Hoppa till innehåll

Trycket på Blaser R8


exabit

Recommended Posts

Blir inte riktigt klok på denna konstruktion. Verkar ju funka onekligen, men vet någon varför man valt att göra två spetsiga piggar som möter varandra när avtryckardelen ska förmedla kraften från avtryckaren upp till slutstycket? Känns ju rätt sannolikt att de förr eller senare kommer gå om lott och saker hända? Eller är mitt trycke kanske så gammalt att det behöver bytas?

 

IMG_8764.thumb.JPG.0db4c3f4e722722a60e0f74364219f2b.JPG     IMG_8765.thumb.JPG.24378a242bc55fa7f6aa940f4afe82c7.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Biten markerad med gul pil saknas i min stomme om man kollar bilden i tidigare inlägg.

 

IMG_9059.jpg.e9e040119eb30efcf73a72ef85741004.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Mr P sa:

Och den fungerar utan alla delar i trycket?

Känns livsfarligt...

Om du kollar bildern så ser du att det i min stomme saknas en rund "skiva" som piggen från avtryckaren ska pressa mot. Så enda skillnaden blir att piggarna får det svårare att mötas samt att avståndet till att det smäller antagligen är något lite längre.

Sen hur de lyckats konstruera något där denna "skiva" uppenbarligen monteras i änden av en konisk stång är smått förbryllande. Det vore ju intressant med hela historien, samt full öppenhet med hur vanligt det är att detta inträffar. Men det kan man förstås glömma.

Tänkte idag lämna in stommen på Jaktia Kållered som är närmaste återförsäljare enligt Blasers hemsida och länken jag fick skickad till mig. Sen kanske det blir en följetång av detta med olika förvecklingar och fördröjningar tills det hela är åtgärdat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du inte haft ett släp på avtryckaren? Hoppas de löser sig snabbt! Vet inte hur Blaser Sverige är? Men är det som vanligt så hade jag nog försökt få ihop något till 16 augusti. Ska säkert till Tyskland. Tror inte dem får skruva själva?...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago hs_merkel sa:

Har du inte haft ett släp på avtryckaren? Hoppas de löser sig snabbt! Vet inte hur Blaser Sverige är? Men är det som vanligt så hade jag nog försökt få ihop något till 16 augusti. Ska säkert till Tyskland. Tror inte dem får skruva själva?...

Nej, det är kanonbra som alltid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du provat boltslam? Kanske Blaser gjort en halvautomat😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mr P sa:

Ett trycke som fungerar kanonbra utan alla delar måste vara överkonstruerat.

Fast jag börjar undra om det verkligen är något riktigt problem med mitt trycke. Det var arnold på Robsoft som skrev att det saknades en del, men jag är inte så säker på det. Var nämligen på Jaktia Kållered nu på lunchen och lämnade in stommen. Vi jämförde med en annan stomme och då såg det ut som att min pinne var monterad upp och ner, till en början. Men efter att vi skruvade isär grejerna så var det ett helt annat innanmäte än på "referensstommen". Så nu har jag plötsligt inget facit längre över hur det "ska" se ut då det kan vara olika generationer av trycket och olika designlösningar kanske.

Bemötandet på Jaktia Kållered var mycket bra. Dock sa killen som hjälpte mig att en annan kund lämnat in ett slutstycke där en sprint skulle bytas. Detta fick de dock absolut inte göra själva i affären trots att det är en enkel operation. Till saken hör att detta slutstycke varit i Tyskland i 4 månader(!) vid det här laget.

Blir intressant att se hur detta slutar. Känns som att det finns viss risk för att jag upphör som Blaserkund för all framtid om det strular och tar fyra månader att få detta fixat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igår från Blaser efter att jag mailat dem:

Stommen är på väg till oss och kommer sedan hanteras i turordning.

Vi har i dagsläget en väntetid på ca 2 veckor.

Du får med en servicerapport i pappersform när ärendet är klart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago fubar sa:

Får man inte en viss känsla "kan jag lita på" av sånt där?

"Nu ska vi inte föregripa utkomsten av utredningen" ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago exabit sa:

"Nu ska vi inte föregripa utkomsten av utredningen" ;) 

Nä inte alls, men jag själv hatar konstigheter i alla dess former kring mina vapen och i synnerhet "lita på" känslan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2021-04-15 at 10:15 exabit sa:

Uppdatering igår från Blaser efter att jag mailat dem:

Stommen är på väg till oss och kommer sedan hanteras i turordning.

Vi har i dagsläget en väntetid på ca 2 veckor.

Du får med en servicerapport i pappersform när ärendet är klart.

Hur har det gått med det hela nu? Skulle vara intressant att höra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago JRW sa:

Hur har det gått med det hela nu? Skulle vara intressant att höra!

Oops! Glömt att uppdatera här :ph34r:

Fick tillbaka stommen 20/5 och den funkar kanon nu :)


24657B02-35A1-4459-909D-6E1B2DEB0DEA.thumb.jpeg.758f4b07498046d02d1d0d2e823780fc.jpeg

 

88F3AB48-D8A1-420E-9618-34DCC077B584.thumb.jpeg.a4635ea97cf7385f3fbcf8ed0caa61c8.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där "nån" finns överallt.

Kanske bara blivit fel från början utan att nån gjort nånting alls förutom tillverkaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...