Hoppa till innehåll

Fort! Ring polisen när saltstenarna skall ut.


josc72

Recommended Posts

On 4/14/2021 at 9:46 AM, Dahla said:

Dom har väl inte tid att svara i telefon... dom twittrar ju...

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-kritiken-polisen-gor-oversyn-av-sociala-konton

 

Tack för att ni bränner MINA skattepengar på så viktiga saker...

Jo.. Tyvärr kommer man aldrig kunna förvänta sig att staten ska bry sig så mycket om hur de spenderar "våra" pengar. Det tror jag aldrig kommer hända. De vill bara ha mer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-14 at 09:46 Hipshot sa:

Den där pucken ÄR svår...

Det är rätt vanligt att nätverksfolk provskjuter sina bössor, vi får samtal där man kan misstänka sådan verksamhet. Då bullar vi upp rätt rejält kan jag säga, man skickar helt enkelt inte fram en vanlig radiobil med två konstaplar mot folk med automatvapen.

Hur ska man kunna skilja ut dessa illegala mot de legala provskjutningarna som vi faktiskt inte är ett skvatt intresserade av? Tips någon?

Jag skjuter periodvis en del på tomten som ligger mitt ute i skogen, både studsare, hagel och pistol och det har tidvis blivit intensiv eldgivning så att grannar (flera km bort med tät skog emellan) vid något tillfälle trott att det varit militärövning på gång. 

Dock bor vi i en del av landet där kopplingen till gängkriminella ligger väldigt långt ut i periferin och faktiskt smäller det rätt ofta runt i bygden utan att insatsstyrkan stormar.

Kan man inte som konstapel tillåta sig att vara lite fördomsfull i de fallen? Så som att när man närmar sig insatsmålet, så säger väl typen av fordon som skyttarna anlänt i ganska mycket om vilka man har att göra med?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
4 hours ago Dahla sa:

Undrar om det kan komma betyda att man teoretiskt kan göra husransakan hos alla  jägare utan några krusiduller och genomsöka bilen med motiveringen att man vet att vederbörande innehar vapen ?

Nu när Åsa-Nissejakt klassas som terrorbrott så ger det en rätt dålig smak i munnen att veta att det inte finns några juridiska hinder att kunna agera aktivistiskt i uniform.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/14/2021 at 9:46 AM, Hipshot said:

Den där pucken ÄR svår...

Det är rätt vanligt att nätverksfolk provskjuter sina bössor, vi får samtal där man kan misstänka sådan verksamhet. Då bullar vi upp rätt rejält kan jag säga, man skickar helt enkelt inte fram en vanlig radiobil med två konstaplar mot folk med automatvapen.

Hur ska man kunna skilja ut dessa illegala mot de legala provskjutningarna som vi faktiskt inte är ett skvatt intresserade av? Tips någon?

Jag tänker tidsfaktorn.. skjuts det kontinuerligt under en längre tid så är det antingen försvarsmakten (senast i helgen började vi bygga upp en insats pga en mörkerstridsövning i Kungsägen) eller då typ legala skyttar på skjutbana. De kriminella vill INTE torska med automatvapen i handen, blir kännbara straff. De skjuter och drar..

Jag tänker som så att vi nog alla kan ha förståelse för att det är svårt att skilja på detta. Dvs, det kommer då säkerligen hända att polisen nångång kommer åka ut och tro att det kanske är "nätverksfolk" som skjuter i skogen och drar ut med rambostyrkan, för att sen komma fram till Ola och Robert som lagligt övar inför vildsvinsjakten. 

Men då, tänker jag, ska det väl inte vara så j-vla svårt att inse detta väl på plats. Det borde inte för en polis som har jobbat längre än en vecka vara svårt att se skillnaden på jägar-Robert med Husqvarna-6,5an och HA-überstürmführern med sin AK. Dvs att de bör inse detta DIREKT väl på plats, och modifiera sitt beteende därefter. Dvs lika självklart inte trycka ner Robert (som förstås inte på nått sätt agerar hotfull mot polisen heller) på backen och bete sig som han brutit mot lagen. 

Jag är rätt säker på att Ola och Robert inte ens kommer bli fruktansvärt upprörda i efterhand om det plötsligt kommer två piketbussar med rambopoliser, OM de beter sig på ett bra sätt mot Ola och Robert, som inte brutit mot lagen. Om poliserna förklarar varför de kommit ut med sådant pådrag, och dessutom är schyssta mot Ola och Robert och inte behandlar dem som brottslingar.

Det är mina spontana tankar nu..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Järven sa:

Undrar om det kan komma betyda att man teoretiskt kan göra husransakan hos alla  jägare utan några krusiduller och genomsöka bilen med motiveringen att man vet att vederbörande innehar vapen ?

Det var vad jag såg framför mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Järven sa:

Undrar om det kan komma betyda att man teoretiskt kan göra husransakan hos alla  jägare utan några krusiduller och genomsöka bilen med motiveringen att man vet att vederbörande innehar vapen ?

Nu när Åsa-Nissejakt klassas som terrorbrott så ger det en rätt dålig smak i munnen att veta att det inte finns några juridiska hinder att kunna agera aktivistiskt i uniform.

 

Och jävlar vad jag skall bulta fast skåpet och glömma koden! Försöker de ta det skall de verkligen få jobba för det till den grad att både väggar och betongsulan följer med. Sedan, precis innan de är på väg att få loss det, skall jag komma ihåg koden. Man glömmer ju så lätt när man jobbar så mycket och så hederligt.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago sexfemåtta sa:


Jag är rätt säker på att Ola och Robert inte ens kommer bli fruktansvärt upprörda i efterhand om det plötsligt kommer två piketbussar med rambopoliser, OM de beter sig på ett bra sätt mot Ola och Robert, som inte brutit mot lagen. Om poliserna förklarar varför de kommit ut med sådant pådrag, och dessutom är schyssta mot Ola och Robert och inte behandlar dem som brottslingar.

Det är mina spontana tankar nu..

Så är det såklart i dom bästa av värdar.

Men i tider det sker "nykterhetskontroller" där jägare brottas ner i diket och handbojas av instas-styrkor för vidare färd till Polisstationen där hunden mm lämnas kvar i skogen och när sedan misstaget uppdagas helt sonika har för avsikt att kasta ut den utsatte på Polishustrappan utan vettig klädsel, plånbok eller ursäkt så skulle jag nog vilja ha all form av rättsligt skyddsnät kvar.

När din granne som är militantvegan och medlem i Djurens rätt ger ett anonymt tips eftersom du är jägare och därför per automatik "tjuvjagar" kommer med att önska att din fru och dina barn slapp utstå och se när hemmet blir uppochnervänt i jakten på spår efter något som inte finns.

Anonyma vitten är ju på tapeten, kombinationen med ovanstående kommer kunna bli illa så länge vi inte har ett tjänstemannaansvar och någon som ser till att det följs utan alltför starka politiska förtecken.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt har politiker, poliser och rättsväsende fokus på fel saker, kalla det gärna inkompetens.

Vem fan tror tex att det är grabbar med våldskapital som helt plötsligt börjar skjuta folk av sin egen sort?

Klart det inte är så, det är klanbeteende som kommit hit och etablerats i förorter där patrasket tagit över efter att polis, rättsväsende och stat kapitulerat och gett tappt.

Sitter en klanledare som bestämmer vad som ska ske och hur en skymf ska vedergällas på adekvat och mest kränkande sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur man ut ifrån denna text " Det handlar bl.a. om att söka efter vapen och andra föremål i båtar och fordon, enligt Mikael Damberg. De nya reglerna gäller även för gemensamma utrymmen som trappuppgångar, källarutrymmen och liknande. " Kan tolka att polisen får större befogenheter att göra husrannsakan utan grund hemma hos en jägare kan jag inte förstå. Att det finns ganska många båtar och bilar med okända ägarförhållanden är ingen nyhet det heller. Om det finns en riktad misstanke mot en jägare, fixar man tillstånd för husrannsakan i dennes egendomar. Som jag tolkar det ger det Polisen rätt att göra husrannsakan i lokaler utrymmen som inte direkt kan knytas till en misstänkt och har flera nyttjare, och därför ej går att knyta till enskild person. Jag ska inte säga foliehatt på, men nog luktar det lite konspirationsteori om man tror att lagändringen enkom är till för att sätta åt jägare.

Jag tror det faktiskt kan bli en hjälp att försvåra livet för dom kriminella som levar i diverse förvildade förorter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Järven said:

Så är det såklart i dom bästa av värdar.

Men i tider det sker "nykterhetskontroller" där jägare brottas ner i diket och handbojas av instas-styrkor för vidare färd till Polisstationen där hunden mm lämnas kvar i skogen och när sedan misstaget uppdagas helt sonika har för avsikt att kasta ut den utsatte på Polishustrappan utan vettig klädsel, plånbok eller ursäkt så skulle jag nog vilja ha all form av rättsligt skyddsnät kvar.

När din granne som är militantvegan och medlem i Djurens rätt ger ett anonymt tips eftersom du är jägare och därför per automatik "tjuvjagar" kommer med att önska att din fru och dina barn slapp utstå och se när hemmet blir uppochnervänt i jakten på spår efter något som inte finns.

Anonyma vitten är ju på tapeten, kombinationen med ovanstående kommer kunna bli illa så länge vi inte har ett tjänstemannaansvar och någon som ser till att det följs utan alltför starka politiska förtecken.

 

Jag håller alltså med dig. Exemplet du ger är ju precis det jag också menar inte får hända. Och om det händer ska poliserna i fråga ställas inför rätta, anser jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar att fara sätta ut en saltsten och börja göra en fyrhjulings bro i helgen tar med hundar och några burkar till bygget om det blir av.

Så det kanske kommer en polis kopter och gör en insats i Norrbotten den här gången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago karelsk blandning sa:

Funderar att fara sätta ut en saltsten och börja göra en fyrhjulings bro i helgen tar med hundar och några burkar till bygget om det blir av.

Så det kanske kommer en polis kopter och gör en insats i Norrbotten den här gången.

Har inte länsman haft nog med sysselsättning här i Norrbotten idag i samband med rymningen från Jonnisberg Ungdomsanstalt? Rymlingarna är infångade så dom fick vara ute o lufta sig en stund.

https://kuriren.nu/lokalt/kalix-overkalix

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago lsjonsson sa:

Har inte länsman haft nog med sysselsättning här i Norrbotten idag i samband med rymningen från Jonnisberg Ungdomsanstalt? Rymlingarna är infångade så dom fick vara ute o lufta sig en stund.

https://kuriren.nu/lokalt/kalix-overkalix

 

Nä nog behöver dom mer aktiviteter, så mycket tid och pengar dom använder upp i våras på att bevaka skyddsjakterna så har dom för lite göra nu.

 

På tal om det så var jag motionera hundarna några km nyss med hjulingen, undra om det skulle gå att få som förberedelser för brott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago karelsk blandning sa:

Nä nog behöver dom mer aktiviteter, så mycket tid och pengar dom använder upp i våras på att bevaka skyddsjakterna så har dom för lite göra nu.

 

På tal om det så var jag motionera hundarna några km nyss med hjulingen, undra om det skulle gå att få som förberedelser för brott.

Se där ja! Så dom är där uppe och bevakar skyddsjkaterna. 

Haha! Du får väl se om det är någon som gör en anmälan mot dig för djurplågeri eller förberedelse till jaktbrott av något slag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

På tal om det så var jag motionera hundarna några km nyss med hjulingen, undra om det skulle gå att få som förberedelser för brott.

Eh... vadå "förberedelse till brott" Du ha just skrivit i ett forum ATT du begått ett brott genom att just motionera hunn med hjulingen! 🙄 

Om du nu inte hade flera hundar kopplade dom till hjulingen å körde som ett hundspann... DET är nämligen ok tydligen 😇

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago HuggyBear sa:

Eh... vadå "förberedelse till brott" Du ha just skrivit i ett forum ATT du begått ett brott genom att just motionera hunn med hjulingen! 🙄 

Om du nu inte hade flera hundar kopplade dom till hjulingen å körde som ett hundspann... DET är nämligen ok tydligen 😇

Helt lagligt motionera hund med hjuling, så var nog mer ironisk att om hundarna är i bra trimm så kanske det ses som förberedelser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Se där ja! Så dom är där uppe och bevakar skyddsjkaterna. 

Haha! Du får väl se om det är någon som gör en anmälan mot dig för djurplågeri eller förberedelse till jaktbrott av något slag.

Stod ju endel i nsd där polisen var och vaktade, får ni Haparanda bladet i Kalix?

Ska tydligen stått lite i det tidigare.

 

Skulle inte alls bli förvånad om det var någon som gjorde det, finns så mycket konstigt folk här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago karelsk blandning sa:

Stod ju endel i nsd där polisen var och vaktade, får ni Haparanda bladet i Kalix?

Ska tydligen stått lite i det tidigare.

 

Skulle inte alls bli förvånad om det var någon som gjorde det, finns så mycket konstigt folk här.

Ok! Vi har Norrbottens-Kuriren´s webbupplaga bara och där stod inget om det vad jag har sett. När stod det och minns du rubriken så ska jag söka på den i Kuriren? Nej, det får vi inte!

 

Ja, det gör det verkligen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago lsjonsson sa:

Ok! Vi har Norrbottens-Kuriren´s webbupplaga bara och där stod inget om det vad jag har sett. När stod det och minns du rubriken så ska jag söka på den i Kuriren? Nej, det får vi inte!

 

Ja, det gör det verkligen!

Vet bara att det stod i nsd, var om samma jakt det stod på jaktjornalen lite.

Var väl inte så märkvärdigt, var folk som anmält att det var illegal jakt och flera polis bilar kom dit, senare hade dom varit med skoter även.

Efter den björnen sköts så hade polis och länsstyrelsen varit spåra och kollat, kanske för att försöka få dit någon eller så att folk anmält det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Vet bara att det stod i nsd, var om samma jakt det stod på jaktjornalen lite.

Var väl inte så märkvärdigt, var folk som anmält att det var illegal jakt och flera polis bilar kom dit, senare hade dom varit med skoter även.

Efter den björnen sköts så hade polis och länsstyrelsen varit spåra och kollat, kanske för att försöka få dit någon eller så att folk anmält det.

Ok! Då vet jag lite mer i ämnet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...