Hoppa till innehåll

Problem med licensansökan


angne

Recommended Posts

Jag ansökte för ett tag sedan om mitt sjätte vapen och har fått bekymmer med handläggaren.

Efter både telefonsamtal och några mail fram och tillbaka så har jag blivit delgiven att de överväger att avslå.

Varför får jag inte ett avslag direkt? Varför en delgivning? Det står att jag får yttra mig innan beslutet, men gör det någon nytta?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att man skickar in en ansökan och betalar 320:- väntar i 3 månader! Behöver inte motiveras! Annars kan man skita i det!

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som dansken ovan: Vad, till vad, med vilken motivering....

Med det sagt, att du inte får ditt avslag direkt beror på att ditt fall förmodligen ligger på den berömda gränsen i någon handläggares ögon, och Polisen hoppas att du inte ska stå på dig. Man tillämpar som jag ser det en "hellre fälla än fria attityd", och går du med på att dra tillbaka din ansökan har man vunnit en poäng som är till ens fördel vid årets lönesamtal.

Säger du lugnt till polisen att de gärna får avslå ansökan men att du i så fall vill veta till vem du ska ställa överklagandet blir man extremt mycket klarare i sin argumentation - eller totala frånvaro av argumentation, dvs lappen ligger i lådan max en postdag senare.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en browning bar till att jaga gris i majs och på vall. Blir även eftersök vid åteljakt. Tycker att uppspänning och snabb omladdning är bra då. Till drevjakt har jag en gammal sako med lång pipa, tycker att den har bättre sving. Vill inte gå med patron i loppet på den pga säkringen. Tycker dessutom att det är bra att kunna ta ut slutstycket så att alla ser att den är obrukbar.

Helt enkelt vill hon att jag ska ha samma bössa till allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago angne sa:

Jag vill ha en browning bar till att jaga gris i majs och på vall. Blir även eftersök vid åteljakt. Tycker att uppspänning och snabb omladdning är bra då. Till drevjakt har jag en gammal sako med lång pipa, tycker att den har bättre sving. Vill inte gå med patron i loppet på den pga säkringen. Tycker dessutom att det är bra att kunna ta ut slutstycket så att alla ser att den är obrukbar.

Helt enkelt vill hon att jag ska ha samma bössa till allt.

Hur många har du innan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pmt skrev bra en bit upp! ☝️ Du ha ju en motivering och pangen är inom "garderoben"! Handläggaren hoppas du bara ska ge upp helt enkelt! Gör denne INTE den tjänsten å anledning att klappa sig själv på axeln!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago angne sa:

Jag vill ha en browning bar till att jaga gris i majs och på vall. Blir även eftersök vid åteljakt. Tycker att uppspänning och snabb omladdning är bra då. Till drevjakt har jag en gammal sako med lång pipa, tycker att den har bättre sving. Vill inte gå med patron i loppet på den pga säkringen. Tycker dessutom att det är bra att kunna ta ut slutstycket så att alla ser att den är obrukbar.

Ovan är en fullgod motivering till ett sjätte vapen som jag ser det.

Be att få adressen dit du kan skicka ett överklagande, skriv ovan listat för alla tre klass ettor du har i överklagandet.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte tänkt att ge upp. Jag blev mest förvånad över att få en delgivning om att de kanske säger nej.

Det kunde hon bara ha skickat ett mail om tycker jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man va nyfiken på fråga vilken Region? Det finns i mina ögon inga som helst fel i dina motiveringar, men som jag skrev nånstans tidigare så finns det ju jävligt många egna agendor hos handläggare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lista med motivering av respektive vapen.

Be lugnt handläggaren skriftligt hänvisa till vilket lagrum de avser referera avslaget till så brukar licensen komma som sagt någon dag senare.

När jag sökte behövdes inte motivering vapen 5+6 men det var en annan tid och annat län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago angne sa:

Ska jag skicka in något mer yttrande innan de tar beslutet? Det blir ju egentligen bara samma motivering fast med fler ord och längre meningar.

Inte mer ord och längre meningar - gör motiveringen krispigare. Lista argumenten vapen för vapen.

Och kräv till vem överklagandet ska skickas, det är ett lagkrav att de anger vid avslag men det händer att det "glöms bort".

 

Att man inte skickar sin avsikt att avslå per mail är att det är juridiskt dumt för polisen att göra så (i deras egna ögon), för då finns det på pränt vad man sagt. Vilket kan hållas emot den enskilde handläggaren.

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit tvungen att motivera alla vapen. Det hon hänger upp sig på är dessa två.

Hennes bedömning är att det bara är jaktvanor som avgör 5e och 6e vapnet. Ingen hänsyn ska tas till 

konstruktion eller säkerhet. 

Jag har försökt få henne att förstå att det är två olika sorters jakt, men det tycker inte hon.

  • Confused 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago angne sa:

Jag har varit tvungen att motivera alla vapen. Det hon hänger upp sig på är dessa två.

Hennes bedömning är att det bara är jaktvanor som avgör 5e och 6e vapnet. Ingen hänsyn ska tas till 

konstruktion eller säkerhet. 

Jag har försökt få henne att förstå att det är två olika sorters jakt, men det tycker inte hon.

Ofta är det enkla det bästa när man söker licens. 
Ord som eftersök eller konstruktion eller liknade brukar inte vara nån hitt. 
 

Skriv istället:

Klass 1 å fabrikat. Motivera med Gris. 
klass 2 å fabrikat. Motivera med räv

Hagel 12a å fabrikat.  Motivera med fågel. 
Osv osv.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min första motivering var ganska enkel, ungefär som du skriver. Det tyckte hon var för dåligt.

Nästa motivering blev längre och hon ville ha en beskrivning på hur varje vapen skulle användas.

Problemet är att hon tycker att ett vapen för stillastående drevjakt och ett för rörlig jakt i tät

majs, skyddsjakt på natten och eftersök med hund inte behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now angne sa:

Min första motivering var ganska enkel, ungefär som du skriver. Det tyckte hon var för dåligt.

Nästa motivering blev längre och hon ville ha en beskrivning på hur den skulle användas.

Problemet är att hon tycker att ett vapen för stillastående drevjakt och ett för rörlig jakt i tät

majs, skyddsjakt på natten och eftersök med hund inte behövs.

Låter som du haft oturen å få nån nybörjare eller liknade till handläggare...

Har du testat med att skriva lågförstorande respektive högförstorande riktmedel på bössorna?
 
Minns att man rekommenderade det för några årsedan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har jag skrivit, men det blir ju lågförstorande på båda. Har en 1-8 och en aimpoint. 

I vilket fall som helst så godkänner hon inget argument som har med konstruktion, säkerhet eller något annat än 

att det måste vara olika jaktvanor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt. 
 

De låter som att detta måste sluta med en överklagan. 
 

Tråkiga dom är ibland. 
 

Enda fråga jag har fått är vad jag ska jaga. Aldrig hur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hagel Fågeljakt,hare/räv med drivande hund

Klass 2 Pyrch/vakjakt Rådjur,räv och bäver.

Klass 1 Åteljakt vildsvin med mörkersikte 

Klass1 Vakjakt/smygjakt Dovhjort/kronhjort och gris högförstorande

Klass 1 lätt hundförare bössa går med Älg hund.

Klass 1 drevjakt halvautomat för snabba skott.

Hade överklaga utan tvekan! Damen verkar gilla papper!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago angne sa:

Min första motivering var ganska enkel, ungefär som du skriver. Det tyckte hon var för dåligt.

Nästa motivering blev längre och hon ville ha en beskrivning på hur varje vapen skulle användas.

Problemet är att hon tycker att ett vapen för stillastående drevjakt och ett för rörlig jakt i tät

majs, skyddsjakt på natten och eftersök med hund inte behövs.

Hade samma problem på en bössa och då de ringde och sa att jag inte skulle få licens så bad först att få ett skriftligt besked på detta och sen, precis som pmt säger ovan, att få reda på till vem jag skulle skicka överklagan. De slängde på luren och någon vecka senare hade jag licensen. Så gör som pmt säger och kräv SKRIFTLIGA besked på både nekandet och vem som ska ha överklagan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag kom licensen! 

Jag skickade in ansökan den 30e oktober och hon ringde första gången den 3e december. Helt otroligt att det ska ta så lång tid att bestämma sig..... 

Finns det någon egentlig anledning till att JO anmäla förutom för statistiken? Det verkar ju inte göra någon nytta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...