Hoppa till innehåll

Vilken hundmat och varför? (Varumärke)


hunting

Recommended Posts

Hej! Jag är intresserad av vilket foder ni ger era hundar och varför? Och då med fokus på varumärket. Jag körde eukanuba till en början men nu insåg jag självklarheten att om jag själv äter enbart svenskt kött och så mycket svenska råvaror så ska väl min hund också givetvis göra det? Blir lite dubbelmoral om man ger hunden icke-svenskt. Så jag vill veta vilket foder ni ger era hundar? Jag hittade Magnussons hundfoder som är helt svenskt rakt igenom med svenska råvaror, vilket är riktigt bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Standardt Extra, 29/21 plus extra fett, gärna kycklig när dom går som hårdast.
Absolut inte billigast, men hundarna skiter knaptt, så det räknar jag som bra upptag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Magnussons Aktiv-foder till min wachtel. Tycker det fungerar utmärkt. Resonerade som du, betalar gärna extra för att stödja svenskproducerat.

Kan nämnas att volymmässigt blir det rätt stora portioner. Vilket för min hund var positivt då han konstant är hungrig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gav Eukanuba Performance året om. Bra hull, päls samt bra avföring i fast form!

Under lågsäsong gick jag ner lite grand i fodermängd och ökade stegvis under träningssäsongen innan jakten. Hunden fick även lite slaktrester från putset från älgstyckningen. Hundras Engelsk setter.

1 säck räckte i 6 v till en hund men när det blev 2 så räckte den bara i 3 v.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kör Magnussons spannmålsfria, året runt. Just för att det är helsvenskt.

Boostar dock taxen med en liten burk energifoder mellan såtarna. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kor med BOZITA ROBUR SENSITIVE SINGLE PROTEIN SALMON & RICE då hunden är allergisk mot spannmål och detta fungerar bra i förhållande till allergin. Ids inte prova andra med risken och få en hund som kliar sig frenetiskt!!

Ingen jakt hund visserligen utan en amstaff, förra boxern levde på tre olika foder under livet. Nutra Nugget sen McDog (svensk tillverkat) och sen blev det Dogge Extra Aktiv. Bättre avföringsmängd på boxern kontra amstaffen, men allergin får styra på den senare hunden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lindgren sa:

Standardt Extra, 29/21 plus extra fett, gärna kycklig när dom går som hårdast.
Absolut inte billigast, men hundarna skiter knaptt, så det räknar jag som bra upptag..

Det låter ju som funktionen av fodret fungerar riktigt bra! Är det svenska råvaror? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Jag gav Eukanuba Performance året om. Bra hull, päls samt bra avföring i fast form!

Under lågsäsong gick jag ner lite grand i fodermängd och ökade stegvis under träningssäsongen innan jakten. Hunden fick även lite slaktrester från putset från älgstyckningen. Hundras Engelsk setter.

1 säck räckte i 6 v till en hund men när det blev 2 så räckte den bara i 3 v.

 

Är råvarans ursprung något du vanligtvis tänker på då? För eukanubas råvaror kommer ju inte från Sverige ?

Visserligen om det funkar bra och ger så mycket fördelar för dina hundar är det dumt att byta ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MarkusR sa:

Vi kör Magnussons spannmålsfria, året runt. Just för att det är helsvenskt.

Boostar dock taxen med en liten burk energifoder mellan såtarna. 

Vilket foder energifoder blir det då? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Galne sa:

Kor med BOZITA ROBUR SENSITIVE SINGLE PROTEIN SALMON & RICE då hunden är allergisk mot spannmål och detta fungerar bra i förhållande till allergin. Ids inte prova andra med risken och få en hund som kliar sig frenetiskt!!

Ingen jakt hund visserligen utan en amstaff, förra boxern levde på tre olika foder under livet. Nutra Nugget sen McDog (svensk tillverkat) och sen blev det Dogge Extra Aktiv. Bättre avföringsmängd på boxern kontra amstaffen, men allergin får styra på den senare hunden. 

Hehe, kanske är lika bra! Har ni gjort någon undersökning för att se vad hunden är allergisk mot? :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Krågejägarn sa:

Jag kör med Magnussons Aktiv-foder till min wachtel. Tycker det fungerar utmärkt. Resonerade som du, betalar gärna extra för att stödja svenskproducerat.

Kan nämnas att volymmässigt blir det rätt stora portioner. Vilket för min hund var positivt då han konstant är hungrig.

Känns helt rimligt! Dock är kilopriset inte så fruktansvärt mycket dyrare, vilket förvånade mig. Tror det skillde 1 kr i kilopris mellan Eukanuba och Magnussons valpfoder ? Då blir det absolut prisvärt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago hunting sa:

Vilket foder energifoder blir det då? 

Får kolla när jag kommer hem, köpt hos veterinären. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago hunting sa:

Hehe, kanske är lika bra! Har ni gjort någon undersökning för att se vad hunden är allergisk mot? :) 

Hon har kontrollerat hos distriktsveterinärerna med en lång lista med allergier, så jo vi vet vad hon är allergisk mot. Bland annat sig själv t ex... :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte vansinnet med att köpa hundmat för 800-1200kr säcken om annat funkar bra för hunden.

Doggy professional Lamm och Ris har vi kört länge till våra hundar ( numera hunden)   Svenskt eller inte har jag inte en susning om  men dom har det både på ICA Maxi och Coop där jag bor  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat Profdog och Hallafoder och har väl funkat hyggligt. Blev dock lite dassig i pälsen i somras å testade med VOM färskfoder istället. Funkar skitbra, skiter inga mängder och blir inte fet heller. Tycker energin å päls blivit mycket bättre. Är ju lite mer pyssel å knöligt om man glömmer år tina mat dan innan men löser sig oftast... 

M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mästers jakt under jakthalvåret, vanlig Doggy under lågsäsong. Under veckor med hård belastning spetsar jag med exempelvis fet färs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago hunting sa:

Vilket foder energifoder blir det då? 

_20210126_201211.thumb.JPG.91e173537bab5d2d30ceb2a38d11435d.JPG

Jag tycker det gör skillnad, mer ork på slutet av dagen.

(på gott och ont när det buktar utanför såten och inkallningen inte är 100%)

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är det Doggy Extra aktiv som gäller för de 3 som finns kvar, det var samma som gällde då det fanns 17 st i huset oxå?Xet och jag körde med Halla under något år, men jag har för mig att det vart lite dyrt med så många hundar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago culot sa:

Fattar inte vansinnet med att köpa hundmat för 800-1200kr säcken om annat funkar bra för hunden.

Doggy professional Lamm och Ris har vi kört länge till våra hundar ( numera hunden)   Svenskt eller inte har jag inte en susning om  men dom har det både på ICA Maxi och Coop där jag bor  

Nej, blir väldigt dyrt, speciellt om man har fler hundar. Ska vara smidigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hunting sa:

Nej, blir väldigt dyrt, speciellt om man har fler hundar. Ska vara smidigt!

Mina ligger och simmar i januari isvatten stundom och om jag klarar mig med 400-450kr säcken istället för 950 +++

så föredrar jag det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, hunting said:

Det låter ju som funktionen av fodret fungerar riktigt bra! Är det svenska råvaror? 

Citat: från deras hemsida
 

Quote

"Är allt innehåll i er foder Svenskt?

Nej.
Hur gärna vi vill och försöker använda oss av helsvenska råvaror så är detta en omöjlighet. Vissa ingredienser går självklart inte att få tag på som helsvenska. Däremot köps endast ingredienser in i sin råform (vårt egna uttryck, det är alltså ingen råvarumix) vilket har mycket högre krav vid införsel över Sveriges gränser. Kontrollering av tullen, Jordbruksverket och Sveriges lagar.
Hade vi exempelvis tillverkat våra produkter utomlands så ställs det helt andra krav och är mycket lättare att få in i Sverige.
Allt köttinnehåll är från Sverige & Norge."

Jag är ok med det. :)


 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med Magnussons Work året om testat deras billigare Original Kennel under lågsäsong men tyckte det gick åt så mycket mer mat. Köper 10 säckar i taget bättre pris och man får gratis hemkörning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...