josc72 744 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Såg den här på FB och blev lite nyfiken. Quote Link to post Share on other sites
pmt 4,406 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Letar man på nätet efter den informationen så låt stolpskottet leta där..... Han kommer inte att hitta något produktivt på nätet om den där. Vill minnas att jag svarade på en fråga i VT ganska exakt på en sådan för runt ett år sedan eller så. /T Quote Link to post Share on other sites
Dansken 25,885 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Då kunde eders högvälbårenhet visa sitt format och storsinne genom att att ösa ut av sin kunskap för denna lägre stående individ 😉 1 Quote Link to post Share on other sites
Dansken 25,885 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Han läser kanske inte den där skräptidning.... Quote Link to post Share on other sites
Popular Post pmt 4,406 Posted December 2, 2020 Popular Post Share Posted December 2, 2020 7 minutes ago Dansken sa: Då kunde eders högvälbårenhet visa sitt format och storsinne genom att att ösa ut av sin kunskap för denna lägre stående individ 😉 Och du tror jag kan hålla allt jag skrivit i den tidningen i huvudet? Hallå, det är typ en liten bit över 200 artiklar och och svar på frågor sedan 2007. I allt över 700 om inte 750 sidor sammanlagt..... En enklare koll visade det sig vara närmre 2 år sedan. Leta upp VT nr 1/2018 (kan kollas på shotguns.se, där finns en liggare över artiklarna som uppdateras då och då) och läs själv. Eller så får du köpa numret om du nu inte har det - om du nu vill läsa skitblaskan dvs. Det är en bössa från Zolls motsvarighet till customshop som till del (eller mycket till stor del) byggs utanför firman Antonio Zoli. Men om jag minns rätt inom klanen Zoli. Ungefär här tar mitt minne dessvärre slut, i alla fall just nu. Det kan hända att jag imorgon kan säga mer - men det är absolut inte säkert. Och nej, den informationen hittar man inte medelst Google. Och hittar man ngt så visar det sig allt för ofta vara en klåpare som tyvärr gissat eller fantiserat.... Det som brukar stämma på nätet är de stora tillverkarna, och givetvis de amerikanska tillverkarna. Men små tillverkares specialmodeller som gjordes för 30-40-50 år sedan i extremt små serier eller i en customshop kan man lugnt utgå från är helt odokumenterade, eller att det man hittar är upp åt väggarna fel eftersom nån entusiast lätt kan lägga ihop 1+1 och få det till 7. För att man vill att det ska vara så. Då får man gå till boken som jag tror har den illustra titeln La Doppietta Italiano och börja leta.... Den intressanta frågan blir närmast hur dessa ofta rätt rara bössor hamnat i det här hagelmässigt värdelösa skitlandet. /T 2 2 Quote Link to post Share on other sites
Dahla 1,795 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Det är en Antonio Zoli 12 ga hammer shotggun med anson-deeley (Greener) kryssbult. Finns nog ingen större efterfrågan på bössor med öppna hammare här i Sverige men nånstans mellan fem och tiotusen borde väl nån harjägare kunna betala för att få känna sig nostalgisk mellan grindstolparna. Quote Link to post Share on other sites
pmt 4,406 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Ehhhhh - det enda på den som är marginellt i närheten av Anson-Deeley är att den har en Anson rod..... Dvs där är inte ett jota Deeley i den, hence no Anson-Deeley at all..... Men den har Purdey-slide, den har Scotts spindle och sannolikt en Greener-kryssbult (men det kan vara en Scott-kryssbult med). Och blanda inte ihop Greener med Anson-Deeley (dvs Westley Richards) - då kommer William Wellington Greeners ande att spöka för dig eftersom han hatade Deeley nästan lika mycket som han hatade Jones (han med skruven). Westley Richards stämde WW Greener för patentintrång (för Greeners Facile Princeps), Greener blev väldigt arg. Domslutet är intressant även utanför vapenbranschen eftersom man i det målet inte längre tillät patent på generella funktioner eller konstruktioner med motiveringen att man inte ska kunna patentera tyngdkraften..... Så Anson-Deeley fick nöja sig med patent på boxlåsets konstruktion map på låsen. Att det patentet skulle patentera pipuppspänning av låsarna ogillades. Greener vann men det tycktes bara öka hans hat mot Westley Richards och Deeley. Men Greener förlät ALDRIG Westely Richards och dess verkställande direktör R Deeley. Låsarna är det en smula svårt att uttala sig om med mindre än att låsen plockas av. Men de är i alla fall Stanton..... Priset i Sverige är svårt att sätta då det säljs rätt få, men säg runt runt 15 000 sek (1000-1500 £) borde den kosta på Holt's. Det finns ett gäng entusiaster som gillar att skjuta med hanar, dessa vill gärna ha pipor i mer modernt stål som är mer lämpade för stålhagel. Så det finns kunder, låt vara att dessa är rätt få och därmed svåra att hitta. /T Quote Link to post Share on other sites
Popular Post Dahla 1,795 Posted December 3, 2020 Popular Post Share Posted December 3, 2020 Du får jobba lite på dina källlor pmt... jag har svart bälte i att googla. Jag har rätt, somna om! 😁 Eller köp bössan och plocka isär den. 4 Quote Link to post Share on other sites
pmt 4,406 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 9 minutes ago Dahla sa: Du får jobba lite på dina källlor pmt... jag har svart bälte i att googla. Jag har rätt, somna om! 😁 Eller köp bössan och plocka isär den. Google får ha lite mer koll på vad de länkar till..... /T 2 Quote Link to post Share on other sites
M-98 235 Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Det såldes en Bernadelli sidolås med hanar i trakterna. Den hade 75cm pipor, ejekotor, tjusig gravyr och koffert. Priset var 5000kr. Att skicka till Holts i dessa Brexittider är inte att rekommendera och är dessutom förenligt med en del utgifter. Quote Link to post Share on other sites
knappåsarn 30 Posted December 10, 2020 Share Posted December 10, 2020 den var fin! ingen chans att det går att få nått nummer till den handlaren? Quote Link to post Share on other sites
josc72 744 Posted December 10, 2020 Author Share Posted December 10, 2020 4 hours ago knappåsarn sa: den var fin! ingen chans att det går att få nått nummer till den handlaren? Du hittar bilden på Facebook under gruppen "Custombyggen". De har fått fram att den skall betinga ett pris mellan 15-27 kkr. Quote Link to post Share on other sites
knappåsarn 30 Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 tackar då får jag söka vidare där! jag är en sådan där tok som försöker bygga en garderob med bara hanbössor Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts