Hoppa till innehåll

Välja försäkring till valpen...


detstorabla

Recommended Posts

I slutet av februari hämtar jag min valp av rasen Strävhårig vorsteh.   Började titta lite på de olika försäkringarna efter att pratat med en kompis som sa att många var upprörda eftersom agria tydligen ändrat villkoren map väst och vildsvin. Västen får tydligen inte vara äldre än 5 år. Han uppmanade mig att kolla upp två andra bolag.

Min utgångspunkt var:

Minst 60 000 i ersättning per år för veterinärvård. Livförsäkring på 15 papp med användarförsäkring. Fri veterinärvård via telefon (bra för mindre grejor).

surfade runt lite och sammanställde det hela som jag förstår det hela.  Med reservation för skrivfel och missförstånd :-). Anger kostnaden år 2 också eftersom många bolag har stora rabatter första året

Agria:

  • 60 000 , självrisk 3100 + 15 %
  • Från och med 1/1 2021 får hundar som har en veterinärvårdsförsäkring hos Agria Djurförsäkring ersättning utan självrisk vid vildsvins- eller rovdjursskada under jakt eller organiserad jaktträning om hunden vid olyckstillfället burit skyddsväst. Skyddsvästen får inte vara äldre än fem år gammal från inköpsdatum vid skadetillfället.

Kostnad år 1: 4020 kr
Kostnad år 2: 5846 kr

Folksam Stor:

  • 75 000, självrisk 1800 + 25 %, Vi gör avdrag för en fast självrisk per försäkringsår.
  • Vid skada som orsakas av direktkontakt med varg, lodjur, björn, järv, örn eller vildsvin gäller
    försäkringen utan självrisk.

Kostnad år 1: 3180
Kostnad år 2: 5304

Svedea:

  • 60 000 , självrisk 2200 kr + 15 %
  • Vi tillämpar inte självrisk vid följande skadehändelser: a. Brandskador. b. Trafikskador som uppstått i samband med att hunden färdats i ett fordon eller en båt som har försäkring hos Svedea. c. Skador som uppstår vid trafikeftersök. d. Rovdjursskador orsakade av örn, lo, järv, varg och björn, samt vid vildsvinsskada oavsett om hunden bära skyddsväst eller inte.

Kostnad år 1: 3356 kr
Kostnad år 2: 4195 kr (Lite osäker på hur mycket rabatt man har första året i detta fall)..

 

Just nu så lutar förstås det mesta på att det blir Svedea. 

Men är det någon aspekt som jag inte tänkt på?  Vad är er erfarenhet av Svedea?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

Så lite krångel jag har haft med Agria vid skador gör att inget annat bolag kommer på tal för mig och mina (kommande) hundar.

Har en båtförsäkring via Svedea och det har fungerat bra när jag fick alla instrument till motorn stulna. Enda problemet var väl åldersavdraget...  Men det är ju i stort sett lika oavsett bolag.... Någon som har sin hund i Svedea?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mina i Agria och har det har alltid fungerat bra.

Kravet att västen ska vara mindre än fem år ser jag inga större problem med. Det betyder att du får ersätta västen en gång på en normal hunds livslängd. 

De västar jag sett brukar inte hålla så länge. Används de så slits de ut på mindre tid än så. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Jag ha folksam å fick ju hunn rätt rejält skadad vid 3.5mån ålder! Va aldrig nå problem

Måste säga att folksam har fungerat extremt bra med mina hundar och alls olika skador.

Fick operera ut sten när karelaren åt det två gånger sen hade ena jämten trampat in en röjning pinne långt upp i benet och första vet sprätta upp ännu mer och garanterade jakt om det var efter 3 veckor första släppet så öppnades hela såret och fick åka in igen på jour och laga ihop honom igen och då syddes det ordentligt och hunden jagade inom 2 veckor.

Minns inte riktigt hur det var då men undra om jag bara behövde betala en självrisk för tjorvet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Agria,s agerande vid räv-sm för några år sedan där dom hoppade av som huvudsponsor och tog djurrättsaktivisternas sida drar ner dom rejält i mina ögon. 

Annars skiljer det sig inte mycket mellan bolagen,  alla tjänar gott med pengar och ersätter utan problem. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrev ett längre inlägg ang Agria precis.

Det som skiljer Agria mot tex Folksam och Svedea är att Agrias självriskeliminering med skyddsväst inte står I avtalet utan är ett mervärde vilket dom kan ta bort när dom vill, det gäller både löpande och nytecknade försäkringar.

Dom andra 2 har det I sina avtal 8ch kan därför bara ändra vid nytecknade försäkringar.

Haft Agria I +10 år, rätt mycket skador och det har fungerat utan problem men nu byter jag bolag, vill inte chansa att dom helt plötsligt tar bort självriskelimineringen under löpande försäkring 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag fick Humlan hit fick jag något svävande svar på om hon var försäkrat.. Men det skulle hon vara. I Folksam isf

Det var en del krångel innan hon vart "min" hund, och det gick inte att få ut något hjälp av försäkringsbolaget då det var "en pågåenda skada"

Jag försökte då få en ny egen försäkring på henne, men det var svårt att försäkra en så gammal (8 år) hund vid ägarbyte.

Jag gick då in på hemsidor och kollade om jag kunde ta över/ ta en ny försäkring på henne.

ALLA var billigare än Agria vid första kollen- MEN då skulle jag kontakta dom för offert.

Enda bolaget som var renhåriga nog att ge mig en offert direkt på nätet SOM HÖLL I VERKLIGHETEN var Agria.

Jag fyllde ärligt i att hunden var 8 år, jag valde försäkringsbelopp och självrisk, och valde rehab och medicinförsäkring till.

Det var inte billigt, men dom stod för det rakt på hemsidan så man kunde jämföra. 

Och när jag plussade samma tillägg till dom "billiga" bolag var dom faktiskt dyrare totalt.

Det är min senaste erfarenhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dansken sa:

Då jag fick Humlan hit fick jag något svävande svar på om hon var försäkrat.. Men det skulle hon vara. I Folksam isf

Det var en del krångel innan hon vart "min" hund, och det gick inte att få ut något hjälp av försäkringsbolaget då det var "en pågåenda skada"

Jag försökte då få en ny egen försäkring på henne, men det var svårt att försäkra en så gammal (8 år) hund vid ägarbyte.

Jag gick då in på hemsidor och kollade om jag kunde ta över/ ta en ny försäkring på henne.

ALLA var billigare än Agria vid första kollen- MEN då skulle jag kontakta dom för offert.

Enda bolaget som var renhåriga nog att ge mig en offert direkt på nätet SOM HÖLL I VERKLIGHETEN var Agria.

Jag fyllde ärligt i att hunden var 8 år, jag valde försäkringsbelopp och självrisk, och valde rehab och medicinförsäkring till.

Det var inte billigt, men dom stod för det rakt på hemsidan så man kunde jämföra. 

Och när jag plussade samma tillägg till dom "billiga" bolag var dom faktiskt dyrare totalt.

Det är min senaste erfarenhet.

Priset av försäkringen är lite underordnad om det inte skiljer ofantligt mycket. Hjälpen vid skada/sjukdom är viktigare.

Jag har blivit lurad av Agrias ägare en gång på typ 200k så jag passar mig för dem.

Folksam har funkat, bäst har dock svedea varit. Hade en Katt hos dem. kostade 90kr i månaden. första åren så var det nog ca 30000 i operationer på katten. även fast försäkringen gick upp en del så var det ingen tvekan att fortsätta.

Att det blev folksam, tja uppfödaren hade det. Han hade kollat igenom avtal och grisskador (Kopov) så jag orkade inte krångla med byte för ev. tjäna några kr.

//Danielj  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago hobbe sa:

Skrev ett längre inlägg ang Agria precis.

Det som skiljer Agria mot tex Folksam och Svedea är att Agrias självriskeliminering med skyddsväst inte står I avtalet utan är ett mervärde vilket dom kan ta bort när dom vill, det gäller både löpande och nytecknade försäkringar.

Dom andra 2 har det I sina avtal 8ch kan därför bara ändra vid nytecknade försäkringar.

Haft Agria I +10 år, rätt mycket skador och det har fungerat utan problem men nu byter jag bolag, vill inte chansa att dom helt plötsligt tar bort självriskelimineringen under löpande försäkring 

Tack för informationen. Agria har nu trillat bort från min lista. Och jag har lärt mig att man ska kolla på de fullständiga villkoren ?

När de gäller de andra bolagen så finns det ingen anledning att tvivla på dem. Brukar inte vara bra för affärerna om man inte är rädd om sina kunder. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat alla djurförsäkringar från Agria pga att de använder Tomas Åberg aka Näthatsgranskaren i sin marknadsföring. Ni som vet vem han är förstår, övriga får googla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Svedea. Funkat bra hittills, ormbett, urinvägsinfektioner och annat. Inget gnäll, fått snabb ersättning utan knussel. De ville dock att vi skulle skicka över besiktningsdokumentet när det sprang iväg en gång :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter denna tråd då jag börjat kika runt lite på försäkringar. Har haft Folksam på mina 3 sista taxar och det har fungerat klockrent både vid skador och olyckan i vintras. De har ju ringt lite från Svedea eftersom jag har båten där men nu sitter jag i läget med ny valp snart och för en gångs skull kikade jag lite på utbudet. Två bolag som får bra i jämförelserna är ManyPets och Lassie. Är det någon här som ev har koll på de bolagen/försäkringarna? Hade nog tänkt fortsätta med Folksam men blev väldigt nyfiken på dessa bolag, och vore kul att höra om någon har någon erfarenhet av dessa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...