Hoppa till innehåll

Tikka T3x vs Sauer 100


Alex93

Recommended Posts

Jag står inför att skaffa nytt kulvapen i kaliber 30-06. Min budget är runt 10-15k och än så länge verkar valet ligga mellan Sauer 100 eller Tikka t3x. Jag vill montera dit en dämpare också och har fastnat för Ase Utra Radien. 

 

Några för/ nackdelar/ skillnader mellan dessa två eller finns det bättre alternativ i samma prisklass?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Alex93 changed the title to Tikka T3x vs Sauer 100

Det är trevliga bössor båda två - jag tror knappast det är någon större skillnad i faktisk kvalitet.

Jag väljer Tikka för de är enkla att mecka med och det finns en uppsjö av eftermarknadsprylar till dem om man vill byta bakkappa, kolv, montage, magasin, slutstyckeshandtag, osv.

Det som skiljer T3x mot T3 är materialet i rekylklacken, materialet i slutstyckeshylsan samt storleken på utkastarporten. Det sista är bara ett problem om du har ett herrejösses-stort montage (Spuhr ISMS) då hylsorna, speciellt i korta kalibrar, kan studsa på nederkanten av porten, upp i montaget och ned ovanpå magasinet igen. För 99,8% av användarna händer det inte då de inte har direktfästa Spuhr-montage.

Om du hittar en begagnad T3 kan du gott köpa den. Rekylklack och slutstyckeshylsa kan du byta till stål respektive aluminium för en hundring eller så vardera. Klacken bör du byta. Jag köpte en T3 Hunter i nyskick för 6900kr senast, då kändes det OK att lägga 2-300 kr eller vad det blev på ny klack och hylsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago LGH sa:

Det är trevliga bössor båda två - jag tror knappast det är någon större skillnad i faktisk kvalitet.

Jag väljer Tikka för de är enkla att mecka med och det finns en uppsjö av eftermarknadsprylar till dem om man vill byta bakkappa, kolv, montage, magasin, slutstyckeshandtag, osv.

Det som skiljer T3x mot T3 är materialet i rekylklacken, materialet i slutstyckeshylsan samt storleken på utkastarporten. Det sista är bara ett problem om du har ett herrejösses-stort montage (Spuhr ISMS) då hylsorna, speciellt i korta kalibrar, kan studsa på nederkanten av porten, upp i montaget och ned ovanpå magasinet igen. För 99,8% av användarna händer det inte då de inte har direktfästa Spuhr-montage.

Om du hittar en begagnad T3 kan du gott köpa den. Rekylklack och slutstyckeshylsa kan du byta till stål respektive aluminium för en hundring eller så vardera. Klacken bör du byta. Jag köpte en T3 Hunter i nyskick för 6900kr senast, då kändes det OK att lägga 2-300 kr eller vad det blev på ny klack och hylsa.

Okej tack så mycket för hjälpen! Lutar just nu åt Tikka T3x Jaktia edition. Får se vad Jaktia jkp har imorgon 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt vitsen med "Jaktia edition". Justerbar kolvkam är bra, men resten kan man vara utan. Skiljer ca. 4 papp mot en T3x Lite Ads på Torsbo. Ett 5-skottsmag kostar mellan 7-800 kr om man absolut måste ha ett sådant.

Snälltryck och flutes är inget man ska betala extra för.. (på en Tikka)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago BigJim sa:

Fattar inte riktigt vitsen med "Jaktia edition". Justerbar kolvkam är bra, men resten kan man vara utan. Skiljer ca. 4 papp mot en T3x Lite Ads på Torsbo. Ett 5-skottsmag kostar mellan 7-800 kr om man absolut måste ha ett sådant.

Snälltryck och flutes är inget man ska betala extra för.. (på en Tikka)

 

Tikka t3x lite adjs finns inte i 30-06 på Torsbo tyvärr. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Alternativet kan vara att köpa en standard Lite och sedan komplettera med en Kalix-kolvkam.

Kanske går att ytterligare spara nån krona för mer övningsskott.

Det jag fiskar efter är att jakthandeln är duktiga på att pracka på folk olika "editions" eller paket, med grejor som man egentligen inte behöver/vill ha. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now BigJim sa:

Ok. Alternativet kan vara att köpa en standard Lite och sedan komplettera med en Kalix-kolvkam.

Kanske går att ytterligare spara nån krona för mer övningsskott.

Det jag fiskar efter är att jakthandeln är duktiga på att pracka på folk olika "editions" eller paket, med grejor som man egentligen inte behöver/vill ha. 

 

Tack för tipsen! Ska till Jaktia i jkp i eftermiddag och kolla och känna på vanliga Tikkan och se om den "räcker" eller om man kan lägga till kolvkamshöjning. De kanske har någon bra begangnad också så får se vad de har på plats 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dansken sa:

Jag skulle gå på CTR som har underbeslag och magasin i metall och har grövre pipa än den där sugrörspipan på Lite'n

Jag är mest sugen på vanliga Tikka t3x alltså inte lite'n. Får se vad som finns hos Jaktia i butiken i em 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma piptjocklek på Lite och den vanliga (trästock).

Lite = syntetstock

Hunter = trästock

Laminated = laminatstock

Sen en ofantlig mängd med varianter på dessa.. kort, lång pipa, gängad, flutad, stainless, cerakote

Och de med tjockare pipa; Varmint, CTR, Sporter, Tact osv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad heter den där fina T3-varianten som kanadensiska gränspolisen antog för några år sen?

Rostfri, laminatkolv, kort pipa, 10-skotts mag och med mynningsbroms har jag för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-02-27 at 11:16 Hobelius sa:

Tusan vad frän, skulle nästan kunna tänka mig en sån, men sablar vad dyr!

Varför inte ett Ruger Scout Rifle i 308? Ser ungefär lika dant ut för ungedär 10.000kr

 https://www.sportec.se/produkter/vapen/gevar/gevar-ruger-scout-rifle-308-win-rostfri-med-svart-laminatstock

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Alex93 sa:

Har massa 30-06 ammo och laddar själv så av den anledningen ville jag fortsätta med 30-06

Nja, det var för att Hobelius tyckte att Tikka Arctic var för dyr som jag citerade honom och tipsade om den här. Lite trådkapning kanske. Att du vill fortsätta med 30-06 förstår jag. Meeeen, eftersom du handladdar så är ju den här billig, coll och finns i 450 Bushmaster! Varför vara som alla andra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago josc72 sa:

Nja, det var för att Hobelius tyckte att Tikka Arctic var för dyr som jag citerade honom och tipsade om den här. Lite trådkapning kanske. Att du vill fortsätta med 30-06 förstår jag. Meeeen, eftersom du handladdar så är ju den här billig, coll och finns i 450 Bushmaster! Varför vara som alla andra?

Jaha haha! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...