Jump to content

Små viltvatten

alias
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har en skogsfastighet med några områden som jag funderar på huruvida de skulle vara lämpliga att gräva ut lite för att få mer permanenta vattenspeglar även sommartid.

Det rör sig om 3 små områden 500- 2000 m2.

Har ett par "grytor" i fastmarken som håller en vattenspegel under delar av året för att bli mer av en gräsmark vid längre perioder av uppehåll och värme (tror att materialet i botten på grytorna är organiskt eller finsediment). Funderar här på om man skulle gräva fram en ringformad vattenspegel och lägga upp materialet både på ön i mitten och strandkanten runtom för att sedan trycka ner sticklingar av t.ex. videarter i det uppgrävda materialet. Tänker att det skulle kunna gynna både klövviltet och t.ex. änder.

Har även ett gammalt, mindre grustag från 50-/60-tal där jag funderar på att ta material till ett skogsbilvägsprojekt och anlägga en damm/viltvatten. Återställningen är idag obefintlig med branta slänter och kvarlämnade materialhögar. Placeringen är dock kanske inte optimal i slutet av en svag ytterkurva på en 70 km/h väg.

Jag har inte sett några dylika skapade mindre viltvatten i min närhet så jag funderar främst på om grävning av viltvatten i "grytorna" är till någon nytta, eller om det t.o.m. förstör någon viktig biotop.

Är det någon annan som har erfarenhet av dylika SMÅ viltvatten i ren skogsmark eller kanske t.o.m. har grävt något själv (i så fall - är du nöjd?)?

MVH

Alias

Inte grävt själv, nej. Men visst kan de vara värdefulla! Förr hörde väl dynamit till viltvårdsutrustningen ;-)...

48 minutes ago Outdoorsman sa:

Inte grävt själv, nej. Men visst kan de vara värdefulla! Förr hörde väl dynamit till viltvårdsutrustningen ;-)...

Ok, då ska jag kanske inte skrinlägga planerna helt ännu. Om jag bestämmer mig för att skrida till verket så ska jag försöka komma ihåg att ta lite före- & efterbilder att lägga upp på forumet.

Att spränga hade kunnat vara ett kul och intressant alternativ om det hade varit hyggen runtom, men inte i dagsläget då det är gallringsskog intill. Vet att en hel del av skogsdikena på en fastighet i grannbyn är gjorda med slangdynamit (tror den kallades Anaconda) och det gjorde onekligen jobbet avseende avvattningen, men det är inte särskilt vackra diken.

MVH

Alias

• Like 1

• 1 month later...

Var ute och röjde lite idag tills det började regna.

Tänkte att jag skulle fotat något av områdena som kan vara aktuella för fördjupning, men då regnet tilltog så fotade jag istället ett mer vägnära likartat objekt.

20210327_161706.thumb.jpg.38a104c918e37ce3b1af7dcff80e3a67.jpg

20210327_161703.thumb.jpg.31ec1835f66689c54c1706982d814df7.jpg

20210327_161701.thumb.jpg.8db7f4ed120cb5a648a84b02bcade4b7.jpg

De aktuella områdena har dock mindre risvegetation och mer gräsväxt, samt mindre mängd ytsten.

MVH

Alias

Roligt! Dom flesta markägarna hade cäl dikat ur för mer plantering men jag tycker du är inne på helt rätt spår.

Förslaget om dynamit lät ju kul... filma ?

Går nog att blåsa på rätt bra innan gallringsskogen går åt h-e