Hoppa till innehåll

Förstört kött...?


Holz

Recommended Posts

4 hours ago Hipshot sa:

Spännande fråga! Osar överdriven närighet lång väg..

Tycks som Ts fått hyggligt med svar så jag hänger på en fråga på samma tema.. nästan.

Tog hand om en trafikskadad gris nyligen där en jägare kommit förbi och olyckan och avlivat grisen med kniv. Jag vet inte hur lång tid som förflöt från kollision till avlivning. När jag styckade efter att grisen hängt svalt i en vecka + så noterade jag att fileérna var väldigt stela.. Det är ju rätt fint kött, de brukar inte vara så kan kunde ställa dem upp typ om de inte är frusna vilket de inte var. Lite misstänksam, kan de vara kass månde?

Testat färsen och den var det inget som helst fel på.

 

Var dom blodsprängda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Följetången fortskrider! Det blev lite diskussion i jaktlaget idag mellan personen som intygade att köttet luktade dåligt och en annan medlem som ifrågasatt det hela. Det bjöds på hamburgare på jakten varpå personen som intygat om skicket på köttet basunerar ut rätt högt att ”det här är köttet du anklagar oss för att stjäla” till en annan medlem, varpå lite diskussion uppstod. 
Bl.a. vid konstaterandet att m.a.p. den köttmängd som tilldelats medlemmarna från denna jakt (i form av korv och dagens hamburgare) skulle ha inneburit att varje gris haft en levandevikt på i snitt 25kg om man räknar med att man får ut 25% rent kött blev svaret att man nog underskattade hur mycket deras slaktare skär bort. Vad är forats erfarenheter, hur mycket kött får ni ut på en gris normalt?

(Att sen ingen verkade ifrågasätta varför medlemmarna inte kunde ha fått ta del av köttet istället då det uppenbarligen smakade bra är ju en annan fråga...?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt galet. Jag fick 27kg benfritt i frysen av galten jag sköt på 85 kg levandevikt. Då fick jag kassera lite bog och karré. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst ja, glömde skriva att korven de erbjöds köpa erbjöds för det eminenta självkostnadspriset av 600kr/kg. Tydligen är korvskinn och kryddor dyrt....?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Holz sa:

Visst ja, glömde skriva att korven de erbjöds köpa erbjöds för det eminenta självkostnadspriset av 600kr/kg. Tydligen är korvskinn och kryddor dyrt....?

Som sagt jag hade nog gått i taket rätt rejält å låtit tjuvjäveln fått höra det med speciellt till det priset 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Begriper det inte heller! Jag hade gått i taket!

Tydligen ingen annan som yttrade sig idag trots att flertalet uttryckt missnöje/misstänksamhet tidigare...å än mer obegripligt att vissa faktiskt köpte till det priset. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Holz sa:

Visst ja, glömde skriva att korven de erbjöds köpa erbjöds för det eminenta självkostnadspriset av 600kr/kg. Tydligen är korvskinn och kryddor dyrt....?

Jag lämnade in 23 kg vildsvinskött till Holmgrens Chark här i Lund i våras och fick tillbaka 58 kg utmärkt korv, Five Pepper och Bratwurst. Det kostade mig 45 Kr/kg. Nu har de höjt priset till 50 eller 55 Kr/kg men det är det värt. 600 Kr/kg hade jag aldrig betalat.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MarkusR sa:

Det är ju helt galet. Jag fick 27kg benfritt i frysen av galten jag sköt på 85 kg levandevikt. Då fick jag kassera lite bog och karré. 

Alf och jag brukar räkna såhär på svart matgris: Halva levandevikten blir slaktvikt. Halva slaktvikten plus 5 kilo blir rent kött.

Då är det grovputsat vid flåningen och finputsat vid styckningen

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Som sagt jag hade nog gått i taket rätt rejält å låtit tjuvjäveln fått höra det med speciellt till det priset 

Jag har helt slutat förvånas över vad det kan bli över till mig på en styckning som andra gör. Döda djurkroppar kan tydligen ta fram det sämsta och mest giriga hos människan.

Därför styckar Alf och jag i vidast möjliga mån själv det vi ska ha av det vi har skjutet: erfarenheten visar att det blir minst "svinn" så. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Holz said:

Visst ja, glömde skriva att korven de erbjöds köpa erbjöds för det eminenta självkostnadspriset av 600kr/kg. Tydligen är korvskinn och kryddor dyrt....?

Jag jobbar fel tydligen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Dahla said:

600:- för ett kilo korv...!!! måste innehålla en jävla mängd tryffel karamelliserad i Dom Perignon...

Har inte du dom ingredienserna i din korv?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

600:- för ett kilo korv...!!! måste innehålla en jävla mängd tryffel karamelliserad i Dom Perignon..

Var min spontana tanke också, fyllde de ut med tryffel och wagyubiff??

Liten rättelse dock, tydligen fick man köpa 3kg för 200kr men ville man ha mer korv var det ordinarie pris på 600kr/kg som gällde. Helt sjukt. Vi betalade 65kr/kg när vi lämnade in för att få korv tillverkad tidigare i höstas.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En hund försöker alltid att plocka poäng och försöka få en högre rang i flocken och till slut bli flockledare. 

Man får hela tiden vara uppmärksam och sätta honom på plats så han inte tror att han är den som bestämmer.

Det samma med folk: i föreningar och grupper är det alltid någon som försöker bestämma, som älskar att höra sin egen röst och försöker lite fuffens för egen del. Om ingen säger ifrån och bara knyter nävarna i byxfickorna har bror duktig plockat en poäng mera, och till slut har man den situation ni har. Om ni inte säger ifrån har ni er själv att skylla- och får förmodligen betala 700 kr/kg nästa år: nu såg han ju att han kom undan med detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Dansken sa:

En hund försöker alltid att plocka poäng och försöka få en högre rang i flocken och till slut bli flockledare. 

Man får hela tiden vara uppmärksam och sätta honom på plats så han inte tror att han är den som bestämmer.

Det samma med folk: i föreningar och grupper är det alltid någon som försöker bestämma, som älskar att höra sin egen röst och försöker lite fuffens för egen del. Om ingen säger ifrån och bara knyter nävarna i byxfickorna har bror duktig plockat en poäng mera, och till slut har man den situation ni har. Om ni inte säger ifrån har ni er själv att skylla- och får förmodligen betala 700 kr/kg nästa år: nu såg han ju att han kom undan med detta.

En god poäng! Som man bäddar får man ligga liksom...
Kanske ska nämna att jag själv inte är med i laget utan bara har bekanta som är med där. Men verkar helt klart vara så som du beskriver att det är en eller ett par småpåvar som verkar försöka köra sitt eget race...å ser ut att komma undan med det också just för att inte tillräckligt många säger ifrån. Till denna säsong var det tydligen 7 som lämnade laget till synes pga dessa småpåvars beteende.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Dansken sa:

Jag har helt slutat förvånas över vad det kan bli över till mig på en styckning som andra gör. Döda djurkroppar kan tydligen ta fram det sämsta och mest giriga hos människan.

Därför styckar Alf och jag i vidast möjliga mån själv det vi ska ha av det vi har skjutet: erfarenheten visar att det blir minst "svinn" så. 

Det finns ju svinn och "svinn" men i övrigt håller jag med dej "själv är bästa dräng" 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-28 at 21:04 MrT. sa:

Vänta nu;

Medlemmarna i jaktlaget kan inte få kvottilldelning, för att köttet blivit dåligt, medans en medlem i laget tar allt kött och låter tillverka korv av samma kött som då har blivit dåligt (!), och sedan kan övriga medlemmar få köpa korven (!!) som då är tillverkad av samma kött (!!!) som inte kunde delas ut, för att det var dåligt (!!!!), är det korrekt uppfattat !?

Förstår inte ursprungsfrågan, hos mig ringer klockorna öronbedövande !

Men för att i viss mån återkoppla till ämnet, hur går jag (som aldrig slaktat något annat än en fisk) tillväga, efter det att jag fällt ett djur och är helt beroende att på egen hand ta hand om det fällda viltet så att situationen som beskrivs ovan inte uppstår, eller om jag skall vara kortfattad;

Var/hur gör jag för att bloda av det fällda viltet strax efter skottet. Att man skall skära upp halsen, det begriper jag på egen hand, men vad jag avser med frågan är mer hur exakt skall jag gå tillväga !? Jag utgår från att det är samma förfarande oaktat om det handlar om Rå, Gris eller Älg.

Du behöver inte avbloda om du skjuter i det vanliga träffområdet. När du tagit ur djuret liggande så rullar du över det på mage så löser gravitationen resten. Tar du ur det hängande så hjälper gravitationen till direkt.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MagnusN sa:

När du tagit ur djuret liggande så rullar du över det på mage så löser gravitationen resten.

Jag utgår från att detta gäller om man tar ut djuret på skottplatsen, s a s !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...