Hoppa till innehåll

Vad skulle ni välja?


Dieselråtta

Recommended Posts

Om ni fick välja era sista (max 6 stycken) jaktvapen som är tänkt att behållas livet ut med ett aktivt  jaktliv,vad skulle ni välja då och vilka kalibrar skulle de vara i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara 6st frikort. 

Finns inte ens chans att den här velpellen skulle kunna ta ett sånt beslut. Ljusglimten är ju att jag är i (förhållandevis) gott sällskap...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade behållt de fyra jag har i dag.

SAKO Finnfire varmint .22lr.

SAKO 75 Deluxe 30-06.

SAKO Finnbear .375H&H.

Husqvarna 300S 12/76.

Sedan skulle jag kompletterat detta med följande:

Någon bra bössa i .22Wm eller .22 Hornet.

Winchester 70 Safari Express .416Rem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ingen vet med säkerhet vad behovet är framöver så blir ju diskussion ganska skev.

Om man går som hundförare t.ex. så vill du ha en typ av vapen. Om något händer så du inte kan gå så stämmer ju inte speccen direkt bra!

De kalibrarna som jag gillar mest är 12:an, 6,5x55:an och 375:an! Om jag får ordning på den sista bössan så kommer jag antagligen mer eller mindre bara jaga med den och det är en 7x65r ?

Som du säkert ser, så kommer yttre omständigheter, villhöver, jaktsätt, vilt m.m. ändra din garderob. Jag bor i "södra" Sverige så är ju inte toppfågelbössa något jag behöver. Men om jag flyttar norrut så kanske det blir det som gäller istället för grisjakt!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De jag har.

Benelli hagelautomat/avfallskvarn

2x Tikka m55 i 7mm-08 och 223AI

Sauer drilling 16/70-7x57r

Borovnik ds 9,3x74r

Charles Osborne & Co med hanar 12/65

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har slutat att tänka märkesspecifikt. I somras var det Browning som gällde, nu är det Sako, ett tag var det Tikka osv. Men att speca upp kalibrarna och användningsområde blir enklare. 

En 22lr för övning och småvilt

En klenkalibrig bössa för smygjakt på småvilt typ 222/223/243

En lätt bössa i klen klass 1 för hjort och smygjakt 6.5x55/7mm08/7x57 m.fl

En mellanklassad klass 1 med lite mer "shootability" här gillar jag min 30-06:a laddad med 150grs

En tyngre klass 1 för hundföreri och slaskjakt i typ 8x57/9.3x62/9.3x57 osv kort pipa öppna rm osv. 

På sista platsen En hagelbrakare eller en välbalanserad drilling.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Patrik L sa:

Det skulle vara 6st frikort. 

Finns inte ens chans att den här velpellen skulle kunna ta ett sånt beslut. Ljusglimten är ju att jag är i (förhållandevis) gott sällskap...

Jag håller med om att valet inte är jättelätt. 

Men har en idé jag jobbar mot. 

22lr bultbössa för småvilt och övning, öppna sikten och kikare i snabbfäste. 

Tysk/Österrikisk kipplauf 22 hornet och 7x65r för smyg- och toppfågeljakt. 

Studsare med pipbyte helst bultbössa med löstagbart kryssmagasin 6.5x55 och 9.3x62 för den mesta storviltjakten och övning. 

Drilling 12/7x57r alt 12/8x57irs. Vardagsbössa I skogen. 

Dubbelstudsare sbs 9.3x74r alt 375 H&H för all storviltjakt. 

Hagel 12 sbs med rak kolv utan pistolgrepp. 

Sen är nämnda kalibrar inte så viktig utan är mest sett som riktmärken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag en hagelbock, Browning B525 "The Crown" i kaliber 12 för all renodlad hageljakt samt övning. Sedan har jag en cylinderrepeter, en CG1900 i kaliber .308 Win för t ex toppjakt samt en dubbelstudsare Zanardini König i kaliber 9,3x74R för älgjakt och eventuell drevjakt. Slutligen har jag en bockdrilling, en Blaser BD 880 Prestige på ingång (licenshandläggningen är verkligen jobbig att vänta på...) som jag tänker använda för smygjakt och vakjakt. Inser nu att jag faktiskt har två platser lediga i garderoben...måste hitta på något att fylla dom med  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag hittar rätt till Brno:n så blir min framtida drömgarderob.

Brno 2x7x65r (gärna med hagelset och ev. kombipipa men då i 12x5,6x52r)
Hagel 12:a Övning
6,5x55 för övning/vak

Det ger tre platser för ev. förändringar t.ex jaktresa eller förändringar i jaktsätt.

Japp jag skulle vilja minska min garderob!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago tecno sa:

22 - 12 alt 20 - bultbysse  = räcker långt och man får slantar över till ammo

Ja så är det. Jag har experimenterat med tanken att bara ha en jaktbössa, en brytbössa med tre pipset - hagelbock, kombi, dubbelstudsare och eventuellt en instickpipa i 22lr för billig övning. Övriga 5 platser enbart för leksaker. Men jag har övergett det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Dieselråtta sa:

Ja så är det. Jag har experimenterat med tanken att bara ha en jaktbössa, en brytbössa med tre pipset - hagelbock, kombi, dubbelstudsare och eventuellt en instickpipa i 22lr för billig övning. Övriga 5 platser enbart för leksaker. Men jag har övergett det. 

Här har du annars en :)

https://www.vdb-waffen.de/de/waffenmarkt/langwaffen~kombinierte_waffen/r3t3ww8k_heym_3_fach_-_kombi-55_-_hensold_15_-_6_x_36___hensold_6_x_42___schmidt_und_bender_1_1-4_-_4_x_20.html?s=1

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hoppat runt en del men börjar landa i en rätt ok fördelning men jag är väl på det klara med att jag skulle vilja bygga upp en garderob enligt nedan för min jakt.

  • En fin välskjutande bultbössa i en flackare kaliber för all pass/pyrschjakt på allt klövvilt. På den ett sikte med förstoring kring 2-15x för vak/pyrsch och en 1-6x för allround jakt. (S&L Classic DL, 7x64)
  • En oöm studsare för drev/hundjakt på klövvilt med en Aimpoint. (Blaser R8, 8x57)
  • Hagelbock för gemensamhetsjakt (Browning 425)
  • Hagel automat för fågeljakter i gömsle
  • En småvilts bössa i 22lr och 22 wmr. alternativt en .222 Rem. 
  • En dubbelstudsare känslan är viktigare än kalibern

De tre sista raderna är väl det jag jobbar vidare på. Men även funderingar går mot att ha fler pipor till de två pipbytarna ovan, en 6,5x55 standard pipa är förmodligen på väg in till den övre som ett komplement till den tyngre jaktmatch pipan i 7x64. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan lika nöjd som @sidelockmed det jag har.

Vak/åtelbössa m98, blueprintad med 67cm LWpipa i 338-06Ai, belyst 56glugg.

Dagjaktbössa m98 50cm originalpipa 8x57js och liten 2-7x kikare som löser allt på jaktbara avstånd. 

Klass 2 bössan är en knökmatad winchester 70, blueprintad med FET kriegerpipa 6,5x55Ai och belyst 3-18 kikare med bra glas. Klass 2 för att jag laddar blyfritt ?

Drilling 16-16/8x57jrs med rödpunkt. Det som återstår är att renovera den hakade kikaren, en gammal kahles 2-7.

Browning 325 kaliber 12 fixar allt på banan och mycket hageljakt. 

Det sista som ska in är en Browning A5a kaliber 16, den är inte på plats än. 

Men det är nu det, om jag vinner på lotto och snubblar över en b25a med dubbelstudsarpipsett.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Smidig drilling i 16/16(alt 20)+7x57r med anpassad kolv och lite längre pipor, toppad med en rödpunkt och en kikare för pürch (fick hål i huvet och sålde min sauer sohn 3000 dural i våras men den sparkade något bedrövligt med sin krokiga kolv och lätta vikt )

En pipbytare byggd på en tikka m65 i 6,5 och 8x57, med customkolv till topp och drevjakt som passkytt 

En r8 i 8x57 med 45cm pipa+dämp till hunnföreriet.

Sako finnfire varmin 22lr

Browning 325 kal 12, med hyfsad grade på kolv och lite stilig gravyr

vetifan vad man ska hitta på med 6e platsen?.... en fin gammal sidasida i kal 16 möjligtvis

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är istort sett nöjd med nuvarande garderob men man vet ju aldrig ?

Lätt hageltolva, har en Benelli 828 idag, nöjd.

Oöm Halvauto till gömslejakt,  benelli comfort som jag blir mer och mer kompis med efter lite justeringar. Nöjd.

Svingvänlig långpipig 12 till sträckjakt, platsen fylls av en lätt kortpipig beretta idag, det är lite sentimentalitet med den så vill helst inte göra mig av med den

SauerDrilling 16- 7x65r, kommer jag nog aldrig göra mig av med..

455 22a, för att det är kul. Ska ev kompletteras med 17 pipa.

Nån bultpang i mellanmjölk kaliber, just nu står där en t3a ss laminat i 30-06. 

Så på det stora hela är jag nöjd, om nu den omtalade utökningen av garderoben blir av så är det inte omöjligt att det kommer in nån hagelpang till. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ det jag har nu.

1. ZG 47 30-06 med en ny rak kolv i fin valnöt. Till den har jag tre kikarsikten i snabbfästen , vanliga öppna och ett extra korn som är rätt i höjd för en diopter med snabbfäste. Kan alltså ha 6 olika laddningar till den med ett riktmedel inskjutet för varje laddning om jag vill. Zeiss ht 3-12x56, zeiss ht 1,5-6x42 och en fast 2,5 Weaver. 
 

2. M98 9,3x57 för drev och reserv klass 1 som det ska på rödpunkt och eller diopter med snabbfäste.

3. Winchester 94 takedown 30-30 för smygjakt och skogspromenader. 

4. Weihrauch 17 HMR för klass 4, mest kråkor och skator.

5. Beretta 686 lyx kaliber 12, primära hagelvapnet. 

6. remington 870 special field kaliber 20, används rätt mycket då den är smidig när man jagar fågel på uppflog, sitter i trångt gömsle eller jagar mink. Kort och smidig. Funderar på en extra pipa med lite mer längd bara för att men den är rapp och skyttet fungerar bra trots kort pipa. 
 

Skulle gärna få ha fler jaktvapen. Kalibrar som kittlar lite är 22 lr, 22 hornet, 6,5 och 45/70.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Asså, jag är nog lite trist men den set-up jag har nu är den som stannar ?

Miroku MK38 30" kal 12. Duger till allt -sträck, uppflog, klappjakt. Den är inte snygg men den dödar ?

HVA 310CS 30" kal 12. Finbössan som mest står, tyvärr. Önskemålet skulle ju va ejektor så det blir väl det som ändras. 

Browning X-bolt 308win. Duger till allt kulvilt. 

CZ455 .22lr till övning. Ska kompletteras med .17HMR för småvilt å fågel.

 

Egentligen en skittråkig garderob. Om den ändras så är det bara utbyte mot vapen med samma spec men jag känner faktiskt ingen behov av fler vapen. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...