Hoppa till innehåll

Avlivning sjukt/skadat vilt


Ken1

Recommended Posts

Scenario 

På väg ut till griskojan går du förbi en matplats. Där i mörkret tycker du dej se ett par rådjursben bakom ensilage balen. Du tänder pannlampan och ser en bock, helt groggy sittandes i diket och kommer inte där ifrån. Den verkar inte ens medveten att du står 3m ifrån den.

Avliva?????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago tecno sa:

Även om det hade varit ett gråben som var skadat så skulle då jag inte tveka en sekund.

Det hade jag aldrig vågat. Man kommer att bli ifrågasatt till det yttersta om det var befogat att avliva djuret. Ett rådjur skulle jag aldrig ens rapporterat till farbror blå. Jo kanske men skulle inte ens komma ut någon och "inspektera" om det hade varit befogat att ta en skott i det läget.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ken1 sa:

Ja det krävs nog inte så hög IQ att förstå att detta hände mej i kväll. Bocken va helt utmagrad. Kände alla ben i kroppen på han. Den ligger kvar där den sköts ska kolla lite extra på den i morgon.

Du gjorde en god gärning. Den bocken måste ha lidit ett tag. Bra beslut 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago tecno sa:

Även om det hade varit ett gråben som var skadat så skulle då jag inte tveka en sekund.

Då karusellen kring rovdjuren ser ut som den gör kommer jag ALDRIG i hela mitt liv på eget bevåg att avliva någon örn, lo, björn eller varg hur skadade dom än är! 

Va däremot helt rätt beslut att avliva den utmärglade bocken som tråden handla om!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Ken1 sa:

Ja det krävs nog inte så hög IQ att förstå att detta hände mej i kväll. Bocken va helt utmagrad. Kände alla ben i kroppen på han. Den ligger kvar där den sköts ska kolla lite extra på den i morgon.

Inga problem öht. Hade du stött på bocken på icke stadsplanerad mark där jakträtten tillhör någon annan så hade du ringt polisen och meddelat för kännedom att du 1 avlivat ett svårt sjukt rådjur samt 2 bett om hjälp att lokalisera jakträttinehavaren som rådjuret tillhör.

Hade det varit inom stadsplanerat omr och du känt dej trygg med hanteringen så hade polisen kunnat utfärda ett tillfälligt skottlossningstillstånd.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...