Hoppa till innehåll

Joppeed

Recommended Posts

Har kollat och läst om pointer och sett att den klassas som ”formel 1” inom stående fågelhundar och är väldigt sugen på en sådan men har stött på ett problem

Vet att dom är jaktidioter vilket är bra men har hört att de ä mindre bra med katt i huset. Har en kompis som har blivit av med sin katt pga en pointer och har hört fler tillfällen då små djur i hemmet är en svaghet för pointrar. Är det så att dom överfaller instinktivt eller är det hur ägaren tränar hunden? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut hävda att det är en fråga om vad man lär dem, kanske då särskilt som valp/ung. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Holz sa:

Skulle absolut hävda att det är en fråga om vad man lär dem, kanske då särskilt som valp/ung. 

Det mesta handlar väl om det ?. Min jycke jagar katt på tomten men inte utanför. Allt handlar ju om ledarskap sen kan ju vissa ha lite svårare att stå emot när ledarn inte är där ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att du frågat om KLM också. Skulle säga att katterna ligger betydligt mer pyrt till med en KLM än en Pointer. Generellt skulle jag säga att det är betydligt mer ”dö” i de tyska raserna. Vid jaktprov i hemlandet får de  skärpetecken om de tar ett rovvilt av daga på egen hand. Rovdjur kan t.ex. vara katt.

Har haft/har både KLM, strävhår och Pointer. Min erfarenhet är att enklare hund att ha hemma än Pointer är svårt att hitta. Låg skärpa, sociala och lätt för att koppla av. Självklart är det som  Charlie och Holz skriver att det handlar om vad man lär dom. Men enligt min erfarenhet är det väldigt stor skillnad i hur svårt det är att få en hund att låta bli t.ex. katter. 
På en skala 1-10. 
Pointer 2 
KLM 6
Strävhår 11

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Hund och katt!

Tjaaa om Hunden inte kan lära sig att katten tillhör flocken och inte skall tuggas på, hur skall du då lära den att barn inte är tuggleksaker?

Sen är hundar mer eller mindre "hårdhänta". Höll på att bli tokig på våran kopov att han inte kunde låta bli katten. Men nu är de hur lugna som helst.

Sen gäller den gamla visdomen katt i hemmet före hund. Skulle inte drömma om en kattunge till gamla hundar med skärpa! Men det gäller typ alla hundraser inte bara jakthundsraser!

//Danielj

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago nuke sa:

Träningssak oavsett ras. De flesta skyller på hunden/rasen när de inte förmår att träna den konsekvent.

/Markus 

Jo självklart men det kan ändå vara väldigt stor skillnad i hur svårt det är att träna olika hundar till att göra eller som i det här fallet inte göra vissa saker. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Skooog sa:

Ser att du frågat om KLM också. Skulle säga att katterna ligger betydligt mer pyrt till med en KLM än en Pointer. Generellt skulle jag säga att det är betydligt mer ”dö” i de tyska raserna. Vid jaktprov i hemlandet får de  skärpetecken om de tar ett rovvilt av daga på egen hand. Rovdjur kan t.ex. vara katt.

Har haft/har både KLM, strävhår och Pointer. Min erfarenhet är att enklare hund att ha hemma än Pointer är svårt att hitta. Låg skärpa, sociala och lätt för att koppla av. Självklart är det som  Charlie och Holz skriver att det handlar om vad man lär dom. Men enligt min erfarenhet är det väldigt stor skillnad i hur svårt det är att få en hund att låta bli t.ex. katter. 
På en skala 1-10. 
Pointer 2 
KLM 6
Strävhår 11

 

Jo men problemet är att den ä ju mer alldrivande å ja ä mest ute efter en ren fågelhund sen så vet ja int men he känns som att he kan va svårt å ha nå fågelhund här upp i som används som drivhund också eftersom he finns snuskigt mycke ren här som ä å gå fulla skogarna så ja tro att vill man minska missförstånd så borde man satsa på en ren fågelhund, har även kollat på en irländsk setter å sett att dom ä bra jakthundar å sällskapshundar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Joppeed sa:

Jo men problemet är att den ä ju mer alldrivande å ja ä mest ute efter en ren fågelhund sen så vet ja int men he känns som att he kan va svårt å ha nå fågelhund här upp i som används som drivhund också eftersom he finns snuskigt mycke ren här som ä å gå fulla skogarna så ja tro att vill man minska missförstånd så borde man satsa på en ren fågelhund, har även kollat på en irländsk setter å sett att dom ä bra jakthundar å sällskapshundar

Är det en ren fågelhund du ska ha skulle jag satsa på någon av de brittiska. Tror det inte spelar någon större roll vilken ras. Finns jättebra hundar inom alla 4 raserna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Skooog sa:

Jo självklart men det kan ändå vara väldigt stor skillnad i hur svårt det är att träna olika hundar till att göra eller som i det här fallet inte göra vissa saker. 

En bra hundägare löser det oavsett ras.

/Markus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago nuke sa:

En bra hundägare löser det oavsett ras.

/Markus 

Ok delar inte din uppfattning. Men det är väl ok?

har sett riktigt duktigt hundfolk gå bet på en del hundar. Skulle inte vilja säga att dom inte är bra hundägare för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt listan i länken ovan så skulle det vara betydligt lättare att få en korthårig Vorsteh (Excellent på plats 19, German Shorthaired Pointer, långt före alternativen...) att låta bli renar än någon av de engelska alternativen (setter och pointer). Jag tror inte att det är helt sant...

Jag skulle vilja hävda att just när det gäller att jaga ren så kan alla de stående fågelhundarna få för sig det. De flesta individer av alla raserna går att lära att det inte ska göra det. En av mina KLM låter bli ren (efter relativt få diskussioner). Den andra gäller det att jag ser renarna först... (efter väldigt mycket mer diskussioner). 

Ska du bara jaga ripa på fjället är en engelsk stående fågelhund ett bra val. De tyska alternativen har en del andra fördelar -- jag försökte diskutera det i en av dina tidigare trådar. 

I slutändan så är en ny hund ändå något av ett lotteri. Du kan förbättra oddsen genom att välja rätt ras, rätt uppfödare, och rätt föräldrar. Vilka egenskaper du prioriterar på din hund kan bara du bestämma. Sedan beror det på den individ du får, och hur mycket arbete du kan lägga ner på din hund.

Fördelen är att de allra flesta hundar blir dugliga om det får tillräckligt mycket träning. Alla blir inte jaktchampions, men de brukar gå utmärkt att jaga med dem. Och det är väldigt mycket roligare att jaga med hund än att jaga utan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är också av den uppfattningen att tyska hundraser generellt är mer intresserade av katter än de brittiska.

Tog över en vuxen Weimaranertik på knappa 4 år för en massa herrans år sedan. Tiken var uppvuxen och hade en katt som bästa kompis där hon kom ifrån. Själva hade vi ingen katt men däremot min morbror som bodde i huset närmast. Det gick bra hon förstod att den katten inte var lovligt byte. Men alla andra katter såg hon som jaktobjekt, nu hade jag sån lydnad på henne att jag kunde bryta henne när som helst.

Minns när vi var ner för att para henne 95 mil bort. Kom dit sent på kvällen. Hade aldrig träffat hanhundsägaren tidigare bara talat på telefonen. Väl där fick jag frågan. - vi har ju fyra katter också, är det något problem? Jag fick förklara att tiken var rätt ställd på katt. Inga problem katterna fick inte komma in i huset medan vi var där. Satt och såg tv kvällen därpå när hanhundsägaren skulle ställa ut kattmaten på bron. Jag hör bara hur klorna slirar och förstår att min hund ger järnet. Jag skriker omedelbart NEEJ! blir tyst någon sekund innan jag hör handhundsägaren säga. Helvete vilken lydnad du har på hunden!!! När hon öppnade dörren stod tiken min bredvid henne, utanför dörren stod katten som passade på att smita in och tog trappen mot övervåningen som fanns direkt innanför dörren. Weimaranern efter, gapandes över ryggen, men stannade i steget när mitt nej kom. Jag platsade tiken bredvid mina fötter medan hon letade igen och kastade ut katten ur huset igen. Den tiken var väldigt intresserad av alla slags rovvilt, även färska björnspår var intressant. Tikvalpen vi behöll ur kullen hade också rovviltintresse fast kanske inte riktigt lika starkt.

Ingen av de Pointrar vi haft har varit intresserad av räv, katt eller annat rovvilt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Carbrings Kennel (Pointer) kommer att para en tik i närtid. Har själv ägt en kullsyrra till den tiken som jag tyvärr fick lämna vidare pga en i familjen inte klarade av pälsen. 
 

LÖP Å KÖP!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-02-01 at 09:51 nuke sa:

Rasens sk "intelligens" spelar givetvis in på hur svårtränad hunden är men jag anser i alla fall att de flesta bekymmer snarare är en brist i förmåga hos hundägaren än i hunden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Intelligence_of_Dogs

/Markus 

Jag håller inte riktigt med dig, Vissa raser är svåra på grund av vad vi avlat dom till.
Alla hundar går att träna såklart men tiden man får lägga ner för att lyckas nå dit man vill är väldigt olika för raser.
Nu har jag en Cocker och mer lätt lärd hund har jag aldrig varit med om.
Förut hade jag en Beagel och med henne fick jag lägga ner ungefär 20 gånger så mycket mer tid för att komma dit jag ville med träning.
Hon var väldigt lydig för att vara en Beagel. Jag hade henne lös mer eller mindre hela tiden.
Men fick hon upp ett spår i nosen så slutade öronen att fungera och all fokus låg i hennes nos.
Hon bokstavligt talat hamnade i trans.
Jag hade henne lös även mellan såtarna och hon fick inte börja driva för en jag gav henne tillåtelse.
Men en gång så skulle vi gå upp i en backe och antagligen så hade rådjuren stått precis där vi gick upp.
Jag såg på henne att hon fick nått i nosen jag skrek men ingen reaktion så jag sköt ett skott i backen åt hennes håll.
Enda reaktionen var att hon lyfte på huvudet och liksom undra vad det var. Hon hörde knappt att jag sköt.
Men nu var transen bruten och jag kunde kalla in henne utan problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Droggot sa:

Alla hundar går att träna såklart men tiden man får lägga ner för att lyckas nå dit man vill är väldigt olika för raser.

Jag håller med och det är just där bristerna hos hundägaren (och inte rasen) visar sig.

/Markus 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...