Hoppa till innehåll

150gr lapua mega till 30-06? Varför låg hastighet?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Lästs lite på Vihtavuoris hemsida på laddningar och såg på 30-06 att just en kula stack ut som fan. 

Nämligen 150gr lapua megan. Den låg i samma hastighetsintervall med miniladdning som 200gr kulornas miniladdning?

 

Övriga kulor i liknande vikt låg 100-130m/sec högre på mini. Nån som vet anledning till detta?är den gjord för lägre hastigheter eller är det ett rejält tryckfel på hemsidan?

Laddvikterna skiljer sig åt så tryckfel känns långsökt?

Känner inte till att den 9,7g kulan skulle vara annorlunda konstruerad än andra kulor så varför andra kulor ligger mkt högre i min/maxvikt vet jag ej?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet många som säger att megan bygger mer tryck än andra kulor i samma vikt så något måste det vara med konstruktionen. manteltjocklek kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago knappåsarn sa:

vet många som säger att megan bygger mer tryck än andra kulor i samma vikt så något måste det vara med konstruktionen. manteltjocklek kanske?

Dom anger samma hastighet som miniladdning. Nä tom 20m/sec högre för 185gr varianten som för 150gr? De är det jag tycker ser så konstigt ut. Är 150gr extratjock mantel på då?

Vithavuori anger 717m/sec för miniladdningen med 150gr

730m/sec med 185gr varianten?

 

Anant krut då självfallet men just hastigheten jag reagerar på.

Sst anger dom med samma krut som för megan ca 4grain mer som startladdning exempelvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst att det smugit in lite fel på en del av de laddningar som presenteras på deras sida. Kolla om du hittar någon annan referens att jämföra med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Holz sa:

Har läst att det smugit in lite fel på en del av de laddningar som presenteras på deras sida. Kolla om du hittar någon annan referens att jämföra med.

Mailat och frågat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Skuffen sa:

Tog en bild i VV bok utgåva 11.

IMG_20201225_141941.jpg

Då borde det stämma på hemsidan mao. Då de är samma.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit en del med 150grain i 308win och den är deras svar på Partition enormt blöt är min åsikt. Kanske därför?....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago hs_merkel sa:

Har skjutit en del med 150grain i 308win och den är deras svar på Partition enormt blöt är min åsikt. Kanske därför?....

Vilken hastighet körde du den i?

Känns som det borde gå o ladda lika lågt med andra kulor i samma vikt då. Sst är ju inte jättehård direkt men klart högre utgångshastighet o ladddata än megan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago marcus.söderlund sa:

Vilken hastighet körde du den i?

Känns som det borde gå o ladda lika lågt med andra kulor i samma vikt då. Sst är ju inte jättehård direkt men klart högre utgångshastighet o ladddata än megan.

Om jag inte missminner mig. 843 m/s fabriksladdad. Men kan ha fel....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago hs_merkel sa:

Om jag inte missminner mig. 843 m/s fabriksladdad. Men kan ha fel....

Ja de va ju en hel del mer än 711m/sec som miniladdningen gett i deras provpipa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick till svar från kruttillverkaren att lapua megan byggde mer tryck snabbare än övriga 150gr kulorna. Därav den låga laddningen. Intressant att dom laddar upp den i typ 850 i 308win fabriksammo då?

 

Samt att den skulle bygga mer tryck än övriga megakulor i högre viktklasser?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte Mega det är röntgenbilder på i annan tråd här? Kanske snarare är så att den inte är konstruerad att slungas i torparmagnumhastigheter med varminteffekt som resultat är min tanke. Men konstigt då att de svarar som de gör.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago LGH sa:

Är det inte Mega det är röntgenbilder på i annan tråd här? Kanske snarare är så att den inte är konstruerad att slungas i torparmagnumhastigheter med varminteffekt som resultat är min tanke. Men konstigt då att de svarar som de gör.

Är inne på samma spår. Sköt den i 308win fabriksladdad och det bet bra. Nån räv som knappt satt ihop.

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har skjutit rådjur med 150 grain mega och den är blöt.. Bytte till 150 grain sako super hammerhead istället. Jag kan tänka att en 150 mega laddad i 3006 till 880m/s eller mer blir ännu blötare.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...