Hoppa till innehåll

Vem är Sjöfågeljägare


Sjöfågeljägare

Recommended Posts

Välkommen,  

sjöfågel och då i synnerhet knipor är min stora passion och det jag ägnar mig mest åt långt ut i sthlms inre ytterskärgård, börjar komma igång på allvar nu. 
När drar det igång för dig och hur länge kan ni jaga?  Jag brukar köra sista jakten mitten januari 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Välkommen hit.

Om du behöver hjälp med något låter viss moderator sig gärna mutas med en ejdermiddag ?

Näriga pensionärer :rolleyes::D 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Jag har inte ätet ejder sen jag flyttade till Sverige.
Hemska tanke

Snarare katastrof Dansken!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago culot sa:

Välkommen,  

sjöfågel och då i synnerhet knipor är min stora passion och det jag ägnar mig mest åt långt ut i sthlms inre ytterskärgård, börjar komma igång på allvar nu. 
När drar det igång för dig och hur länge kan ni jaga?  Jag brukar köra sista jakten mitten januari 

Tack!

Jag har länge varit med i grannkanalen men det verkar som trevligare upplägg här.

Jag jagar fågel tills isen tvingar mig att veva upp båten. Hoppas kunna jaga hela januari men ibland lir det ju is en bit efter Jul. Är det milt får båten vara i januari ut. Kan vara riktigt bra med knipor i januari.

I augusti-september jagar jag gräsänder mest och bläsänder på Runnö, en stor ö söder om Oskarshamn.  Oktober lite blandat, drar mig in till andra ställen i innerskärgården då, knipa/vigg kommer en bit fram i oktober och de tar sedan över mer i nov-dec. Vår skärgård är "kort", ca 1-3 km från fastland till yttersta skären. Hur jagas det i Stockholms skärgård?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dansken sa:

Välkommen hit.

Om du behöver hjälp med något låter viss moderator sig gärna mutas med en ejdermiddag ?

Jag bjuder gärna på ejder, föredrar gräsänder för egen del. Annars gillar jag inte mutor så länge jag inte är mottagare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? 

Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt!

Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-02 at 19:30 Sjöfågeljägare sa:

Tack!

Jag har länge varit med i grannkanalen men det verkar som trevligare upplägg här.

Jag jagar fågel tills isen tvingar mig att veva upp båten. Hoppas kunna jaga hela januari men ibland lir det ju is en bit efter Jul. Är det milt får båten vara i januari ut. Kan vara riktigt bra med knipor i januari.

I augusti-september jagar jag gräsänder mest och bläsänder på Runnö, en stor ö söder om Oskarshamn.  Oktober lite blandat, drar mig in till andra ställen i innerskärgården då, knipa/vigg kommer en bit fram i oktober och de tar sedan över mer i nov-dec. Vår skärgård är "kort", ca 1-3 km från fastland till yttersta skären. Hur jagas det i Stockholms skärgård?

Ja den är kort. Kalmar län har sveriges finaste skärgård. Dock ligger den ca 1-1,5m under ytan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-02 at 20:55 Sjöfågeljägare sa:

Jag bjuder gärna på ejder, föredrar gräsänder för egen del. Annars gillar jag inte mutor så länge jag inte är mottagare.

Ärligt !   Har du ejder hos dig under Jakttid ??  I mina trakter   ( Värmdö/Haninge)   är dom bortblåsta sedan massor av år.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-02 at 12:22 Dansken sa:

Jag har inte ätet ejder sen jag flyttade till Sverige.
Hemska tanke

Jag skulle inte skjuta en om den mot förmodan dök upp, är som Torsken mer eller mindre utrotad.

Men vill du ha annan dykand Knipa  ( fryst plockade med skinn)  har jag ett gigantiskt överskott i Frysen.

Jag kan ta med ett gäng till jobbet i södertälje där jag har frys om du kan fixa resten av logistiken,

Ingen muta enbart välgörenhet till våra arma Pensionärer.... Slå en signal eller PM  så tar jag med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-02 at 21:13 Hipshot sa:

Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? 

Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt!

Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt!

Var det ejder så hade du nog inte ett grått strå ,  så länge har den vart borta sista jag såg häcka var 2005 

Södra tistronskär  Stavsudda  hos polarn patrik 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago culot sa:

Var det ejder så hade du nog inte ett grått strå ,  så länge har den vart borta sista jag såg häcka var 2005 

Södra tistronskär  Stavsudda  hos polarn patrik 

Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist.

IMG_2130.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Greifelter sa:

Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist.

IMG_2130.jpg

är det ung-guding båda två ?   hur lyder receptet på skraken ?

På ost kusten är det katastrof för ejder 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi testadeatt skärast brösten på en nyskjuten skrak och Linda m foilie m lite senap i 

sen la vi denni glöden , inte så jävla dumt alls även om salt och peppar hade förhöjt anrättningen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Greifelter sa:

Det var en ungguding eller ereguss som de sa förr i Göteborgs skärgård och en åda. 

Angående skraken serverades den lätt mörad på restaurang Åteln. Av allt att döma en mycket lyckad anrättning. Tyvärr gick herr Mickel Räv bort hastig i samband med restaurangbesöket, dock inte av matförgiftning.

Hälsing kallade vi dom låter det bekant eller är det lokalt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-04 at 01:09 robban.jagaren sa:

Ja den är kort. Kalmar län har sveriges finaste skärgård. Dock ligger den ca 1-1,5m under ytan!

Haha! Ja det är så sant. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-04 at 08:36 Greifelter sa:

Här på västkusten har vi haft ont om ejder några år men nu ser vi flera stora flockar varje gång, vi fick ett par stycken sist.

IMG_2130.jpg

Roligt att det kanske vänder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-02 at 21:13 Hipshot sa:

Dansken kan göra underverk med din bössa som legat och simmat ett tag i saltvatten så spara du ett knippe ejdrar om du får tag på dem ? 

Kort skärgård.. måste vara galet kul när det stormar, då trycks oftast all fågel in rejält inomskärs.. lätt att nå och har man en skyddad vik så kan det bli galen jakt!

Jag och en numera insomnad signatur på detta forum jagade för många år sedan i en skyddad vik utanför Norrtälje...Tror vi sköt 40-talet vigg, det bara öste in hela tiden! Riktigt häftigt!

Ja det förstår jag. Har inte riktigt kommit upp i fyrtio fåglar men trettio i alla fall. På morgonkvisten idag blev det tretton i alla fall. Nästan bara knipa.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...