Hoppa till innehåll

Sjuk dovhjort?


MarWat

Recommended Posts

Sköt mitt första klövvvilt idag! ?En fin hjort som kommer hänga bra på väggen. Dock var det 2 knölar innanför pälsen på vardera sida av bogen (inte vid skotthålet). Knölarna var fyllda med bruna klumpar och ena sidan av djuret var lite mer gulaktigt än andra. Vet någon vad detta kan vara och går det att äta köttet?

Bilder nedan:

20201122_151623.jpg

20201122_203300.jpg

20201122_203246.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till jaktsidan. 

Grattis till den fina hjorten.

Ätbar eller inte kan jag inte avgöra, men det sitter inte några stora knölar där i vanliga fall.  Färgen på fettet/hinnorna är inte som dom brukar vara heller.  

Om det har med brunsten att göra eller om den har en skada/sjukdom är svårare att avgöra. 

Jag skulle troligen kastat den, men svårt att säga utan att ha varit i slaktboden. Men då har jag ett överflöd av dov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till sidan!

Jag har inte sett en så "gulnad" slaktkropp tidigare, och har sett en hel del genom åren. Såg du tendens till stångskador eller sticksår, läkta sådana skador där knölarna fanns? Avlivade en trebent dovhind för några år sedan som var gulaktig då jag flådde, men inte i den utsträckning som din hjort visar - Foto kan skilja i färg beroende av ljus förvisso.

Vackra horn! Ta vara på dessa ^_^ Annars får jag nog hålla med kkjon i inlägget ovan i att kassera slaktkroppen - Nu direkt efter brunst kan dovhjortarna vara avmagrade med små eller inga fettreserver. Men om detta gör slaktkroppen gul vet jag inte. Hur var fettreserven vid filéerna?

Det jag sett på dovvilt i hägn i några enstaka fall, som haft stångskador eller varit i sämre skick, så har dessa varit lite gulaktiga i området nära skada eller där det funnits synlig infektion.

Kontakta ett viltslakteri och be att få kontakt med den veterinär som besiktigar slaktkroppar, eller fråga någon på slakteriet som hanterar dovvilt frekvent innan du kasserar slaktkroppen.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit å grattist till både premiärklöv å vacker trofé! Jag skulle absolut INTE ära det där köttet! Vi kasserade en hel älg i höst med liknande knölar du beskriver men inte alls sådär gult kött! Då fick vi dessutom köttet besiktat å utdömt! Bara färgen i sig på din gjort skriker "ÄT INTE!" Men det är min personliga åsikt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur var lukten på djuret? Med tanke på färgen på hinnorna å knölen skulle jag tippa på infektion orsakat av exv sår eller gammal skada. Hur var lukten på kroppen (inte din utan hjortens ?) och även på knölen å det som var i den? Olämpliga infektioner brukar ha en rätt distinkt doft (både hos människa å djur ?). 

Jag hade kollat med nån viltundersökare på förbundet eller ett slakteri mest för lärdoms skull ? men inte käkat den. 

Grattis å välkommen oxå

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Infektion/gått länge med skada. Trafikat vilt har jag sätt det på.

Som om de är fallet denna gång vet jag inte. Brukar lukta starkt. 

Prova en bit i micron. 

Jag skulle ge räven mat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade några bilder från älg för nåt år sen. Syns dåligt på bilderna men färgen på hinnorna var ungefär samma. Knölen i fyrkanten öppnades (av ren nyfikenhet ?) och innehållet syns på tredje bilden. Luktade inte hallon kan man lugnt säga - å med tanke på det civila yrket är jag hyggligt van vid diverse snusk som kommer ut ur kroppar ?

received_475010329686048.jpg

received_309775049836736.jpeg

received_282502962601882.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago charlie sa:

Hur var lukten på djuret? Med tanke på färgen på hinnorna å knölen skulle jag tippa på infektion orsakat av exv sår eller gammal skada. Hur var lukten på kroppen (inte din utan hjortens ?) och även på knölen å det som var i den? Olämpliga infektioner brukar ha en rätt distinkt doft (både hos människa å djur ?). 

Jag hade kollat med nån viltundersökare på förbundet eller ett slakteri mest för lärdoms skull ? men inte käkat den. 

Grattis å välkommen oxå

M

Tack så mycket för gratulationen! Själv luktade jag väl inte vackert efter en heldag ute med motorsågen och släpande av en dovhjort. Men kroppen luktade som den ska men knölarna luktade inget vidare. Framförallt inte när man stack hål på dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Maichel sa:

Välkommen till sidan!

Jag har inte sett en så "gulnad" slaktkropp tidigare, och har sett en hel del genom åren. Såg du tendens till stångskador eller sticksår, läkta sådana skador där knölarna fanns? Avlivade en trebent dovhind för några år sedan som var gulaktig då jag flådde, men inte i den utsträckning som din hjort visar - Foto kan skilja i färg beroende av ljus förvisso.

Vackra horn! Ta vara på dessa ^_^ Annars får jag nog hålla med kkjon i inlägget ovan i att kassera slaktkroppen - Nu direkt efter brunst kan dovhjortarna vara avmagrade med små eller inga fettreserver. Men om detta gör slaktkroppen gul vet jag inte. Hur var fettreserven vid filéerna?

Det jag sett på dovvilt i hägn i några enstaka fall, som haft stångskador eller varit i sämre skick, så har dessa varit lite gulaktiga i området nära skada eller där det funnits synlig infektion.

Kontakta ett viltslakteri och be att få kontakt med den veterinär som besiktigar slaktkroppar, eller fråga någon på slakteriet som hanterar dovvilt frekvent innan du kasserar slaktkroppen.

/M

Fettreserven var inget jag reflektera över.. detta låter ju inte bra.? Blir nog att kassera kroppen.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago HuggyBear sa:

Välkommen hit å grattist till både premiärklöv å vacker trofé! Jag skulle absolut INTE ära det där köttet! Vi kasserade en hel älg i höst med liknande knölar du beskriver men inte alls sådär gult kött! Då fick vi dessutom köttet besiktat å utdömt! Bara färgen i sig på din gjort skriker "ÄT INTE!" Men det är min personliga åsikt...

Låter ju inte bra... Tack för gratulationen!?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago charlie sa:

Hittade några bilder från älg för nåt år sen. Syns dåligt på bilderna men färgen på hinnorna var ungefär samma. Knölen i fyrkanten öppnades (av ren nyfikenhet ?) och innehållet syns på tredje bilden. Luktade inte hallon kan man lugnt säga - å med tanke på det civila yrket är jag hyggligt van vid diverse snusk som kommer ut ur kroppar ?

received_475010329686048.jpg

received_309775049836736.jpeg

received_282502962601882.jpeg

Väldigt likt knölarna som var på min hjort. Vad gjorde du av älgen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har haft liknande på 2-3 älgar inom vårat vvo i Kalix och då har vi tillkallat vet. direkt som har fått ta dom prover som behövs för att fastställa ev. sjukdom. Proverna har skickats till SVA. Vi har fått ett intyg och fått den avräknad på licensen genom att skicka in intyget till LST BD och grävt ner den. Vi har den förmånen att ha en vet. boende i byn.:thumbsup: Hon är skånska och trivs väldigt bra här uppe.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago charlie sa:

Hittade några bilder från älg för nåt år sen. Syns dåligt på bilderna men färgen på hinnorna var ungefär samma. Knölen i fyrkanten öppnades (av ren nyfikenhet ?) och innehållet syns på tredje bilden. Luktade inte hallon kan man lugnt säga - å med tanke på det civila yrket är jag hyggligt van vid diverse snusk som kommer ut ur kroppar ?

received_475010329686048.jpg

received_309775049836736.jpeg

received_282502962601882.jpeg

Väldigt likt knölarna som var på min hjort. Vad gjorde du av älgen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago MarWat sa:

Tack för all hjälp och alla gratulationer! Blir att mata räven. Ha det bra.??

Hej & välkommen hit!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...