Hoppa till innehåll

Ny mark för spännande jakt


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

2 hours ago Älgflugornas Herre sa:
Var och kikade på ett nytt område i Halland där jag just fått till stånd möjlighet att skyddsjaga knubbsäl. Spanade med kikaren och räknade in 55-57 st varav ett 20-tal låg inom för mig rimligt skotthåll... Detta var de sälar som låg på stenar och stranden, ytterligare sälhuvuden kikade upp i vattnet...
Så då skall man bara finna tiden och vädret.
Får ta med en flatbottnad båt eller kanot, det är väldigt varierande djup ut till sälstenarna men faktiskt aldrig mer än 1,5 m...
1316101628_sl2.thumb.jpg.000dd9c54173c871ea526eac6feee918.jpg

Du har inte funderat på att flytta till sthlms skärgård, skulle få rockstjärne status med et intresset ? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Du har inte funderat på att flytta till sthlms skärgård, skulle få rockstjärne status med et intresset ? 

 

Jag trivs bra på sveriges framsida ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Älgflugornas Herre sa:

Jag trivs bra på sveriges framsida ?

Sveriges utsida menar du?? ?

Tycker man vill hellre va på insidan!! ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i norra Kalmarsund är det mycket gråsäl. Jag har haft skottläge på gråsäl ungefär varannan gång som jag jagat sjöfågel i höst och vinter. Dock inte nappat på denna jakt ännu. Men... ska jag anmäla mig till länsstyrelsen om jag tänker skjuta gråsäl?

Ni som jagar säl, vad har ni för redskap för att bärga sälen? (Om den inte sjunker på 20 m djup....)

Använder ni skinn eller kött? Eller drar man upp den på ett skär för att, som vikingarna sa; " giva örnen föda"?

Att förädlade likdelar av säl inte får säljas i EU vet jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Sjöfågeljägare sa:

Här i norra Kalmarsund är det mycket gråsäl. Jag har haft skottläge på gråsäl ungefär varannan gång som jag jagat sjöfågel i höst och vinter. Dock inte nappat på denna jakt ännu. Men... ska jag anmäla mig till länsstyrelsen om jag tänker skjuta gråsäl?

Ni som jagar säl, vad har ni för redskap för att bärga sälen? (Om den inte sjunker på 20 m djup....)

Använder ni skinn eller kött? Eller drar man upp den på ett skär för att, som vikingarna sa; " giva örnen föda"?

Att förädlade likdelar av säl inte får säljas i EU vet jag. 

De sjunker kvickt... dvs antingen skjuter man dem på land eller på grunt vatten. Inte lätta att hitta, alls ;-)... Jag har en teleskopisk stång med riktigt stora fiskkrokar på. Har knipit bort hullingarna, så det inte ska bli för stora hål i skinnet. Du behöver inte rapportera att du tänker skjuta säl, men måste rapportera att du gjort det. Ofta BÅDE till Lst och NV...

Kolla först att det finns tilldelning kvar (Naturvårdsverkets hemsida) och att det inte finns någon form av begränsningar där du jagar, om du gör det på Statens vatten. Finns det någon form av områdesskydd är det inte givet att du får jaga säl.

Vattenkikare står på inköpslistan för säsongen.

Jag använder främst skinn och späck; två sälar till så är jaktkojan i Härjedalen målad ?...

En flådd säl ser jävligt makaber ut; snälla lämna inte sådana på land... annars lär vi få en arg allmänhet på oss illa kvickt... skjuter man inte med koppar (det gör jag; tokfragmenterande sådan) blyförgiftas dessutom örnarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Outdoorsman!

Det lutar nog åt att avstå....just det där att djuren sjunker snabbt. Det skulle kännas lite fel att se ett stort byte glida ner i djupet till ingen nytta. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sjöfågeljägare sa:

Tack Outdoorsman!

Det lutar nog åt att avstå....just det där att djuren sjunker snabbt. Det skulle kännas lite fel att se ett stort byte glida ner i djupet till ingen nytta. 

 

Fiskmat !!  plus att du gör en jävla nytta samt blir min idol som alla som skjuter säl :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ishavsgråsuggan ska också ha mat... finns stora rackare i Östersjön. Och många... 

Men förstår vad du menar; jag försöker bärga alla, men har inte alltid lyckats.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen skitsvårt att hinna få upp dem. De kan flyta jättefint i någon minut och så plötsligt bubblar det en massa och så är de borta. 

Precis som Outdoorsman så har jag en teleskopisk stång (3 m) med krokar. Och även jag har vattenkikare på listan inför lugnare tider.

Mitt sältran blandas med 25% tjära och används som bryggolja. På listan över DIY färdigheter att skaffa sig står sälskinnsgarvning, men det får bli senare i vår. Kanske som en projekttråd?

Jag antar att det blir lättare med bärgningen på denna mark då det dels är grunt och dels primärt gäller skott på sälar på stenar och skär. Det område i Bohuslän där jag vanligen jagar knubbsäl blir 12 m djupt direkt och är rätt strömt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ishavsgråsugga- blev tvingad att googla, läskiga kryp. 
 

säljakt verkar kul. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Ishavsgråsugga- blev tvingad att googla, läskiga kryp. 
 

säljakt verkar kul. /C

Vilket mycket Alienkänsla ;-)...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett att en del har dykutrustning med sig. Tyvärr är sikten i Östersjön ofta rätt dålig så det är nog ändå inte så lätt att hitta sälen. Åtminstone om det är lite djupare.

Vågade aldrig fråga dykklubben jag var med tidigare om jag skulle kunna få jaga säl från dykfartyget. Vissa frågor är det liksom inte ens läge att ställa?.

Rätt ofta att sälarna är intresserade av dykare. Har själv sett säl under vattnet.  Och flera kamrater har råkat ut för säl som drar i simfenorna.

Men ärligt talat så tror jag inte jag skulle orka ta med dykutrustning för att leta säl. Dessutom utan parkamrat.

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Outdoorsman sa:

Ishavsgråsuggan ska också ha mat... finns stora rackare i Östersjön. Och många... 

Men förstår vad du menar; jag försöker bärga alla, men har inte alltid lyckats.

Skoja inte , du kan använda Nät-vakare som ” vätte” för säl hos mig, slår aldrig fel sätter man aborrgarn så dyker sällan upp, därför vi bara köper billigt skit på Biltemas numer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Skoja inte , du kan använda Nät-vakare som ” vätte” för säl hos mig, slår aldrig fel sätter man aborrgarn så dyker sällan upp, därför vi bara köper billigt skit på Biltemas numer 

Jag har exakt samma erfarenhet från Bohuslän men med skäddegarn inomskärs. Satte mig och väntade precis efter att jag lagt näten en gång, klockade sälens ankomst och avsyning av näten till 45 minuter efter att näten lagts.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-01-25 at 10:23 culot sa:

Fiskmat !!  plus att du gör en jävla nytta samt blir min idol som alla som skjuter säl 

Ok! Ska vara av det skälet då! Swishar du skottpeng mot bildbevis??

Skämt åsido, jag inser att det vore bra för sälstammen att bli lite utglesad. Får väl ta med min 308 med 8x förstoring till nästa höst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Sjöfågeljägare sa:

Ok! Ska vara av det skälet då! Swishar du skottpeng mot bildbevis??

Skämt åsido, jag inser att det vore bra för sälstammen att bli lite utglesad. Får väl ta med min 308 med 8x förstoring till nästa höst.

Inte helt omöjligt ? och jag skämtar inte... Hade du vart i mina breddgrader så hade jag kunnat garantera det från ett flertal håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...