Hoppa till innehåll

Val av bössa.


Limex

Recommended Posts

Jag velar mellan en sako 85 och en sauer 101 i kaliber 8x57JS kan inte riktigt bestämma mig så hade varit till hjälp att få lite input av jägare med dessa vapen.
Vill helst ha kolvkams höjare, finns ju inte på sako:n men det fixas senare. Det skiljer ju även en del i pris på dessa så där har sauer lite övertag. Kom gärna med förslag budgeten är till max runt 26 tusen.

MVH Emil :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klämde på en 101a i förrgår då kompisen köpt en. Riktigt trevlig sak,han hade också med sig sin tikka t3. Väldigt lika måste jag säga. Skulle valet stå mellan sauern och sakon skulle jag välja sauern.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns trä, laminat och syntet. Gå in och kläm på en- det finns säkert en som passar dig, och det är absolut ingen "leksaks bössa"

Tikka är förmodligen det vapen i det lägre pris segment med jämnast kvalitet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, Limex said:

Vet ni hur tikkas syntetkolv är? är den väldigt plastig av sig, vill inte att det ska kännas som man håller i en leksaks bössa.

T3 med Varmintkolven jag har känns som en bössa = inget med leksak att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som många andra skrivit så även jag Tikka T3/T3X. Kompisen har en med laminat kolven, vilket är väldigt trevlig! 

Annars tycker jag även att Sauern är ett bra alternativ om man vill ha syntet kolv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med nya T3x men jag har sett mer än en roströd ”blånerad” T3:a.... hade nog inte köpt annat än rostfritt om jag skulle ha en T3:a. Sen är det väl hur känslig man är för sånt ?‍♂️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago klompdomp sa:

Jag följer upp med en fråga om Tikka T3x. Är det värt prisskillnaden att köpa en med pipa i rostfritt stål?

 

 

Jag hade en rostfri med laminat kolv för en tid sen. Den var då absolut inte rostfri, blev fullt med rost prickar över hela pipan. Vapenvård och åter vapenvård utan hjälp, har nog aldrig smort ett vapen utvändigt så pass mkt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Skuffen sa:

Jag hade en rostfri med laminat kolv för en tid sen. Den var då absolut inte rostfri, blev fullt med rost prickar över hela pipan. Vapenvård och åter vapenvård utan hjälp, har nog aldrig smort ett vapen utvändigt så pass mkt. 

Dock ingen x. Dom kan ju vara bättre idag. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-05 at 12:50 klompdomp sa:

Jag följer upp med en fråga om Tikka T3x. Är det värt prisskillnaden att köpa en med pipa i rostfritt stål?

 

 

Rostfritt är ingen av dem. Den blånerade är nog gjord för att jaga I öknen med? Löjligt vad den rosta lätt. Dem två SS jag haft rostade med. Varminten var hemsk. Och inte verkar dem blivit bättre.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min T3X CTR har någon sorts mattsvart yta som inte reflektetar ljus.

Cerracote eller cadmiering kanske?

Den rostar inte. Och slutstycket verkar det vara någon sorts teflonbehandling på?

Det gick skitfint då den var ny, och det går ännu finare vart efter det används och slits.

Min vanliga blånerade T3 rostar inte värre än annat skit jag har: det är helt lagligt att torka av vapnet när man kommer hem- och ställa det bredvid kamin eller element över natten för att genomtorka.

Och vanlig vapenvård med rengöring och en droppe olja då och då är också kosher.?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dansken sa:

Min T3X CTR har någon sorts mattsvart yta som inte reflektetar ljus.

Cerracote eller cadmiering kanske?

Den rostar inte. Och slutstycket verkar det vara någon sorts teflonbehandling på?

Det gick skitfint då den var ny, och det går ännu finare vart efter det används och slits.

Min vanliga blånerade T3 rostar inte värre än annat skit jag har: det är helt lagligt att torka av vapnet när man kommer hem- och ställa det bredvid kamin eller element över natten för att genomtorka.

Och vanlig vapenvård med rengöring och en droppe olja då och då är också kosher.?

Förbyggande service är jag dålig på!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Dansken sa:

Då jag jobbade på verksta'n på åkeriet brukade vi säga till åkardrängarna att bröstvårtorna på en man, Påvens Pick och alla smörjnipplar under en lastbil och ett släp var något som bara satt där: ingen visste varför, och dom användes aldrig

Där jag jobbar nu har vi service avtal! Där står det att de ska smörjas. Min bil har dem "missat" typ varje gång. Men lämnar in den igen på kvällstiderna.Bäst var när påbyggaren skulle serva påbygget! Vi ska smörja själva, kom tillbaka smort? Sen hade dem hällt på fel olja så kompressorn skar efter en dag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fruns T3 ledsna jag på helt. Så blev att plocka ur systemet. Rengöring. Sen på med Poleringsmaskinen och vax. Sen blev de skillnad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så varken tikkas blånerade eller rostfria pipor är några under av rosttålighet alltså? Men övriga tillverkare i den prisklassen är väl knappast bättre antar jag. Ctr-versionen lät ju spännande men jag vet inte om 10-skottsmagasin och picatinnyskena motiverar prisskillnaden för mig som primärt är ute efter en vettig pyrschbössa? 

Som vänsterskytt har jag inte så många alternativ när det gäller nyproducerat under 20 000. Antingen Tikka T3x eller Browning X-bolt, typ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man talar om  hur en bössa rostar så får man nog även kolla hur ägaren jagar.

Springer man som hundförare in i grantätningar eller vassar var enda jakt och dessutom får gå eftersök titt som tätt i dessa miljöer,
Kanske även har långt hem så bössan får ligga fuktig i fodralet så är rosten ett faktum.
Är man där emot passkytt och så är det bara riktigt regniga dagar som bössan far illa.

Jag lägger på lite olja på pipan och lådan om jag vet att det skall regna.
Har det regnat så brukar jag torka av det värsta och ha vapen fodralet öppet när jag åker hem.
När jag kommer hem så det första jag gör är ta upp bössan ur fodralet öppnar slutstycket och låter den stå och torka i rumstemperatur.
Har det varit riktigt jävlig så drar jag en lapp genom pipan också bara för att vara säker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra svar här, så jag kör på med fler frågor! Hur står sig gamla Tikka T3 mot T3x? De dyker ju upp på blocket med jämna mellanrum. Är man dumsnål om man köper en sån eller? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...