Hoppa till innehåll

Norsk älghund svart


MarkusR

Recommended Posts

Jag kör ju tax och tycker det är förbaskat trevlig jakt på rådjur. Jag har ändå börjat grunna på hund för att jaga mer än rådjur. Vi jagar älg och har börjat få en del gris. Jag är lite svag för det praktiska med hund som är robust men ändå inte för stor. Jag tycker jämthund och labrador blir för mycket. Jag månar också om de mindre vanliga skandinaviska raserna (till och med funderat på smålandsstövare) och har nu börjat spåna på gråhundens mindre släkting. 

Söker man här på forat är det inte mycket skrivet. 

Den lämpar sig som bandhund och det kan ju vara bra som plan b i vargavärmland men det är ju inte det man primärt vill göra. 

Hur hanterar den gris? 

Finns här någon med erfarenhet av dessa små stöddiga spetsar? Jag har bara mött en enda, på älgjakt för 15 år sedan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade in en hundförare med svart älghund i fd. jaktlaget och enl. uppgift hade han skjutit både ett gäng grisar och älgar för den (sköts även en älg hos oss). Men det är en bandhund för den går tyst och skäller inte ståndskall. Inte så kul som passkytt kanske men verkade vara rätt effektiv och kul för föraren.

Krävde rätt mycket träning också som jag förstod det för ett få till tysta kommandon och lära sig läsa av hunden.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lihttn gråhundstik kanske!? Min lilla Akka, á 16,8 kg kan väl kvala in som "skällande liten spets" ?

Hon funkar f.ö. inte som ledhund. Prövat eftersom hon har jaktlust de luxe, och kan ta riktiga långsvängar ibland, även med Norrlandsmått. Men hon är alltför ivrig i kopplet. Men gråhundar går ju att få till som ledhund, många dugliga sådana finns, men bör ju tränas på detta redan från valptiden.

akka 1.jpg

akka 2.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finnspets kanske, själv vill jag ha en större hund till älgen just för att det kan vara snö i oktober på jakten redan men det problemet har kanske inte du.

Ska försöka hitta mig en karelare igen till nästa valp det blir, får jag ingen lämplig av dom så blir det säkert en jämte igen.

Just en finne kanske kan vara intressant för dig, den som bodde här jagade älg och hade troligen blivit en fungerande älghund om man lagt ner mer tid och jagat med honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...