Hoppa till innehåll

Grova rör


Pyrschjägaren

Recommended Posts

På senaste tiden har mitt intresse för grövre kalibrar vaknat. 

I yngre dagar var jag bara inne på snabba klass tvåor. Men nu börjar jag fundera över nåt grövre och kanske snabbt. 

Behöver inspiration och råd. 

Kalibrar som 300 win mag, 338 win mag verkar ha fabriksammo till okey priser. 

Nån som har förslag på nåt liknande till drevjakten? Vad har ni? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Pyrschjägaren sa:

På senaste tiden har mitt intresse för grövre kalibrar vaknat. 

I yngre dagar var jag bara inne på snabba klass tvåor. Men nu börjar jag fundera över nåt grövre och kanske snabbt. 

Behöver inspiration och råd. 

Kalibrar som 300 win mag, 338 win mag verkar ha fabriksammo till okey priser. 

Nån som har förslag på nåt liknande till drevjakten? Vad har ni? 

Är inte helt säker på att jag är med dig  ang att 300WM är ett "grovt rör". Oavsett så vad har du tänkt jaga, på vilka avstånd osv? 

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dahla sa:

Jag har haft en 358NM en gång i tiden. Den kolven gjorde ont så bössan såldes.

 

Min nästa magnum får bli en 308NM.

Den här bössan var ju jävligt snygg tycker jag. Känns som en grym passbössa på älg och drevjakt. 

Kanske är det overkill med såna här kalibrar och jag bara villhöver ett sånt rör. En 270 win kanske skulle gjort jobbet lika bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Joacim sa:

Är inte helt säker på att jag är med dig  ang att 300WM är ett "grovt rör". Oavsett så vad har du tänkt jaga, på vilka avstånd osv? 

Mvh Joacim 

Som drevbössa på grövre vilt. ?

Nä, förstår hur du menar. Kanske kraftigare kaliber vore mer passande uttryck. Kaliber 30 och uppåt med snabba kulor för att få ner framförhållningen. 

Sugit på 270win-nöten en tid. 7mm rem mag. Etc. 

308an känns bara så trist i skåpet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som kör 338 wm med 180-200 grain kulor typ barnes tsx etc för drevjakt på kronhjort samt vildsvin, Med  emfas hävdar han att det är mer tjong i den än  300wm. Skulle jag välja mellan 338wm och 300wm så hade det blivit en 338wm eller 338 blaser. 338 är mer lämpad för vildsvin, älg, björn och man kan skjuta med 160grains barnes ttsx till 300 grains woodleigh. 338wm laddat med vv550 och 185 tsx ger över 920ms

338wm passar perfekt som en grövre pang till en 270win.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Pyrschjägaren sa:

?ske kraftigare kaliber vore mer passande uttryck. Kaliber 30 och uppåt med snabba kulor för att få ner framförhållningen. 

...... 

308an känns bara så trist i skåpet. 

Att minska framförhållningen med fart på kulan är ett mycket naivt sätt att resonera.... Med mindre än att vi pratar extrema hastigheter, långt över vad fysiken ger oss i dag.... 

Att gå från 700m/s till 900m/s (rätt typiska farter i klass 1) landar inom träffområdet på en älg i båda fallen. Om du kan skjuta så blir poängskillnaden rätt liten tom.....

Skillnaden i fart är för liten helt enkelt. Lägg sedan till att högre fart ger mer retardation så minskar skillnaden rätt fort om du drar ut avstånden. Bra BC på kulan ger som regel långt mer på avstånd över 300m än 200m/s högre V0. Vilket krasst sett gör det mesta över 7mm ballistiskt sett "osnyggt" på lite håll. Sen har grova kalibrar andra fördelar, men ballistiskt sett är de som regel "osnygga". Men jäkligt sexiga ändå.... 

Att gå från 700m/s till 3km/s ger däremot påverkan som märks sett till framförhållningen. Men 3km/s har vi inte i dag.... I alla fall inte om vi vill stå upp efter skottet. 

Sedan att 308 är både menlös och ful håller jag med om till fullo. 

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

338 är en väldigt trevlig kaliber med rejäl punsch om du vill men kan lika gärna ha grymt fin kulbana med lättare kulor, (inom jaktliga avstånd). 

Som gjord för Barnes ttsx dessutom ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago pmt sa:

Sedan att 308 är både menlös och ful håller jag med om till fullo. 

Det i sig skulle mao kunna vara argument nog för att byta upp sig i kaliber. ??

Jag har förvisso redan en 9,3x62 sedan en tid tillbaka och har ljuva minnen av min gamla 8x57. Saknar den kalibern..

Insett att jag gillar lite mer rekyl. Den berörde mig i början av karriären men nu skjuter jag 5'1or mest hela tiden med 9,3. Upplever inte att jag "flinchar" som förr. Och jag gissar på att det beror på att jag torrklickar 90% av min skytteträning. 

Det skulle vara stimulerande med nåt annat än 308 bara. Nåt med lite mer knuff i. Rugern jag länkade tidigare var fin. Kalibern verkade rolig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago MarkusR sa:

338 är en väldigt trevlig kaliber med rejäl punsch om du vill men kan lika gärna ha grymt fin kulbana med lättare kulor, (inom jaktliga avstånd). 

Som gjord för Barnes ttsx dessutom ?

Det kändes som en rolig kaliber. Ska förkovra mig lite mer! ?️♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago sidelock sa:

Det där med framförhållning,

Jag håller på samma ställe med 358win och 9,3x74r som jag gjorde med 300wm på älgbanan. Vidare är min erfarenhet att drevjakt i regel innebär skytte på halva det avståndet och oftast på 1/4 av älgbanans 80m. Eller ännu kortare. Man är helt enkelt inne på håll där en passande kolv och skytteträning avgör medan saker som precision, kulbana, hastighet, vindavdrift och framförhållning blir irrelevanta.

Det stämmer faktiskt. 

358win ser trevlig ut. 

Synd att man måste handladda till kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Sako_Finnbear sa:

Jag har en SAKO Finnbear 375H&H som "grovstudsare".

Riktigt trevlig kaliber som trots sin storlek har en väldigt snäll rekyl.

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_5119.JPG

IMG_5120.JPG

375 H/H  ladda med 225 grais rhino så får du en snäll flack kulbana eller med 350-380 grins för en slägga

queen of africa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ozzian sa:

375 H/H  ladda med 225 grais rhino så får du en snäll flack kulbana eller med 350-380 grins för en slägga

queen of africa

Jag har inte tid och intresse nog för att ladda själv. Kör fabriksladdad ammunition rakt av. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt vad du skall ha den till men grovt är för mig 9,3 och uppåt.
Mest beroende på att du får jaga allt med det. (9,3:an) är ju enbart vissa länder så 375:an är ju säkrare!

Vet du att du bara skall jaga drevjakter i Sverige/Europa eller vill du ha en bössa för jaktresor också? Med det första så ta vad du känner för bättre att anpassa bössan optik m.m.

Om du vill ha en bössa för drömresan gå upp till 9,3 eller helst 375 plus. Då är du redo när drömresan kan göras ;)

En 375:a är afrikas 6,5:a ;)

//Danielj

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Pyrschjägaren sa:

Jag har inte tid och intresse nog för att ladda själv. Kör fabriksladdad ammunition rakt av. 

Norrmannnen laddar åt dig rhinokillen,,,, eller är han dansk?

fart o grovt förutom den klena 308nm och 375 h/h så är det 338LP,, snabbt och lite grövre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

375 win mag el. 416 i taylor, 416 rem. mag el. 416 wby.

416 rem mag har en sugande rekyl som är rätt skön och ingen snärtig sådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago lsjonsson sa:

 

416 rem mag har en sugande rekyl som är rätt skön och ingen snärtig sådan.

Som 375H&H då.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sporten är generalagent för Ruger i Sverige, så dom går definitivt att få tag på. Personligen har jag ingen jätteerfarenhet av just ruger m77, så angående kvalitet får någon annan svara.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...