Hoppa till innehåll

Torka viltkött. Vad gör jag för fel?


Knifven

Recommended Posts

Nu behöver jag er expertis.

Jag har nu i tre omgångar försökt torka älgkött, typ älgpinnnar, utan att lyckas. 

Ifjol gjorde jag två försök, då det verkar finnas två läger i hur insaltningen skall ske. 

Den ena varianten var att viltköttet endast skulle torrsaltas. Sagt och gjort. Skar köttet i typ 3-4cm tjocka stavar. Mätte upp grovsalt, utan jod, till mängden kött. Hade det i kylen i några dygn. Och hängde därefter ut det i torkbur. Jag bor i Västerbottens inland och det var under mars månad.

 

Den andra varianten var saltlag med 8% jodfritt salt. 

Allt sammans hängdes ut och det blev minst sagt olika resultat. 

Det torrsaltade köttet blev missfärgat och grånat. Såg ut som att det ruttnande. Skar man bort det äckliga ytskiktet såg det bra ut inuti men var verkligen inte gott. Saltsmaken blev för distinkt och i övrigt ingen god köttsmak alls. 

 

Den delen som saltlakats såg finare ut. Inte ruttnad, utan endast mörkt och fint. Men smaken var hemskt. Smakade sårskorpa som var alldeles fruktansvärt salt. Jag gillar verkligen salt i vanliga fall men detta var inte gott. 

 

I år gjorde jag ett nytt försök och pratade med en jägarbekant som förordade torrsaltning. Gjorde enligt hans "recept" och tillade dessutom två dygns lättrökning. Resultatet blev återigen en besvikelse. 

Smaken blev bättre än fjolårets, men än en gång har det blivit en äcklig yta som ser ruttnad ut. 

 

Vad gör jag för fel? Tycker mig göra enligt vad som skrivs och sägs men det går ju inte alls bra. 

 

Till saken hör att jag nu gjort ett nytt försök med 0,5kg kött som saltats med 14g salt och grovpepprats. (enligt recept i svensk jakt. 27g salt/kg kött) vakumförpackat och ska ligga i åtta dygn i kylen.

 

Bifogar bilder från årets försök. Inte vattnas det i munnen inte. 

20210313_151428.jpg

20210313_151413.jpg

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köttet kan aldrig bli saltare än själva saltlaken, med det i åtanke är det mycket annat som spelar in. De ggr jag torkat kött( här i södern) så har jag haft långa smala bitar på 3-4cm i kvadrat. Saltat ett par dygn och sen hängt på tork i skuggan på norrsidan, första gången blev det kanon. Andra gången glömde jag kika till dem ett par dagar och då han de torka för mycket, väldigt sakta och torra.. 

Koll lsjonsson torkning av kött, det blir riktigt bra!! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Knifven sa:

Nu behöver jag er expertis.

Jag har nu i tre omgångar försökt torka älgkött, typ älgpinnnar, utan att lyckas. 

Ifjol gjorde jag två försök, då det verkar finnas två läger i hur insaltningen skall ske. 

Den ena varianten var att viltköttet endast skulle torrsaltas. Sagt och gjort. Skar köttet i typ 3-4cm tjocka stavar. Mätte upp grovsalt, utan jod, till mängden kött. Hade det i kylen i några dygn. Och hängde därefter ut det i torkbur. Jag bor i Västerbottens inland och det var under mars månad.

 

Den andra varianten var saltlag med 8% jodfritt salt. 

Allt sammans hängdes ut och det blev minst sagt olika resultat. 

Det torrsaltade köttet blev missfärgat och grånat. Såg ut som att det ruttnande. Skar man bort det äckliga ytskiktet såg det bra ut inuti men var verkligen inte gott. Saltsmaken blev för distinkt och i övrigt ingen god köttsmak alls. 

 

Den delen som saltlakats såg finare ut. Inte ruttnad, utan endast mörkt och fint. Men smaken var hemskt. Smakade sårskorpa som var alldeles fruktansvärt salt. Jag gillar verkligen salt i vanliga fall men detta var inte gott. 

 

I år gjorde jag ett nytt försök och pratade med en jägarbekant som förordade torrsaltning. Gjorde enligt hans "recept" och tillade dessutom två dygns lättrökning. Resultatet blev återigen en besvikelse. 

Smaken blev bättre än fjolårets, men än en gång har det blivit en äcklig yta som ser ruttnad ut. 

 

Vad gör jag för fel? Tycker mig göra enligt vad som skrivs och sägs men det går ju inte alls bra. 

 

Till saken hör att jag nu gjort ett nytt försök med 0,5kg kött som saltats med 14g salt och grovpepprats. (enligt recept i svensk jakt. 27g salt/kg kött) vakumförpackat och ska ligga i åtta dygn i kylen.

 

Bifogar bilder från årets försök. Inte vattnas det i munnen inte. 

20210313_151428.jpg

20210313_151413.jpg

Prova mitt recept. Har aldrig misslyckats.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago lsjonsson sa:

Prova mitt recept. Har aldrig misslyckats.

 

 

Jag provade ditt recept i fjol och kan helt klart rekommendera det???

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago KJE81 sa:

Jag provade ditt recept i fjol och kan helt klart rekommendera det???

Tack!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! Ska absolut prova ditt recept! 

Men jag funderar, vad händer om man har det ute för länge? Det blir bara hårdare tänker jag? 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Knifven said:

Tack ska ni ha! Ska absolut prova ditt recept! 

Men jag funderar, vad händer om man har det ute för länge? Det blir bara hårdare tänker jag? 

Beror på..

Har inte läst tråden..

Men trokning beror omgivning RFh och vind. Någonstans på våren börjar RFh stiga och det inte längre är gynnsamt att försöka torka vidare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vars hänger du köttet?

När och hur länge har det hängt och har det varit kallt?

Har smakat mycket olika torr kött och endel är direkt äckligt och konstigt, ditt såg ut som nånting jag inte hade smakat på alls.

 

Torrsaltar typ 12-14timmar med grovsalt/havssalt och socker sen sköljer av det, ibland lätt röks det före torkningen.

Hänger ut köttet under tak eller så köttet inte hänger direkt i dags solen sen bara vänta.

Tycker inte älg kött blir riktigt bra torka men fungerar om man inte har annat och sen väntar jag till i slutet mars när det inte är riktigt kalla nätter varje natt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft torkat några bitar nu redan men haft tagit in det på nätterna då jag kommit ihåg och hängt det i källaren över natten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte smakat när det sett ut sådär, men provade skära och smaka för en vecka sedan och då såg det fortfarande rätt okej ut. Det på bilderna åkte i soptunnan idag. Hängde ut det för tre veckor sedan.

Men jag har låtit köttet hänga utomhus i torkbur, på norrsidan. Har varit ganska milt senaste veckorna under dagtid men kanske några minus på nätterna. 

Läste nånstans att man skulle torka ute i månader med R i namnet, men häruppe är det svårt att undvika kallgrader då. Men bör man undvika det alltså? Minusgrader. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja undvika är nog svårt men vänta så det inte är -30 iaf på nätterna, är inte så bråttom hänga ut för är en stund innan det kommer kryp än.

Tror du hängt ut köttet väl så tidigt, vänta tills slutet på månaden och kanske lite in i nästa innan du hänger ut så torkar köttet fort.

Ska ta en bild imorgon hur jag hänger köttet, mitt hänger under tak men mot väster.

Jag föredrar torrsaltning till torrkött och saltlag till sånt som ska tillagas för att det inte kan bli saltare än lagen.

Det där med R i månaden har det sagt att man kan hantera kött förr i tiden annars skulle det undvikas, kanske även gäller att torka kött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går bra att torka i minusgrader, men med så tunna bitar får du inte torka för länge, du kan absolut känna och eventuellt skära i en bit för att följa torkningen.

Sedan för att minska den grå ytan och få bättre bitar så kan du skölja köttet eller som jag gör, lägga i rent vatten 1-2 timmar för att laka ur ytan lite salt. Med tunna bitar kortare tid i vatten osv.
Det kräver lite känsla och lite provande fram och tillbaka.

Ett tips är att du ordnar en torklåda med fläkt, då kan du köra små batcher nästan året runt och snabba upp din inlärning, plus att du har möjlighet att köra 2-3 kilo kött till helgen om du börjar på måndag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Knifven sa:

Tack ska ni ha! Ska absolut prova ditt recept! 

Men jag funderar, vad händer om man har det ute för länge? Det blir bara hårdare tänker jag? 

Det gäller att hålla koll på tiden. Ca 3 v om det är bra väder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Silver sa:

Efter ett tag blir köttet i princip helt torrt, går att äta då också men är inte någon större upplevelse alls.

Ja visst är det så!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Knifven sa:

Ser hemskt trevligt ut! ?

...och gott är det också!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag torrsaltar med grovsalt i 8 timmar.

2 timmar i vatten för att laka ur ytsaltet.

Blandar ibland i lite farinsocker och lite hickorysås i vattnet.

Torkar torrt med handduk och ett tunt lager olivolja på ytan, enklast med pensel.

Torkar alltid numera i en rostfri låda med en långsamtgående datafläkt utan värme men i frisk luft.

Misslyckas aldrig och man slipper nyvakna flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...