Hoppa till innehåll

Nätskärning för dummies


Dansken

Recommended Posts

Tack för detta! Jag har funderat på att testa detta. Efter att jag renoverade en kolv på en gammal Sako Vixen men inte vågade mig på nätskärningen så lovade jag mig själv att det var en sak jag skulle lära mig skapligt.
Ska bli kul att följa framstegen här.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där var la ”good enough for government work” ?‍♂️
 

blir nog en grym bössa av det där ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fan så snyggt jobb och vilket tålamod sedan. 

Jag har några trista lackade Auto 5 kolvar och dito framstock som jag funderar på att snygga upp ( ta bort risig lack )  och det inkluderar väl antagligen att nätskärningen behöver fixas, och därav så ligger dom där jag inte ser dom, för jag  har inte vågat mig på nätskärningen.

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Jag tycker det är fan så snyggt jobb och vilket tålamod sedan. 

Jag har några trista lackade Auto 5 kolvar och dito framstock som jag funderar på att snygga upp ( ta bort risig lack )  och det inkluderar väl antagligen att nätskärningen behöver fixas, och därav så ligger dom där jag inte ser dom, för jag  har inte vågat mig på nätskärningen.

 

Tack ?

Slipa kolvarna och framstockarna och behandla dom till önskat yta och finish. Bry dig inte om befintliga nätskärningen när du slipar. Kanske räcker det att fräscha upp den. Annars tejpar du upp och skär en ny. Du behöver inte så många verktyg. Testa på ett par plana träbitar av någorlunda tät kvalitet i att skära raka streck innan du sätter igång med "the real thing"

Sitt väl, ha bra ljus, bra ögon (om inte- använd förstoringsglas) kör inte för långa pass, och var noga.

En bra nätskärning lyfter en iordningställd kolv avsevärt. Det där med att borsta upp den gamla med tändborste och rödsprit som rekommederas på grannkanalen räcker inte.

Lycka till ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago culot sa:

Jag tycker det är fan så snyggt jobb och vilket tålamod sedan. 

Jag har några trista lackade Auto 5 kolvar och dito framstock som jag funderar på att snygga upp ( ta bort risig lack )  och det inkluderar väl antagligen att nätskärningen behöver fixas, och därav så ligger dom där jag inte ser dom, för jag  har inte vågat mig på nätskärningen.

 

Eller också gör du som den afrikanska bysmeden gjorde. Slipa bort all lack FÖRUTOM i nätskärningen, olja in, klart.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2021-01-05 at 22:21 kkjon sa:

Eller också gör du som den afrikanska bysmeden gjorde. Slipa bort all lack FÖRUTOM i nätskärningen, olja in, klart.

Rotade i vapenskåpet. Nätskärningen lackad, resten oljad

20210113_195709.jpg

20210113_195718.jpg

20210113_195722.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...