar välgjort så lär det funka, men det kommer att bli rätt klumpigt.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Patrik L sa:

Frågan är väl vad du ska ha snabbfästet till? Är det tanken att kunna plocka av och på kikaren ute i skogen eller att "bara" kunna lämna den hemma när du tar ut vapnet ur skåpet på morgonen?

I det senare fallet så hade jag bara skaffat en bra uppsättning 11mm ringar och monterat. Vill du ta av kikaren så släpper du skruvarna i infästningen och drar av kikaren. Det brukar räcka med ett varv på skruvarna. Jag kör så här på min cz455 och det har funkat bra hittills, ett sikte för varje pipa så slipper man ställa justera så mycket, bara ett par kontrollskott så är man på gång.  Sätter man en färgklick på skenan/lådan eller så håller man efter kanten på lådan så sitter allt på samma ställe varje gång.

11mm till weaver vette tusan ärligt, det flesta jag har sett är rätt dåliga/dåligt gjorda och känns mer framtagna för luftgevär. Men hittar du något som verkar välgjort så lär det funka, men det kommer att bli rätt klumpigt.

/Patrik

Tanken är att kunna använda bössan som en hagel och ett kulvapen. Kompromiss, har inte ekonomi till ett vettigt hagelvapen och en fin studsare med högklassig optik. Hela idén är en billig Tikka kombi som har en fin precision med sin .222 rem kula. Jag gav 3000:- för min, en ägare som slutat jaga. Ingen banskytt, och skicket var bra som jag kunde bedöma.

Jag har också en studsare i 243 win, husqvarna , och tänkte ha möjlighet att använda kikaren till den också. Givetvis så måste jag skottställa när jag byter bössa. På studsaren sitter weaverskenor med en fast 4x (1 tum/2.54) kikare. Med lite tur så skulle det gå att fästa ringarna på kikaren med rätt avstånd så att jag kan byta mellan kombin och studsaren. (Picatinprylar passar ju både weaver och picatinny), så därav skena. 

Har fått bilder nu, och det ser ut som att det är 11mm kilspår som jag trodde på tikkan. Jag bad tjejen mäta bredden och hon skrev 1cm, så det blir nog sannolikt 11mm med skjutmått. Hon använde säkert linjal. 

Bifogar en bild på hur det ser ut på Tikkan

 

kilspår-tikka-M70-(10-11mm).jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Vistas sa:

Tanken är att kunna använda bössan som en hagel och ett kulvapen. Kompromiss, har inte ekonomi till ett vettigt hagelvapen och en fin studsare med högklassig optik. Hela idén är en billig Tikka kombi som har en fin precision med sin .222 rem kula. Jag gav 3000:- för min, en ägare som slutat jaga. Ingen banskytt, och skicket var bra som jag kunde bedöma.

Jag har också en studsare i 243 win, husqvarna , och tänkte ha möjlighet att använda kikaren till den också.

Varför köpte du inte bara en hagelbössa om du redan hade en 243? Och ändå tänkt använda kombin som antingen eller-bössa. 

Då hade du sluppit mixtra med konstiga lösningar till kikaren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Pyrschjägaren sa:

Varför köpte du inte bara en hagelbössa om du redan hade en 243? Och ändå tänkt använda kombin som antingen eller-bössa. 

Då hade du sluppit mixtra med konstiga lösningar till kikaren. 

En av anledningarna är också att kunna ta av kikaren när jag är ute i skogen. Det händer att det kommer en hare springandes. Såg mycket harspår i går när jag var ute och tittade. Så då tar jag av kikaren om jag ser spår och har en hagelbössa redo. Sedan tillhör jag den generation som blev skolade med öppna riktmedel på AK5 i lumpen. 5.56 Nato påminner om .222 en del. (Även om .223 kanske är ännu mer lik.) 

Så jag tänker att jag har ett kulvapen för korta avstånd redo. Lite hypotetiskt kanske, men ändå. Det finns ju som regel tid att sätta på den innan jag börjar närma mig myrarna. 

Sedan är 243 ammunition rätt dyr, så då tänkte jag skottställa, och för ett viss avstånd och ha den till rävåtel eller lockjakt. Jag har inte provat det, så jag tänkte prova med lite enklare förutsättningar först. 

Toppjakten är ju i princip januari, medan räv är tillåten till mitten av April. Tänker att den bössan är lite mer optimal för rävjkt. särskilt om jag monterar en bipod på den. 

Men bra synpunkt, kanske sätter den dyrare kikaren på .243:an och kanske den fasta 4x som sitter på 243:an nu duger till Tikkan fastmonterad, och så kanske jag har den till något annat. 

Så har jag 243:an till långhåll och Tikkan till korthåll. 

Nu blev det hårklyverier av diskussionen, men tack för input - jag ser att jag snöat in lite på den första iden. Kanske borde tänka i nya banor också. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätt att fastna i tankegångarna. Jag försökte vara snål och ekonomisk i början av karriären. Köpte billigare sikten som inte gjorde någon glad i mörkret på rävvak. Sen tröttnade jag på kompromisser som ALLTID var till det sämre. Köpte bättre studsare, bra sikte och en hagelbössan som passade mig. Allting blev mycket roligare när grejerna är bra. Jakten är ju trots allt det största intresset vi har? Då måste det få kosta lite. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-01 at 12:08 Pyrschjägaren sa:

Lätt att fastna i tankegångarna. Jag försökte vara snål och ekonomisk i början av karriären. Köpte billigare sikten som inte gjorde någon glad i mörkret på rävvak. Sen tröttnade jag på kompromisser som ALLTID var till det sämre. Köpte bättre studsare, bra sikte och en hagelbössan som passade mig. Allting blev mycket roligare när grejerna är bra. Jakten är ju trots allt det största intresset vi har? Då måste det få kosta lite. ?

Jodå, det har du helt rätt i. Jag har en budget som jag måste hålla, så då tänkte jag få tag på ett så bra vapen som har så bra renomme som möjligt på begmarknaden, och en hagelbössa samtidigt. Tikkan, alltså. Kikaren (jag fick tag på en Vortex Viper 4-16x44 på blocket,  bättre än den första tror jag) är det bästa (som jag tror på) som jag kan få inom budgeten. 

Så var det fästet då, men jag hade tur där. Jag ringde Torsbo Handels idag, och jag pratade med någon som visste vad det var för kilspår (11mm - som vi trodde), och som kunde göra i ordning en skena med ringar och QR-fäste med bra begagnade delar. Han föreslog det direkt när jag sa vilken bössa det handlade om. Ett mycket humant pris.

243:an hinner jag fundera på framöver. 

Så nu kan jag släppa mina grubblerier kring det materiella för den här gången, nu har jag nåt att prova i alla fall! 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Halloj! På två tikkor m70/m69 har jag använt spången som rekylklack och det har funkat bra både med skena ( optilock ) och warne qd 11mm. Men på min nuvarande m70 så släppte lödningen till spången av rekylen. Då fick jag borra ett nytt 4mm hål i optilockskenan som passar mot urfräsningen bak på hagelpipan. Knacka i en rörsprint i det nya hålet på skenan tills det bottnade mot spången i urfräsningen och kapa bort kvarvarande av sprinten på ovansidan skenan. Det blev kanon! ☺️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 2020-10-27 at 16:17 Vistas sa:

Om någon har ett kit med både kikare och snabbfäste så vore det intressant också. Jag har haft en M70 tidigare, och hade då ett Bushnell 4-12 med snabbfäste, det dög åt mig då. ?

Hej har skickat pm mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...