Jump to content

Sauer 101

Pyrschjägaren

Recommended Posts

Pyrschjägaren

Nån som har erfarenhet av sauer 101?

Hur står de sig mot nya tikka och sako? 

Kolvarna ser lite mindre plastiga ut än tikka i syntetmodellen. 

Jag gillar t3x mekanism och pipor med jag tål inte att bruka en sån trist plastkolv. 

Mvh

• 4 weeks later...

Jag äger en dylik bössa i kaliber 308.

All känsla är ju personligt, men jag gillar den skarpt, slutstycksgången tycker jag är mer "rejäl", går hur smidigt som helst och inte minsta racklig, inga tendeser till byrålådseffekt.

Säkringen funkar bra för mig, en del tycker den är lite svår men för min tumme passar den perfekt.

Har känt på Tikka innan jag köpte och tycker den känns lite mer "skramlig".

Syntetkolven känns inte plastig, lite mer åt "sammets"-hållet, blir absolut inte hal och slirig när den blir våt.

Sedan är det ju plastmagasin, men de funkar bra och har aldrig lossnat eller felfungerat för mig.

Dr Krall

Sauern håller jag för att vara i en helt annan division än Tikka T3, ffa Sauer 101an. Sauer 100 börjar väl närma sig Tikkan i produktionsanpassning och 'smäckighet'. Haft Tikka T3x själv. Visst är den funkis och så. Men Tupperware-känslan är rätt påtaglig, och jag gillar inte heller produktionsanpassningen i många av metalldetaljerna...t.ex slutstycksspärr, spännkurva mm. Allt annat än rejält konstruerat. Men skjuter bra gör de ju som regel, och det är inte många ex som krånglar heller...men havererade slutstyckspärrar och skurna spännkurvor hör till de delar som är lite tråkigt då det rasar på nya bössor.

exabit
20 minutes ago Dr Krall sa:

Sauern håller jag för att vara i en helt annan division än Tikka T3, ffa Sauer 101an. Sauer 100 börjar väl närma sig Tikkan i produktionsanpassning och 'smäckighet'. Haft Tikka T3x själv. Visst är den funkis och så. Men Tupperware-känslan är rätt påtaglig, och jag gillar inte heller produktionsanpassningen i många av metalldetaljerna...t.ex slutstycksspärr, spännkurva mm. Allt annat än rejält konstruerat. Men skjuter bra gör de ju som regel, och det är inte många ex som krånglar heller...men havererade slutstyckspärrar och skurna spännkurvor hör till de delar som är lite tråkigt då det rasar på nya bössor.

Slarvas nog en hel del med vapenvård också vilket inte gör saken bättre.

Hade en T3 inne för ett tag sen som var totalt misshandlad. Spenderade 20 minuter med att försöka få bort all rost på den tills jag såg loppet :sick: Gravrost inne i pipan och otroligt strävt att dra lappar igenom.

En sån ägare skulle kunna få skuren spännkurva och sen skylla på bössan. Det är fan inte ok.

Haft inne Sauer 100 också och de är absolut rätt trevliga. Men brickorna som skulle föreställa pelare runt bakre lådskruven är ett skämt på XT-modellen:

32AF910F-8676-4760-8CD4-F1511B269672.thumb.jpeg.1f87f8b3c060e22598aa722bbb998630.jpeg

• Confused 1
Dr Krall

Hel klart är det så. Billiga funkisbössor kanske inte köps företrädesvis av folk som älskar vapenvård...och då blir det ju lätt en 'ond cirkel' av det hela... 🤔 Men efter att ha studerat hur spännkurvan på min Winchester M70 är konstruerad och utförd, blir densamma på en Tikka T3 närmast löjeväckande. Men så har ju Winnyn en av de mest lättuppspända slutstycken som finns därute också... 🤩

• Like 2