Hoppa till innehåll

Vi tar det här med smuts och fett i avtryckaren EN GÅNG TILL.


Dansken

Recommended Posts

  • Dansken changed the title to Vi tar det här med smuts och fett i avtryckaren EN GÅNG TILL.
14 minutes ago Dansken sa:

PS: lite beröm ska skyttarna ha att dom tydligen hade pipan i en säker riktning då jag inte har hört om någon som blivit skadad

Jag borde ha lite beröm idag för att jag framförde min bil på höger sida av vägen. (Eller för att uttrycka det på annat sätt: Man ska inte ha beröm för att man hanterar ett vapen säkert, det är en självklarhet.)

Vapenvården borde jag å andra sidan bli bättre på.  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att du har slutat, meeen borde inte vapensmeder kunna sälja "service" dvs en bra rengörning av pipan/avtryck och genomgång och koll av skruvar? (Större jobb får man ju ge offert på ;) )

Borde ju kunna gå att få ut 1000-2000:- för besväret?

Jag skulle definitivt kunna tänka mig betala för att få bössan genomgången typ var 3-5 år.

Jag försöker själv, men få det ordentligt gjort mellan varven hade nog hjälpt :D

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago danielj sa:

borde inte vapensmeder kunna sälja "service" dvs en bra rengörning av pipan/avtryck och genomgång och koll av skruvar? (Större jobb får man ju ge offert på ;) )

Borde ju kunna gå att få ut 1000-2000:- för besväret?
 

Inte härikring

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Hipshot sa:

Hobbe lär GARANTERAT lämna in sin rostpinne någon eller några gånger per år :whistling:

Det var uppgjord att han skulle komma med den för genomgång i somras- men en sommar går så fort ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Inte härikring

Tyvärr samma här, men konstigt egentligen.

Vad kostar en Blaser rigg idag kommer man under 60k?(eller annat "premium" märke) Att man då inte skulle kunna serva som man gladligen gör med bilen, hmmmmmm.

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

 

Hur kan jag vara så säker på att jag har rätt? Ja ingen av dom har i alla fall ringt tillbaka i dag för en andra konsultation.

 

Nja troligen var du så övertygande i ditt bästa servicemindiga maner att de inte tordes!

Jag tror du är som soppkillen Seinfeld 

En del gillar tydlighet andra inte! ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago danielj sa:

Tyvärr samma här, men konstigt egentligen.

Vad kostar en Blaser rigg idag kommer man under 60k?(eller annat "premium" märke) Att man då inte skulle kunna serva som man gladligen gör med bilen, hmmmmmm.

//Danielj

Man gör inte rent bössor. Man byter!

S

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago danielj sa:

Tyvärr samma här, men konstigt egentligen.

Vad kostar en Blaser rigg idag kommer man under 60k?(eller annat "premium" märke) Att man då inte skulle kunna serva som man gladligen gör med bilen, hmmmmmm.

//Danielj

Kulvapen vet jag inte, då jag väldigt lite intresse av dessa men hagelbössor kan man ju lämna in på service eller ja man ska göra det enligt tillverkaren...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkligt, ZG47 är det inte en M98 liknande sak. Robust likt en rysk stridsvagn. Husqvarna kan ju inte heller fela likt Volvo 240, krico ja det ska ju vara vapnens motsvarighet på lexus.

Nä det måste vara blaser allihop som felat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago danielj sa:

Nu vet jag att du har slutat, meeen borde inte vapensmeder kunna sälja "service" dvs en bra rengörning av pipan/avtryck och genomgång och koll av skruvar? (Större jobb får man ju ge offert på  )

Borde ju kunna gå att få ut 1000-2000:- för besväret?

Jag skulle definitivt kunna tänka mig betala för att få bössan genomgången typ var 3-5 år.

Jag försöker själv, men få det ordentligt gjort mellan varven hade nog hjälpt

//Danielj

När jag lämnade in min CG1900 för plastbäddning frågade smeden när jag senast gjort rent slutstycket. Jag hade bara haft bössan ett par månader då jag tog jägarexamen det året. Så jag svarade ärligt att jag inte rört slutstycket och att den norrländske gubben jag köpt den av säkert inte heller gjort det. Då gav han mig två alternativ, antingen gör jag rent bössan själv eller så kunde han göra det för 1000 kr. Jag betalade glatt för att få det gjort ordentligt! Det visade sig att jag hade rätt i min gissning och fettet i bössan var original sen fabrik. 

Så minst en smed i landet erbjuder sådana tjänster. Alternativt så tyckte han väl så synd om mig att han gjorde ett undantag. ?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fett och kall väderlek har kostat mig en dovkalv i form av klick.

Det var inte avsaknad av vapenvård, utan klantig vapenvård. Jag hade smort slagstiftet med ett syntetfett och det lär jag ju aldrig göra om...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde det var gängse praktik om man lämnar in bössan och svarar ja på frågan "rengöring?" betalar antingen en extra penning direkt på priset alternativt att det blir en extrapost på räkningen om bössan är rejält sketen

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago redtop sa:

Fett och kall väderlek har kostat mig en dovkalv i form av klick.

Det var inte avsaknad av vapenvård, utan klantig vapenvård. Jag hade smort slagstiftet med ett syntetfett och det lär jag ju aldrig göra om...

Det var säkert ett sånt där svindyrt fett som utlovar 112% funktion i RyssTundra kyla 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Dansken sa:

Det är nästan alltid Blaser folk som frågar på grannkanalen vart man kan hitta billigare övnings ammunition då Barnaul är för dyrt

Min kompis som stod i Vapenhandel berättade ofta om "Rika pappas Pojkar " som kom in och skulle köpa 

Älg ammo ofta frågade om man inte kunde få köpa en halv ask ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Min kompis som stod i Vapenhandel berättade ofta om "Rika pappas Pojkar " som kom in och skulle köpa 

Älg ammo ofta frågade om man inte kunde få köpa en halv ask ...

Din kompis sålde även blandaskar för att prova vilken som sköt bäst. Dem sålde rätt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago hs_merkel sa:

Din kompis sålde även blandaskar för att prova vilken som sköt bäst. Dem sålde rätt bra.

Detta vore ett försäljnings tipps till vapen handeln.
Att säljer askar med 3 patroner av varje sort så man kan testa vilken ammo som går bäst i din bössa.
Lite surt att köpa 3 olika askar om 20 patroner bara för att inse att dom sköt skit i min bössa.
Hade gladeligen betalat extra för en sån bland ask.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago hs_merkel sa:

Din kompis sålde även blandaskar för att prova vilken som sköt bäst. Dem sålde rätt bra.

Det skrev jag ett brev (det var innan e-mailens tid) till Norma och föreslog dom kunde göra askar med 4 eller 5 av varje för att se vad som sköt bäst när man hade köpt en ny bössa. Men det tyckte Norma var dumt och ointressant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Droggot sa:

Detta vore ett försäljnings tipps till vapen handeln.
Att säljer askar med 3 patroner av varje sort så man kan testa vilken ammo som går bäst i din bössa.
Lite surt att köpa 3 olika askar om 20 patroner bara för att inse att dom sköt skit i min bössa.
Hade gladeligen betalat extra för en sån bland ask.

 

4 sorter med 5 var det. Norma eller Lapua och även Sako

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dansken sa:

Det skrev jag ett brev (det var innan e-mailens tid) till Norma och föreslog dom kunde göra askar med 4 eller 5 av varje för att se vad som sköt bäst när man hade köpt en ny bössa. Men det tyckte Norma var dumt och ointressant.

Lite småkul att precis detta tillhandahålls av systerbolaget RWS i Ruagkoncernen ?‍♂️

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...