Hoppa till innehåll

Lönnsirap


Patrik L

Recommended Posts

21 minutes ago Dansken sa:

Ska du inte ha ett lock över hinken så det inte flygen en massa skit utifrån i saven?

Jo, det hade man kunnat ha om jag hade haft lock till alla hinkar. Det är ju något av ett infall, vilket innebär att jag har använt vad jag har hittat i hinkväg. (Två av dom har lock) Tittar man på bilder från Nordamerika/Kanada så brukar dom ha ett litet "plåttak" som läggs över hinken för att hindra det värsta som annars kommer in.

Jag har valt att lägga en finmaskig filduk i tratten när jag häller upp saven på dunk i stället, sen ser det klart och fint ut. Det ska kokas sen så eventuella mikroorganismer borde gå hädan oavsett.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kul. Har bara tappat björksav själv och då brukar jag använda en dunk eller pet-flaska för att slippa skräp i vätskan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tömde hinkarna vid samma tidpunkt idag som i går. Blev totalt 13 liter så jag antar att produktionen sjunker lite på natten. Får nog skaffa fler och större dunkar...

received_425879028521214.thumb.jpeg.1f45ca0c223e16443edf53eb1ef62484.jpeg

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Hobelius sa:

Nu blev jag så inspirerad att jag gick ut och satte en slang i den gamla lönnen precis utanför!

Fortlöpande rapporter tack!

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den första omgången du reducerade. Hur mycket kokade du ner den och hur lång tid tog det? Dvs fick du ut 1 dl lönnsirap på 1 liter sav eller vad ligger utfallet på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Patrik L sa:

Tömde hinkarna vid samma tidpunkt idag som i går. Blev totalt 13 liter så jag antar att produktionen sjunker lite på natten. Får nog skaffa fler och större dunkar...

received_425879028521214.thumb.jpeg.1f45ca0c223e16443edf53eb1ef62484.jpeg

/Patrik

Från hur många träd är det där?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, nu har det hängt över natten och bara 1 dl so far. Den hänger på norrsidan av trädet som var slätast där och det är en riktigt stor gammal lönn, så jag vet inte.

Kanske ska skatta ett mindre, yngre träd istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Älgflugornas Herre sa:

den första omgången du reducerade. Hur mycket kokade du ner den och hur lång tid tog det? Dvs fick du ut 1 dl lönnsirap på 1 liter sav eller vad ligger utfallet på?

Ujujuj, låååångt ifrån. Det ska ner till ca 3-5% av ursprunglig volym. Blev ett några matskedar bara ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Holz sa:

Från hur många träd är det där?

 

8 träd i varierande storlek, 3 stora rackare med en diameter närmare 50cm och resten runt 30-35cm. Dom mindre träden ger, tvärtemot vad jag trodde, mer sav.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hobelius sa:

Nja, nu har det hängt över natten och bara 1 dl so far. Den hänger på norrsidan av trädet som var slätast där och det är en riktigt stor gammal lönn, så jag vet inte.

Kanske ska skatta ett mindre, yngre träd istället.

Dom träd som har gett mest har varit relativt unga, ca 30-35cm i diameter. (Man ska tydligen inte tappa från träd under 30cm i diamter)

Hur djupt borrade du och hur långt in satte du slangen? Jag borrade in ca 5cm från barkens utsida, ca 15-20 graders lutning uppåt, sen fick jag leka lite med hur långt in slangen skulle sitta för att få maximalt flöde.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Patrik L sa:

Ujujuj, låååångt ifrån. Det ska ner till ca 3-5% av ursprunglig volym. Blev ett några matskedar bara

jag tänkte väl det. Tyckte det lät lite väll lätt i första postningen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag borrade drygt 1 dm in med lutning slangen gick in ca 2 cm. I morrn ska jag prova ett annat träd på gården, dock lite svårt att se vilka som faktiskt är lönnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Ompi sa:

När kan vi köpa en Patrik L labelled maple syrup i ica ?

Med tanke på att den totala produktionen än så länge har uppgått till ca 3dl så... Inte riktigt än?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. 

Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". 

Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. 

Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". 

Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon...

Det är bara en dags skörd av sav som jag har lyckats koka ner, dag tre rinner ner medans jag skriver detta så vi kanske närmar oss en liter i teorin i alla fall...

Men oroa dig inte, en försvarbar andel av detta kommer att låsas undan i "Pappas särskilda förråd" 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-03 at 12:36 henke67 sa:

Om det är den totala produktionen så tycker jag inte att du skall slösa den på pannkakor. 

Min favorit användning av bra lönnsirap är att ersätta sockret i en "Old Fashion". 

Skulle du dessutom råka ha möjlighet att använda Knob Creek's "Smooked Maple" så lovar jag att du kommer se på det här med Jänkarwhisky med nya ögon...

Ja, det var inte helt fel. Hade bara Jim Beam och Campari bitter att tillgå, men det gick ner med behag ändå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väder verkar påverka rejält, minusgrader både på natten och på dagen gav mig ett par liter på ett dygn, ett par minus på natten och sol och närmare tio plus på dagen gav närmare 17 liter. För närvarande står 40 liter sav och väntar på att kokas ner, frågan är hur då köksfläkten packade ihop häromdagen...

Får nog försöka trolla ihop något vedeldat utomhusalternativ i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-03-06 at 20:48 Patrik L sa:

Väder verkar påverka rejält, minusgrader både på natten och på dagen gav mig ett par liter på ett dygn, ett par minus på natten och sol och närmare tio plus på dagen gav närmare 17 liter. För närvarande står 40 liter sav och väntar på att kokas ner, frågan är hur då köksfläkten packade ihop häromdagen...

Får nog försöka trolla ihop något vedeldat utomhusalternativ i stället.

Slår nog ett slag för gasol isy speciellt iom att du kan styra temperaturen bättre än med ved/kol 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...