Hoppa till innehåll

Vilken bössa å värde?


Manker

Recommended Posts

Hej,

Jag hittade detta forum och hoppas någon kan hjälpa till med min bortgångna fars gevär. Jag undrar vad det är samt ev. värde.

Är det värt några större summor? Är det inte det så lutar det för att lämnas in till polisen, antar jag.. svårt att hitta ev. köpare, samt vi har inget vapenskåp =/

 

Bifogar bilder

Tack för ev hjälp

 

Mvh M

20201210_132542.jpg

20201210_132553.jpg

20201210_132636.jpg

20201206_115913.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte värt några summor alls. Det finns entusiastister som tycker att gamla Carl Gustaf är kul men det är fortfarande inga pengar att tala om. Det är ett stycke militär- och industrihistoria. 

När vi i Sverige är så begränsade i vapeninnehav är det få som vill offra plats i garderoben för dessa vapen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det till höger är misstänkt likt ett excellent luftgevär. I det skicket så är värdet några hundralappar, men det är å andra sidan inget ni behöver sälja då det inte har licensplikt. Spara och låt ungarna få provskjuta farfars/gammelfarfars bössa någon gång. Där har du nog värdet i den i alla fall.

 

Vänster är någon modell av Mauser96, någon av galningarna här inne kommer snart med en mer exakt modelbeteckning. Jag noterar att bortsett från ytrost så ser skicket väldigt bra ut för något som har passerat hundra år. Väldigt lite slitage helt enkelt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M/96:an ser ut att vara i väldigt bra skick så finns slutstycket kan den betinga nån tusenlapp med rätt köpare. Den verkar inte vara nummerriktig (i.e. samma serienummer på alla delar), vilket tyvärr drar ner värdet lite. Du kan testa att sälja den på t.ex. Walter Borgs vårauktion, med lite tur finns det en amerikansk uppköpare med och budar då (dessa bössor är väldigt populära i USA.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag borde ha haft anständigheten att börja mitt förra inlägg med att beklaga din Fars bortgång.
Det rent praktiska med bössan:

Jag tycker pipan ser kort ut för en m/96 från 1908. Kanske bara en synvilla? Eller är det en senare pipa monterat? Kolven ser ut som bok: det använde dom under kriget (2:a VK) men i 1908 borde det varit valnöt.
Försök få licens på själv: den är ett minne, men den har inget större värde.

Förmodligen skjuter den skitbra

Swedish Mauser M96 | A Jewel among Rifles (americanshootingjournal.com)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det högra är som nämnts ett excellent pumpgevär, brukar säljas på Tradera under kategorin Skytte. Slutpriset brukar ligga mellan 500 - 1000:- beroende på skick och hur många som är sugna.

Är inget att lära barnen skjuta med, svårt att få tag på kulor då det är en udda kaliber, 5,5 mm rundkula om jag minns rätt, grymt hårt trycke. Men med trimmad packning och ett djävla pumpande kan den knäcka en ruta på 75 meters avstånd. Fråga inte hur jag vet?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tack för snabba svar. Slutstycket finns med ja, och nej inget skåp, tokigt jag vet..

Vi har inga tankar på att skaffa licens själva. Då det inte verkar vara något högt värde så lämnar vi in bössan tror vi iaf..

Luftgeväret behåller vi för nostalgiska skäl.

 

mvh M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

låter som en klok plan.

men kolla om inte nån lokal handlare kan ta in 6,5 an istället.

du får ju inte mindre betalt av dem och de brukar ha bättre öppettider än polisens vapeninlämning.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...