Jump to content

Enzo the gwp

detstorabla
 Share

Recommended Posts

Dagarna går. 9 veckor idag. Ökar sakta svårighetsgraden på stanna. Har idag också börjat med den enklaste kontaktövningen "vänta-varsågod".  Nu får han inte varsågod innan han tittar på mig.

https://youtu.be/WPbPUFwZG7A

Började också att han ska sätta sig direkt vi kommer in. Och det gjorde han nästan av sig själv redan andra gången.

Sen är han ju en skitjobbig terrorist imellanåt. Rev ner en blomkruka när sonen (18 år) var lite trött och frånvarande.

• Haha 1

11 veckor idag. Har nu börjat med kravställning på hit och stanna. Gör det ganska enkelt för mig genom att träna på tomten med enklare störningar som tex godis på backen eller som stanna under bus. När jag började med krav så var det tydligt att mitt nejkommando behövdes befästas bättre. Något som jag också lyckats med . Han har betydligt mer respekt nu och det underlättar enormt.

Har också börjat inlärning av fritt följ men där är det bara lek än så länge.

För övrigt växer han som ogräs....

• Like 1

Måste säga att det är väldigt kul å följa. Så, tack för att du delar med dig. /P

• Thanks 1

Tre månader imorgon. Vi kämpar på och nöter inkallning och stanna. Får fortfarande korrigera när han inte kommer direkt på "hit" ute. Inne funkar det till 100% även med korvstörning.  När det gäller stanna så jobbar vi med att snabba upp det. Något som sakta blir bättre. 

https://youtube.com/shorts/8AYQQMH85WA

Enzo kommer på visselpipa

• Like 1

När jag går in på youtube så visas:

Logga in och bekräfta din ålder
Den här videon kan vara olämplig för vissa användare.

Nu saknar jag (och kommer nog att fortsätta sakna) inloggning till youtube. Men jag kan inte låta bli att undra vad som kan vara olämpligt...

Ha ha, det verkar som min film är granskad och anses olämplig om du är under 18 år.  Filmen visar alltså att jag blåser två signaler i pipan och sedan en glad hund som dyker upp.... Har iallafall överklagat deras beslut....

• Haha 1

Det fungerade tydligen med en Google-inloggning -- som jag tydligen redan hade.

Efter att ha sett filmen så undrar jag verkligen varför den kan anses som olämplig. 

Fin hund. ?

• Thanks 1

Varje promenad passar vi på att träna lite. Lång signal betyder att Enzo omedelbart ska sätta sig och sitta kvar. Här tränar vi på att det ska gå fort så att det ska bli automatiskt. Finns även ett litet krav med varför vi tränar på nära håll så att jag kan korrigera.

Sen har vi ett gammalt rådjurskadaver som i princip är renätet. Där tränar vi inkallning varje dag. En ganska svår störning ? men det går sakta framåt. 

När det gäller jakt så är han definitivt intresserad av fåglar. Markerar tydligt när det är rådjur i närheten. Räknar dock med att jaktinstinkten vaknar till ordentligt vid 5-6 mån ålder. 

• Like 1

Man märker när något plötsligt mognar på hunden. Har smålekt fot och plötsligt igår orkade Enzo att fokusera lite längre. På filmen gör vi bara högersväng med nu börjar även vänstersvängar att fungera.  Sen finns det mer detaljer att slipa på som positionen när han sätter sig.  Men just nu går det framåt.  Vi är inte på något sätt färdiga med inkallning och stanna utan det fortsätter vi att träna på...

https://youtu.be/hhGckc80T7I

Sen är han  bitvis en typiskt stökig vorstehvalp som verkligen utmanar ens ledarskap 😁

• Like 1

Gå i koppel... Hur svårt kan det vara? Men drivet i den här hunden är något helt annat. Har provat dressyrlänk och olika former av taktik utan större framgång. 

Men så kom det en föreläsning av Fredrik Steen om hur man får hundar att gå fint i koppel. 150 spänn kändes överkomligt...

Och i princip så handlar det om tre steg:

1. Vara intressant och rolig . Släppa kopplet och springa åt andra hållet. Busa. Ge hans mat ur handen i omgångar när vi är ute.

2. Drag övning där man står stilla och drar försiktigt i kopplet. När hunden tittar på dig belönar man.

3. Skilja på rasta och promenera.

Direkt efter föreläsningen testade jag 1&2. Redan första gången har jag en helt annorlunda hund. Nu ger jag ofta hans mat i samband med att jag är ute med honom. 

Tyckte att jag hade hyfsad kontakt men nu är den fantastisk Blir väldigt lätt att lyckas med inkallning och stanna. 

Kolla filmen så ser man vilken kontakt vi har.

• Like 2

Sitter och planerar hösten med fokus på att ge Enzo så mycket fågelkontakter som möjligt.
Är rätt van vid friluftsliv och har bestämt mig för att under två veckor köra konceptet "3 nätter i tält och en på hotell" under två veckor. 

Dvs dag 1 går man ut och slår upp tältet. Dag 2-3 så blir det hundträning/jakt (Mer fokus på träning i början 🙂 ) och dag 4 plockar man ihop och går tillbaka. Checkar in, tvättar kläder, provianterar och äter en jävligt god middag... Sen börjar man om nästa dag.  Och man kan ju inte träna/jaga en unghund speciellt hårt så jag tar med flugspöt också... 

Har fått tips på ett område i Arjeplogsfjällen. Har väl 6 km promenad (uppåt 🙂 ) till en lämplig plats strax under trädgränsen vid en bäck.  Kommer att fiska i samma område i slutet av juli så det blir bra att reka lite...

Sen efter detta så fortsätter jag med älgjakt i Sorsele. Kan bli tid att testa lite skogsfågel också...

Om någon nu är sugen på att hänga på till Arjeplog å så är det bara att höra av sig. Man måste fixa sin egen transport eftersom jag fortsätter till Sorsele...

22 hours ago detstorabla sa:

3. Skilja på rasta och promenera.

Som ägare av två hundar, där en går i koppel som en ängel medan den andra är mer eller mindre totala motsatsen blev jag intresserad. 

1  och 2 förstod jag. Men vad är meningen på punkt 3, och hur är den tänkt att utföras? 

Min odåga är konsekvent. Han drar i kopplet både när han rastas och på promenad. I övrigt är han hyfsat lydig. Inkallning när han är lös och ett rådjur står fem meter ifrån honom fungerar i närmare 90% av fallen -- men gå ordentligt i kopplet verkar vara svårt...

15 minutes ago Arctic sa:

Som ägare av två hundar, där en går i koppel som en ängel medan den andra är mer eller mindre totala motsatsen blev jag intresserad. 

1  och 2 förstod jag. Men vad är meningen på punkt 3, och hur är den tänkt att utföras? 

Min odåga är konsekvent. Han drar i kopplet både när han rastas och på promenad. I övrigt är han hyfsat lydig. Inkallning när han är lös och ett rådjur står fem meter ifrån honom fungerar i närmare 90% av fallen -- men gå ordentligt i kopplet verkar vara svårt...

Steg 3 är att när du tycker att nu går vi över till promenad från rastning så samlar man ihop hunden. Dvs jag sätter ned Enzo på vänster sida. Tar kopplet kort (bakom ryggen om de drar som f-n)  och försöker få han att gå strax bakom mig på vänster sida. Han får inte lukta. När han då plötsligt gör rätt så får han beröm (och ibland en godis).
I början kanske du kan få honom att gå bra i 30 meter. Sen får man öka. 

Likadant när man går från promenad till rastning.

leta på hundcoachen på instagram. Finns lite klipp på hundcoachen på instagram

exempel

Tackar.

Fotgåendet på min juvel brukar rätt snabbt sluta med koppeldragande. Däremot är han riktigt duktig på att gå efter. På nått sätt är det tydligare att nosen inte ska komma förbi mig. 

Jag får se hur mycket tid och energi jag lägger på det här. På det stora tycker jag att jag har tillräcklig och fungerande lydnad på mina hundar. De är långt ifrån perfekta -- men jag struntar fullständigt om de spottar ut den apporterade anden i handen på mig när de kommer upp ur vattnet eller gör en perfekt avlämning utan att skaka av sig vattnet. 

Ja. Fast gå i koppel gör man ju ändå rätt ofta.  Fot tränar jag lös och det går av någon anledning enklare än att gå i koppel. Kanske mest för att man är mer aktiv jämfört med när man hasar sig runt på den vanliga rundan. 

Målet är ju att kunna jaga med andra hundar medan Enzo går lös vid sidan om.  Och att slippa en knallapportör är ju mest en säkerhetsgrej men även mer effektivt när man jagar.

Jag siktar mot stjärnorna så om jag har tur så når jag trätopparna😁

• Like 1

Att alternera mellan hundarna fungerar bra för mig. "Efter" är ett kommando som bägge förstår. Så jaktmässigt fungerar det. Visst händer det att jag får en eftergångare eller knallapportör -- men inte på en ohanterlig nivå. 

Det är att inte glida fram och börja dra i kopplet på vanliga promenader jag har problem med. Hur stora problem går att diskutera, för dras det för mycket kommer "efter"-kommandot och problemet är löst. 

Det hade dock varit trevligt om han slutade att dra. Jag har provat diverse metoder från gulli-gull-godis till rätt hårda korrigeringar. Jag (och hunden) ledsnade till slut, och nu har vi överenskommelsen att han får gå bakom mig när jag inte orkar med dragandet längre. Det fungerar också, men jag brukar prova på igen med jämna mellanrum. Dock inte med någon större kraft i korrigeringarna, utan med mjukare metoder. 🙂

• Like 1

• 2 weeks later...