Hoppa till innehåll

Rengöring av 10 år gammal RCC dämpare


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Sedan funderar jag på hur mycket skit som blev kvar inne i dämparen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Borde de inte funka att sätta en hörselskyddspropp i utgångshålet på dämpare å fylla den med med T-Gul som få dra över en natt typ. Det är ju upplösande nå hemskt! Borde få borr en del till av kvarvarande skit. Polarn gjorde så i pipan på sin gamla .22lr å de va nå grymt hur svårt de va dom kom ut. Han gjorde pm den processen 2x sen drog han torrt med snakebore å efter det såg pipan ut som den va ny... Sist spraya han i nå sörjande å skyddande...

Vore kul å testa. Jag ska göra det nu när jakten i princip är slut för säsongen... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago HuggyBear sa:

Borde de inte funka att sätta en hörselskyddspropp i utgångshålet på dämpare å fylla den med med T-Gul som få dra över en natt typ. Det är ju upplösande nå hemskt! Borde få borr en del till av kvarvarande skit. Polarn gjorde så i pipan på sin gamla .22lr å de va nå grymt hur svårt de va dom kom ut. Han gjorde pm den processen 2x sen drog han torrt med snakebore å efter det såg pipan ut som den va ny... Sist spraya han i nå sörjande å skyddande...

Vore kul å testa. Jag ska göra det nu när jakten i princip är slut för säsongen...

Hmmm, varför just T-GUL? Borde inte T-RÖD eller annan etanolbaserat lösningsmedel vara bättre än en paraffinbaserad vätska?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Bakagan sa:

hur rengör jag det ordentligt?

det beror på dämparens konstruktion. Kan man skruva isär den blir det lättare. RCC går inte att skruva isär. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Älgflugornas Herre sa:

det beror på dämparens konstruktion. Kan man skruva isär den blir det lättare. RCC går inte att skruva isär. 

RCC M48 som jag har går att skruva isär, åtminstone till stora delar. Men annars är det som du skriver (förstås).

Minns min första RCC-dämpare där ytterhöljet bestod av en gigantisk bit krympslang :D Kul att se Rogers utvecklande av prylarna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Hmmm, varför just T-GUL? Borde inte T-RÖD eller annan etanolbaserat lösningsmedel vara bättre än en paraffinbaserad vätska?

T-gul eller fotogen löser upp fler saker effektivare än exempelvis T-Röd! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag använder bromsrengörning när jag gör rent min Stalon w110. Sen tryckluft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...