Hoppa till innehåll

Ser ni några kultingar på era åtlar?


Dansken

Recommended Posts

Folk jag talar med här i krokarna ser inga bilder på pyjamasgrisar på kamerorna, och inga spår heller.

Hur ser det ut för er på andra ställen?

Kan det vara så att den långvariga och stränga kyla ha gjort att suggan inte har kunnat hålla dom varma så dom har gått åt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högst ovetenskapligt, men magkänslan säger att de senaste milda åren kan ha en inverkan. Kan det (även) vara en förskjutning i tiden för födslar? För att börja någonstans: Sommaren 2020 var det ovanligt många riktigt små kultingar i spannmålet. Redan i mitten november 2020 hittade hundarna de första grisbona. Tittar man några år tillbaka så har fynden av grisbon blivit tidigare och tidigare - från att ha varit i trettonhelgen till julhelgen till månadsskiftet nov/dec.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ser inga här hemmavid heller men MOla gjorde ju det, tror timing avgör, om snöar/regnar för att sedan frysa, inte bra, torrt o kalt  är ok/C 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här nere i skåne så har nog de tidigt födda, december/januari, haft lite jobbigt men senare verkar ha klarat sig. Har två suggor med ca 10 små och en ensam sugga med bara en liten som går på ena åteln. Sen är det nog blötan som ställer till det här nere precis som Christian N påpekar. Vi får väl se om det kommer fler småttingar längre fram.

Trillar in bilder varje natt sedan den 6/3. Ibland ställer de upp sig så fint, så fint.

PIC.JPG.b6b35956ad95979c7ecd68dd0dfa757d.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft trinda damer på besök framför min kamera i några veckor. Damerna försvann för några dagar sedan och i går kväll dök första upp med dragna spenar... Nu väntar jag bara på att få se småttingarna ^_^

Har haft en sugga med tre småttingar på besök sedan slutet av november. Sporadiska besök. Senast dom tittade förbi var där bara två små kvar så den "skånska" vintern kan ha varit tuff för föryngringen.

/M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute och hjälpte en granne ute vid gården i går kväll. Hade två suggor med ca 15 små som bökade upp vallen. Kunde konstatera att de höll på att bli enfärgade så de var nog nio till tio veckor gamla. Äldre än de som går på mitt och troligtvis födda när det var som kallast här nere. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...