Hoppa till innehåll

Byta pipa och allmän upprustning av Howa Miniaction?


Hipshot

Recommended Posts

Sekunderar exabit här, var tvungen att gå tillbaks för att se vad du skrivit och du behöver träna upp din avfyrningsteknik från grunden för att komma tillrätta med dom här problemen.

ju högre förstoring du tränar med desto fortare och lättare kommer du kunna se framstegen.

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag anade att det låg till så, var väl inte helt nöjd med stödet när jag sköt sist. Ska ev dit i morgon igen, då skjuter jag från rävkojan där torde det bli stabilt nog. Min tanke med att backa i förstoring var att man kanske kunde få en lugnare avfyrning när man slapp fladdret men förmodligen är jag lite fel ute där.

Skit samma, ska se om jag hinner ladda ngr pilar i morgon och testa med bäddningen. Har bagageluckan knökfull av hundmat nu som ska ut till gården iväntan på augustirävarna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avd hål i huvudet :D

Alltså.. Tänkte minska friflykten då jag ville testa att få bössan att skjuta tätare. Mätte upp och patronläget tar en col på 61 mm.

Laddade därför till 60 för Vmax tror jag det var och 59 ish för Sierra och testade. Hålet i huvudet kan säkert flera förutse redan nu..

Magasinet svalde inte col 60 :whistling:

Men jag ville i alla fall testa så jag sköt dem en och en. 

1F6922E2-EAF5-476A-BD0C-4461F27AE3A5.jpeg

Ovan är svårtolkat tycker jag, sköt bara tre pilar.. Sierra skjuter alltid tätare än V-max men inte idag förutom 27,5. Ritpunkten där vart nedre sv ringen då jag upptäckte en kvist som satt mitt för centrumringen. Så ska det se ut och så borde det se ut oftare tycker jag men inte då. 27,5 ska V-max ha och den gör ganska precis 1200 m/s i snitt. Sen är det nog inga problem att ladda Sierra med 28 gr krut och köra på bara, den skjuter ok. 

Förutsättningarna var inte bra alls. Sköt från rävkojan, hyggligt stöd men jag tycker det är svårt med x24. Sen insåg jag att det är betydligt mycket lättare att rikta mot en klisterlapp eller ett kal 30 kulhål än dessa svarta ringar. Det blir fan skakigt och osäkert. Dessutom rörde sig kojan i vinden.

0DA62EC9-AD10-42E6-8BDA-21BD7A5C4350.jpeg

8C34A327-5CE7-414D-B14C-D84383A9A091.jpeg

Sierra 39:orna är svåra att säga ngt om.. men de skjuter typ samma så jag ska testa igen och korta col sen skjuta mot klisterlapp bara. Samma där, går nog att ladda dem använda dem, verkar ta rätt ok och alla verkar sitta i samma område rätt väl. 

Ska testa att vrida ett klick vä och sänka ett klick innan nästa sväng, då torde de sitta rätt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

V-max på 27,5 ser ju ut att lira skapligt. Jag killgissar lite och gissar då att dom här små hylsorna med så lätta kulor blir känsligare för variationer i krutmängd och sättdjup än en hylsa med dubbla krutmängden och betydligt tyngre kulor.

En liten stege runt 27,5 från låt säga 27,2 till 27,8 med steg om 0.1 grain borde ju ge en fingervisning. Att träffarna sitter vågrätt skulle jag inte bry mig så mycket om. Jag hade testat med annat sättdjup och stegat nedåt 59,9 59,8 59,7 och så vidare. Men det är ju under förutsättning att träffarna med 27,5 och COL 60 alltid skjuter som i på bilden här ovan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ny omgång, kortade till col 58. Sierrorna blir något lite längre men jag testade, alla går ned i magget.

V-maxen vart go-to laddningen 27,5. Den brukar skjuta. Sen testade jag lite variationer på BK 39:orna och stegade faktiskt upp emot 28 gr där.. tror det kommer att tangera lila i QR men QR kusken behagade inte svara i luren. Hade han ok:at så hade jag testat just 28 men nu vågade jag inte. Borde närma mej 1200 på 28,8 gr.. vi får se.

Ska bli jävligt spännande att testa Berger Match 35 gr kulorna framöver! Enl smeden jag surrade med så skjuter de bäst över allt typ.. de saknar dessutom spetsig platsspets vilket gör att jag kan ställa dem närmre bommarna. Kanske är det vinnarkulan?

Vi får se när jag hinner testa detta, ska iaf skjuta mot klisterlapp nu och inte luftgevärstavla. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dahla sa:

V-max på 27,5 ser ju ut att lira skapligt. Jag killgissar lite och gissar då att dom här små hylsorna med så lätta kulor blir känsligare för variationer i krutmängd och sättdjup än en hylsa med dubbla krutmängden och betydligt tyngre kulor.

En liten stege runt 27,5 från låt säga 27,2 till 27,8 med steg om 0.1 grain borde ju ge en fingervisning. Att träffarna sitter vågrätt skulle jag inte bry mig så mycket om. Jag hade testat med annat sättdjup och stegat nedåt 59,9 59,8 59,7 och så vidare. Men det är ju under förutsättning att träffarna med 27,5 och COL 60 alltid skjuter som i på bilden här ovan.

Alltså.. de där stegarna.. grejen är att jag är på tok för onoga för att det ska löna sig. Jag tror jag har två eller tre olika hylstyper igång samt två olika typer av tändhattar.. att där och då börja fibbla med 0,1 gr och så mitt kassa skytte.. tja det är nog som att elda för kråkorna typ..

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med så många olika kombinationer av hylsor och tändhattar vet du ju redan varför du sprider... du kommer aldrig få bössan att skjuta bra om du inte laddar med samma storlek på hylsor och med olika tändhattar.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Hipshot sa:

Jo det ligger väl ngt i det.. 

Nyfiken fråga, varför lägger du ner tiden på att ladda olika laddningar och så?

 

Du säger själv att du är för onoga, blandar th och hylsor. Skjuter med dåligt stöd och ser pulsen i siktet. Är det inte bättre att låta den skjuta mediokert än att lägga ner tiden och ändå inte ge den förutsättningarna för att skjuta bättre?  Menar, du har ihjäl rävarna som det är nu med receptet du använt, bevisligen mtp antalet rävar du får på 1 år är mer än vad många skjuter under sin livstid 🙂 så det fungerar bevisligen 👌

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om norma har gjort vissa av sakos hylsor så innebär inte det att alla hylsorna av dessa sorter är lika stora invändigt.

Sortera hylsorna efter tillverkare.

Väg hylsorna på din digitala dispenser efter att du har kalibrerat och längdjusterat.

Sortera ut ett tiotal som håller sig inom 1% i viktskillnad av samma märke.

Sätt i en och samma modell av tändhatt i dessa och ladda med 27,5 och COL 60 igen. Var jättenoga med vikter och mått.

Är ES hög, ändra laddvikt.

Om ES är låg men bössan sprider ändå testar du annat sättdjup.

Skjuter kulan inte bra oavsett laddvikt och sättdjup, byt kula.

Återanvänd dessa tio hylsor, helkalibrera efter varje gång och längdjustera efter exakt samma mått.

Ändra ingenting på måfå... ändra allt så exakt du kan i små steg eller nöj dig med vad du har.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på 180meter hinner inte räven reflektera något över om kulan driver 10mm åt höger, och i synnerhet inte när kulan kommer farande i herrejösses fart :lol:

Jag hade valt en "bra" kula och skjutit en stege. Sen hade jag testat två noder. Ser det inte katastrof ut hade jag valt att skjuta två femskottare och valt laddning som har minst vertikalspridning. Denna hade jag kanske trimmat längd på och sen nöjt mig om jag höll skapligt samlad träffbild på 100m. Att väga hylsor har jag aldrig orkat. Trimma gör jag när dom börjar bli långa, på gränsen till utanför spec.

Å andra sidan håller inte mina hylsor till 6.5creedmoor tillräckligt länge för att bli långa. Dom blir slappa baktill före <_<

ES på 180m är mindre viktigt än spridning, sen ger det ena det andra så målet för ladddningen måste vara att. Du kan ha "högre" ES och ändå ha bra samlat träffläge, ES känner du av först på allvar på längre avstånd, och därav att vertikalspridning är viktig att kika på om man ska skjuta på typ 800m...

mina tankar :blink: Dina rävar stryker ju liksom med ändå!

/M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Hipshot sa:

Alltså.. de där stegarna.. grejen är att jag är på tok för onoga för att det ska löna sig. Jag tror jag har två eller tre olika hylstyper igång samt två olika typer av tändhattar.. att där och då börja fibbla med 0,1 gr och så mitt kassa skytte.. tja det är nog som att elda för kråkorna typ..

Skit in => skit ut :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som plastbäddningen gjort nytta, v-maxjaktladdningen har krympt ihop en del faktiskt. Ok bara treskottare men iaf.. Och ja, de är skjutna med samma hylsor och hattar. 

Jaktaddningen är tre hål, två hål sitter längre upp  där jag kontrollsköt efter att ha vridit på siktet. Så det är 5 hastighetsvärden men bara tre hål.

Och 39/28 gruppen då.. 

Jag är jävligt ambivalent där, jag tror de kröp nedåt vartefter och där är det faktiskt lite blandat hylsor och hattar. Jag tror man kan ladda den och jaga men jag vet inte.. lite svårtydda träffbilder.

Magkänslan är jävligt bra i alla fall, kan ladda och köra vidare med V-max med gott samvete. Bra träffbild, hyggliga hastigheter. Samtidigt.. 39/27 fungerar rätt ok de med. Går att sätta ihop och jaga med även den.

Ska iaf klicka ned två klick. Det får gärna ligga i överkant på lappen, det spelar ingen roll med dessa hastigheter, jag har ytterst ytterst sällan möjlighet att skjuta på avstånd där så pass mycket överlag är motiverat.

 

D3E48C23-7DC8-42BB-B576-910331682947.jpeg

Men fan!!!

Nu inser jag vad det är.. jag har blandat kulorna!! Det är 39:or OCH 32:or.. Alltså kan man sortera lite i hastigheterna, de tre snabba torde alltså vara 32 gr BK och de "slöare" 39 gr BK..

Fan vad rörigt det blir, i början var det lugnt och skönt sen kom Anton och surrade och då vart det stressigt direkt därav sjabblet med de två olika laddningarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 gr sierra med 27 gr och 32 gr v-max med 27,5 ser ju bra ut.

 

Vad kör du för krut? Samma märke/modell av tändhatt i alla nu?

 

Det hade varit kul att veta vilken av träffarna som har vilken hastighet med tanke på den vertikala spridningen.

 

Om man vill vara lite anal så tar man fem olika färgers tuschpennor och målar kulorna i olika färg i varje serie och håller reda på i vilken ordning man sköt dom... dom kommer färga av sig så man ser vilken som är vilken på tavla.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Hipshot sa:

Fan vad rörigt det blir

Tillbaka till laddboden då :D

 

Asså... när man kör den här lilla 204 ruger i QL så är det inga stora förändringar i krutmängd eller sättdjup som behövs för att trycket ska ändras markant mycket. Snacka om finlir... jag som tyckte att man behövde vara petig med 95 grains v-max till 6,5x55 tidigare...

Vad var det för COL? 60 på v-max och 59 på sierra som tidigare?

Med en COL på 60 med v-max säger QL att du bara har 3 mm kula i hylshalsen så jag hade nog testat nedåt 58mm COL med den kulan.

MEN... båda dom där laddningarna räcker ju och blir över för räven om dom är konsekventa över tid så varför bråka mer med olika laddningar? :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag hade gjort en utförligare test av 32/27,5 laddningen. Testat olika COL och lagt lite möda på att finlira vid skyttet. Vertikalspridningen ser spännande ut även om hastigheten varierar. Den träffbilden ger typ 45-50mm på 300m. Rävarna dör, typ :whistling: 39/27 laddningen hade jag kanske gjort om, om jag känt att jag kunde skjuta.

Vi snackar tio pilar nu. Lägg lite möda på dessa! Väg hylsorna, krutet och se till att ha samma tändhatt. Se till att vara onoga när du inte gör dessa 10st pilar! Samma när du dräper klisterlappen. Sänk två klick innan du skjuter för skojs skull, OCH om du skjuter dämpat. Sätt en slaskpil i backen innan du börjar mäta hastighet. Vet inte varför men jag läste en artikel någonstans om detta, och har gjort så sedan dess när jag skjuter för att mäta hastighet och sedan dess krympte ES. Förstasmällen genom dämparen var alltid långsammare...

KÄMPA!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en liten plan här.. jag tänker att jag beställer via en nasare jag har goda kontakter med.. beställer 2pkt Norma 32 gr vmax.. de kommer förmodligen skjuta ungefär lika OCH ge mej 40 friska hylsor av samma fabrikat. 

Sen.. tidigare laddningar/erfarenheter ger vid handen att Sierra kulorna 32orna skjuter marginellt tätare än V-max 32 orna så det är inte fel att labba vidare med dem. Sen kan jag fundera lite på hur mycket energi man ska lägga på det, redan nu känns det som jag kan pilla ihop en rejäl skrälldus med jaktpilar som bara är att stoppa i och skjuta. 

COL inbillar jag mej att det inte händer så värst mycket, det ända jag verkligen kan göra pga begränsningen som magasinet utgör är att minska col.. och jag vet inte, känns inte så hett.. 

Sen har jag svårt att få en riktigt tight skjutställning från kojan. "Bänken" är för kort för benstöd/baksäck och de gånger jag fick till bäst ställning, mest stilla i siktet, var när jag lyckades få stöd ordentligt under högerhanden. Tror jag tryckte handen emot bänken. Testade med en planka i kojan för att få bättre stabilitet i kolven men då vart det för högt i bakkant. Hade funkat om bänken varit lite djupare så jag kunnat montera benstöden men det fungerar inte. 

Grejen är att skjuta en räv går svinbra, stooor träffyta. Finlira mot en klisterlapp x24 är fan inte lika enkelt. Varje pulsslag skickar hårkorset ur lappen med marginal.. 

Ska iaf ta mej i kragen och skrubba pipan grundligt en sväng. M har kastat ut sitt kontorsskrivbord från laddhörnan, har ingen bra plats att dra fast skjutstödet som jag använder längre.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
3 hours ago Hipshot sa:

En liten kort utvärdering såhär en bit in i säsongen.. Jämfört med förra säsongens start.. med ett antal samtal till Anton om hundbiträde.. så konstaterar jag att de första 19 alla har legat fint. Inget vingel alls öht. Känns som en bra affär att byta kolv och bädda 

"Harkel host" och inte vilken kolv som helst utan en Boyds😎

Mike

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Mad Mike sa:

"Harkel host" och inte vilken kolv som helst utan en Boyds😎

Mike

Tack! Jag hade glömt vad den hette i efternamn, At-One i förnamn hade jag koll på 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

River liv i denna tråd igen.. 

Var hos handlaren idag som sålde Howan. Lämande in 308:an för uppdatering och passade på att be dem kolla pipan på howan med Boreskope..

Det var ingen rolig syn, smeden/teknikern på firman dömde ut den på studs. De hade dragit pipan med ngt och ändå var det kraftigt slitage på den, satt fast beläggning på bommarna och gud vet vad. Patronläget var fullt av prylar med.. jag fick inte riktigt se men såvitt jag fattade var pipan helt slut. Uppskattar att jag skjutit max 500 skott med den, förmodligen färre, trots allt testande. De startade något ärende på bössan så får vi se vad som händer.. jag tror att pipmaterialet är undermåligt, det är ngt knas där helt klart som gör att pipan eroderar. Om man tex jämför gängorna med Danskan som haft dämpare monterad ungefär lika mycket så är blåninergen där intakt och hur fin som helst.. medans gängorna på Howan är som kex/cornflakes.. 

Vi får se vad som händer.. ska försöka spänna fast bössan på ngt bord här med tvingar och skrubba pipa. Jag har gjort det i hygglig närtid så det borde inte se så illa ut men enl firman så var den bortom rengöring.. Och pipbyte kostar mer än bössan.. Rätt less på Howa!

  • Sad 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har råd med kvalitet. Du förtjänar att ha en problemfri jakt.

köp dig fri. /C 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Christian N sa:

Du har råd med kvalitet. Du förtjänar att ha en problemfri jakt.

köp dig fri. /C 

Kunde inte sagt de bättre själv! Köp Blaser!😁😇

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...