Hoppa till innehåll

Gasolkamin


Dansken

Recommended Posts

I dag är det 20 frågor till professorn:

När en liten gasolbrännare står och brinner en stund blir gasolflaskan kall- som en omvänd dieselmotor.
Då börjar lågan "flacka" och brumma ganska högljudd.

Hur får man bort det? Jag hörde någon säga en gång att dom har en annan sorts gas i Tyskland som inte gör så på grund av sin sammansättning, och den skulle vara förbjuden i Sverige.

Någon som vet? Den är ganska skön att ha i vakkojan- men den låter för mycket.

20210103_144946.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men va fan. Jag gick ut och testade en Biltemaflaska: Den brinner hur lugnt och fint som helst.
Men det står inget på innehållsförteckningen att den innehåller propan: det står endast butan.

15 minutes ago knappåsarn sa:

Kunde du inte skrivet det inlägget INNAN jag beställde ett gäng flaskor på nätet med 89 spänn i porto, och drygt dubbelt så dyra flaskor som Biltemas ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klart jag skulle gjort det:whistling:

nej, det står i säkerhetsdatabladet att den består av Isobutan 36% Propan 2% Butan 60%

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-03 at 17:09 knappåsarn sa:

att den består av Isobutan 36% Propan 2% Butan 60%

Är flaskan inte helt fylld- eller vart är dom sista 2% ?

Skämt åsido. Satt på åteln 4 och en halv timme i natt. Biltema- gasen "duttade" och lät lika mycket som den andra. Det lät inget i början, men det vart mera och mera när det hade brunnet en stund- så jag fick stänga av värmen. Helvete vad kallt det var- och grisjävlarna kom efter vi hade gått hem.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago BigJim sa:

Vad är det för blandning i tuberna man har till gasgrillarna? 50/50?

Det vanliga är att det är mer propan än butan för att man ska kunna använda det året om. Finns AGA gas som har uppåt 80-90 % propan. Alla kärl har ju säkerhetsventiler om tryckhöjningen blir för hög. Men det skiljer från tillverkare till tillverkare. Osäker på om det står på kärlen men det går ju alltid fråga där man byter. Det är väl förvaringen som är viktigast hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...