Jump to content

Så påverkas älgar av jakt med hund

lsjonsson
 Share

Recommended Posts

Större delen av de 80 000 älgar som fälls varje år i Sverige jagas med hund. Med hjälp av ny teknik vill forskare vid SLU undersöka hur jaktmetoden påverkar älgarna. Forskarna vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Høgskolan i Innlandet, Norge, har genom att mäta hjärtfrekvens, kroppstemperatur och rörelser hos älgar under traditionell älgjakt med löshund.

Studien visar att älgens kroppstemperatur och hjärtfrekvens ökar när den jagas av hund. Den rör sig längre sträckor och snabbare än vanligt och vilar längre än normalt dagen efter.

– Jakt med hund ökar älgens energiförbrukning. Det gör att älgen får mindre tid att söka föda, vilket kan påverka älgens kondition om denna typ av störningar förekommer ofta, säger Wiebke Neumann, forskare i viltekologi vid SLU.

Lars-Göran Norlin

Källa: Norrbottens-Kurirens webbupplaga
https://kuriren.nu/nyheter/artikel/sa-paverkas-algar-av-jakt-med-hund/rgq9x7xl

My 10 cents...

Den slutsatsen förutsätter ju i alla fall delvis att födotillgången är så skral att tillgången/tiden att hitta den styr. Det är väl inte alltid så? För mig personligen skulle det nog mest vara positivt om temperatur och hjärtfrekvens ökade lite mer lite oftare. Det kallas visst träning har jag hört! Fast jag är ju inte älg... Älgar kan väl inte ha någon nytta av att tränas???

Stor del av jakten sker i September/Oktober. Jag har svårt att se att någon timmes kutande för att bli av med hunden har så väldigt stor inverkan. Vid ståndskall motsvarande tid är det ju inte alls ovnligt att älgar äter/Idisslar.

Däremot så kan det kanske vara ett giltigt argument för att undvika jakt med hund i slutet på säsongen. Åtminstone vissa år. Eller att jaga samma områden/älgar många gånger på kort tid.

Man behöver knappast vara forskare för att fatta att älgens puls och temperatur ökar om den jagas, samt att energiförbrukningen ökar.

Herre Gud... :wallbash:

• Thanks 1

14 minutes ago exabit sa:

Man behöver knappast vara forskare för att fatta att älgens puls och temperatur ökar om den jagas, samt att energiförbrukningen ökar.

Herre Gud... 

Och du vet dessutom hur mycket och under vilka förutsättningar ?? Det skadar väl inte direkt om kollegorna visar att det inte verkar ha några stora konsekvenser, eller? Medan resultaten kan tänkas tyda på att det är en dålig sak med frekvent störning under  brunsten, till exempel.

29 minutes ago Outdoorsman sa:

Och du vet dessutom hur mycket och under vilka förutsättningar ?? Det skadar väl inte direkt om kollegorna visar att det inte verkar ha några stora konsekvenser, eller? Medan resultaten kan tänkas tyda på att det är en dålig sak med frekvent störning under  brunsten, till exempel.

Det som framgår av texten ovan kan inte vara någon överraskning för någon?

Sen går det inte att läsa artikeln utan att vara prenumerant, så jag får inte ut ett skvatt av detta.

3 minutes ago exabit sa:

Det som framgår av texten ovan kan inte vara någon överraskning för någon?

Sen går det inte att läsa artikeln utan att vara prenumerant, så jag får inte ut ett skvatt av detta.

Aha, jag antog det när du förkastade forskningen. Här är riktig ursprungslänk: https://www.slu.se/ew-nyheter/2021/1/sa-paverkas-algar-av-jakt-med-hund/

• Thanks 1

25 minutes ago Outdoorsman sa:

En fråga i ämnet: För en tid sedan så var det en kortare film i en jakttidning tror jag det var. Där var det ståndskall på en älgtjur har jag för mig och den såg då så avkopplad ut för den hade lagt sig ner och idisslade. Den såg då inte alls stressad ut. Hur kan forskarna bedöma att en sådan älg har hög hjärtfrekvens, stressad , m. m.?

Det var hundföraren som hade tagit filmen om jag inte minns fel.

1 minute ago lsjonsson sa:

En fråga i ämnet: För en tid sedan så var det en kortare film i en jakttidning tror jag det var. Där var det ståndskall på en älgtjur har jag för mig och den såg då så avkopplad ut för den hade lagt sig ner och idisslade. Den såg då inte alls stressad ut. Hur kan forskarna bedöma att en sådan älg har hög hjärtfrekvens, stressad , m. m.?

Det var hundföraren som hade tagit filmen om jag inte minns fel.

Om du läser vår nyhet ser du att studien bygger på ett antal älgar med temperatursensor i magen, hjärtfrekvensmätare under huden och GPS-halsband. Dvs pulsförändringar och temperaturförändringar när de jagas. Då får de högre puls och temperatur, precis som vi när vi anstränger oss.

• Like 1

På grannforumet där lsjonsson postade samma sak hörs samma tongångar dvs vad ska man med denna forskning och resultatet till?

En teori som torgförs är att få underlag till att förbjuda jakt med löshund.

2 minutes ago, exabit said:

På grannforumet där lsjonsson postade samma sak hörs samma tongångar dvs vad ska man med denna forskning och resultatet till?

En teori som torgförs är att få underlag till att förbjuda jakt med löshund.

Eller tvärtom. Om nu älgen återhämtar sig bra och inte påverkas nämnvärt så är det ju ett argument för att löshundsjakten kan vara kvar som jaktform.

• Like 1

2 hours ago Outdoorsman sa:

Om du läser vår nyhet ser du att studien bygger på ett antal älgar med temperatursensor i magen, hjärtfrekvensmätare under huden och GPS-halsband. Dvs pulsförändringar och temperaturförändringar när de jagas. Då får de högre puls och temperatur, precis som vi när vi anstränger oss.

Jo då, jag har läst hela artikeln. 

Ja, att om dom springer och har en hund efter sig så förstår jag det mycket väl.

I det här fallet så lägger sig älgen ner och börjar idisslar och verkar koppla av hur bra som helst.