Hoppa till innehåll

Rävjakt (kaliber & ammo)


Longshot

Recommended Posts

Hej!

Hamnade i tankar att jag ska ge mig in på mer utav rävjakt, i form av lockjakt framförallt.

Ska man satsa på klass 3:a eller klass 2:a? Har idag 2 klass 1 och en klass 4...

Finns det några goda råd och tips hur jag ska tänka till där kring kaliber och ammunition?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit rätt mycket rävar på åtel. Klass 2 med 40 el 50 grains vmax så blir de på plats. Även om skottet tar dåligt. 

Haft en superräv som tålde bukträff och sprang 50m. Annars brukar de bara slå ihop. 

Jag skulle inte gå ner på klass 3 iom att vissa skott blir på 150-170m för min del. Klass 3, då vill man nog vara inom 100m.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för klass 1? Börja med att ladda en varmintkula till någon av dem så är du igång innan säsongen är över. Vill du sen ha en särskild bössa till räv så ger 222rem, 223rem eller 22-250 allt du behöver.??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago sidelock sa:

Vad har du för klass 1? Börja med att ladda en varmintkula till någon av dem så är du igång innan säsongen är över. Vill du sen ha en särskild bössa till räv så ger 222rem, 223rem eller 22-250 allt du behöver.??

Har en 30-06a och en 8x57js.

Såg att Sako hade Gamehead Varmint & Varmint RX ammo till 30-06. 
Kan den vara nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Longshot sa:

Har en 30-06a och en 8x57js.

Såg att Sako hade Gamehead Varmint & Varmint RX ammo till 30-06. 
Kan den vara nåt?

Det är en 30-06, räven kommer jättedö☺️
 

Sen kan du ansöka om licens på en klass 2 i vår/sommar. Vmax levererar allt man kan önska på räv i de kalibrarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Vad har du för klass 1? Börja med att ladda en varmintkula till någon av dem så är du igång innan säsongen är över. Vill du sen ha en särskild bössa till räv så ger 222rem, 223rem eller 22-250 allt du behöver.??

Ska han skjuta klass ett behöver han inte ens mixtra med ny kula? Räven kommer totaldö ändå. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En klass 1-bössa med klass 1-kula ger helt klart större risker för dåliga skott, skadade rävar och eftersök, både pga rekylen men även då kulor för klass 1 expanderar betydligt långsammare än kulor för predatorjakt.

Ska man pyssla mycket med rävlock/vak är det definitivt att föredra med en välskjutande klass 2 eller 3 med explosiva kulor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6mm Norma BR med V-Max 70 grains. Det blir inte mer rätt än så, för just rävjakt. Obefintlig rekyl, bra ballistik, extremt bra precision, bra effekt även på lite längre håll. Laddar du med tyngre och stabilare kulor har du en snudd på idealisk rådjurspatron också. Och med en bra hålspetskula t.ex Scenar, dödligt effektiv för toppjakten. Jag vill hävda att 6BR är snudd på den optimala klass-2 kalibern för jakt. Det finns nyare 6mm patroner med mer 'sprutt', men de kan gärna vara lite elaka mot matvilt om man inte laddar ner dem. BR:en är som sagt också lätt att få att skjuta tätt. Om du har den läggningen är den skoj att samla träffbilder på uppåt 500m med. Det enda lilla abret är att matningen i vissa bössor kan behöva lite handpåläggning för att funka helt 100.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago dptrapper sa:

Jag har testat det mesta men nu kör jag 222 och tro mig det fungerar :)

Kört 222 och 223. Tycker det är skillnad i rekylen där faktiskt. Den är typ obefintlig i 222 med dämpare. Man ligger kvar i siktet och tappar inte målet. Med 223 skakar det till så målet försvinner en snabbis. Så med 222 kan man se räven slå ihop. Det är min erfarenhet av de två kalibrarna. De gör jobbet lika bra. Mina äldre 222or har skjutit tätare än min 223a tikka t3x varmint också. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Pyrschjägaren sa:

Kört 222 och 223. Tycker det är skillnad i rekylen där faktiskt. Den är typ obefintlig i 222 med dämpare. Man ligger kvar i siktet och tappar inte målet. Med 223 skakar det till så målet försvinner en snabbis. Så med 222 kan man se räven slå ihop. Det är min erfarenhet av de två kalibrarna. De gör jobbet lika bra. Mina äldre 222or har skjutit tätare än min 223a tikka t3x varmint också. 

Alternativ 2: 220 swift, så slår räven ihop innan rekylen kommer.?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Alternativ 2: 220 swift, så slår räven ihop innan rekylen kommer.?

MEN, man måste handladda. ?

Man borde experimentera mer med såna ovanliga kalibrar. Det ska jag göra när barnen flyttat hemifrån. ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova med din 3006. Trots allt är skottet en bråkdels sekund. funkar inte locket så har du inge nytta av det andra. 

Prova bössan sittande med stöd på 100m, en lerduva bör du hålla. Rikta in dig på något annat, och när du ska skjuta riktar du om på duvan. 

Dem flesta locktävar skjuts framifrån eller snett så de blötaste kula du har.

Försök hålla ner avståndet till 100m. 

Sen om du fastnar för det kan man nörda ner sig. Använder själv 

222 223 22-250 och 6,5x55 en av 222orna är jag sugen på att bygga ett eldklot på.

Beroende på var jag ska jaga? Favorit är utan tvekan 22-250 

S

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Pyrschjägaren sa:

MEN, man måste handladda. ?

Man borde experimentera mer med såna ovanliga kalibrar. Det ska jag göra när barnen flyttat hemifrån. ??

Jag har två askar Norma fabriksammo att sälja ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
19 minutes ago CG4000 sa:

Jag kör med V-Max 6,5x55 funkar kanon

Ser ut som man skjutit dem med en kanon också. Testat vmax i 6,5 jag med. Kändes som brutalt övervåld. Var äckligt att plocka rävar med inälvorna hängandes på utsidan och utgångshål på 10-20cm. ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skjutit 10 rävar det här jaktåret med 50gr V-max i 223R. Den som har gått längst har gått 5 meter. De flesta har klappat ihop på plats. Flack kulbana gör att man inte behöver fundera någonting ut till 200m.
Har börjat handladda och får trevligt bra precision med VV N133, men annars finns det fabriksladdad Black Hills V-max i 50gr 223R.

Har samma gänga på min Howa 1500 i 223R som på min X-bolt308W så jag använder dämparen även på 223:an vilket funkar bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo dä ä klart att det blir kladdigt när man träffar rygg bog etc men en bra träff bakom bogen så är det absolut inga ”Tarmoroblem” men visst ska man spara skinn så är det kanske inte att föredra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd Sierra slutat med varmint 85 grains, har klonat några rävar med den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det nån fabriksladdning 308 som stökar till det  maximalt ? Jag tänker mig för säl och vill att kulan exploderar mot vattnet vid ev bom, jag har fått en Ask Fail safe tror jag dom hette med ev svart stygg hålspetsammunition på , men har inte provat dom i min gamla BLR-77  308. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...