Jump to content

HAKKO 3-9x40 Mark VIII

Recommended Posts

Mikael S

Hejsan!

Köpte i dag en superfin Sako A1 .222Rem! (ser nästan ut som nyskick)

På bössan satt ett HAKKO 3-9x40 Mark VIII belyst sikte.

Jag skall ha bössan till skarvjakt!

Jag vet att siktet inte har något värde och att det troligen inte är något vidare bra.

Jag vet också att batteriet inte går att få tag på, men att man kan fixa till det med en annat batteri och en distans...... (ge mig gärna tips på hur).

Kan ni berätta vad ni vet om siktet, var ärliga, det tål jag.....

Om ni sågar siktet till bössan och skarvjakt, kan man då sätta siktet på en Krico 300 22Lr?

Eller är det helt åt helvette på en 22:a där det är kortare avstånd som gäller?

Jag är ny på detta så berätta för mig!!!

Tacksam för lärorika svar!

Hälsningar Micke

Droggot

Frågan är vilka krav du har?

Jag är ingen optik nörd. Mina första sikten var Tasco och Burris det jagade jag med i 10-15 år.
Jag har inga erfarenheter av HAKKO men är sikte skottfast så skulle jag använda det.

På dom filmerna jag har sett om skarvjakt så skjuter dom på rätt långa håll och då är en förstoring på 3-9 lite för lite.
Jag skulle välja ett sikte i mellan prisklassen som har en hög förstoring.

Tittar man på dom riktigt dyra siktena så är dom ju självklart riktigt fina att titta i och dom har oftast väldigt bra ljusinsläpp men så länge man bara skall jaga under dagtid och inte är intresserad av just optik så tycker jag det är bortkastade pengar.

Galne

Vill minnas att Hakko var ett mellan prisklass sikte på sin tid, satt ett på en studsare jag kikade på för mååååååång år sen. Vill minnas att det var väldigt trevligt då, men det har ju hänt lite på över 25år!

Raggarö

Jag sitter här med ett trasigt belyst HAKKO 3-9x40 WIDE, naurligtvis saknas batteriet. Jag ordnade dock fram ett nytt, så det går att fixa. Ska kolla om jag har något uppskrivet. DET HADE JAG INTE.

Hittade dock detta på Robsoft:

Post by Raggarö » Tue Aug 11, 2015 5:54 pm

"Jag fick för länge sedan tag på ett batteri som hette MR52 1,4V , detta heter tydligen LR52 nu då dom städat bort kvicksilvret.

Dyngsmäll här på forumet har nyligen köpt ett Hakko med nytt batteri, kontakta honom så kan han kolla vad det sitter för batteri i hans sikte.

http://www.zbattery.com/V640ALK-1-5V-Al ... PC640A-MR9" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.batterymart.com/p-1_5v-repla ... ery-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;"

Kolla den understa  länkaren,  annars kan du kontakta Dyngsmäll på Robsoft.

Jag rankar annars detta sikte ungefär i klass med Japantillverkade Tasco från samma era.

• Like 2
Mikael S

Droggot!

Tackar för svar.

Ja, jag får väl prova siktet och se vad jag tycker om det när licensen är klar och jag får hem bössan.

Men om jag skulle titta på ett sikte till denna bössa och skarvjakt och låt oss säga att jag vill lägga 7000-10000kr.

Vilket/vilka sikten skulle du då rekommendera?

Hälsningar Micke

Mikael S

Raggarö!

Tackar för svar.

Då verkar det ju gå att hitta batteri iallafall.

När du jämför siktet med ett Tasco från samma tidsera, jag har ju ingen koll på sikten så det säger mig inget.... jag är ju nybörjare! 😁

Hälsn. Micke

josc72

Prova den och se omdömen tycker att den uppfyller dina krav. Träffar du där du siktar på alla förstoringar och tycker att det räcker så är den ju ok för dig.

Raggarö

Mikael S.

Inget optiskt underverk, duger till jakt dagtid. Mekaniskt stabilt (dock fastnade förstoringsvredet på 9x på mitt exemplar)

Prova och se om du tycker att siktet duger.....