Hoppa till innehåll

alternativ rävhund


first_clas

Recommended Posts

haha nä väntar ännu spänt på pm:en jag skickat åt dig,men skojjas bara,vi har två stövare i laget och ingen har varit äns nära vägen,bara en har dragit över den enda vägen vi har och det var iår,aldrig en olycka på 13år bara en hund som blivit stulen,och en i vintras som nån tant plocka in och hade en vecka och shamponera å släppte ut igen.. men visst är det risker med att släppa en hund,men tror jag har rätt bra odds iaf,inga vatten,inga stora vägar nära eller tåg,platta hundar är inga bra :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    26

  • Foxkiller

    16

  • kettukiller

    14

  • karlsson

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

haha nä väntar ännu spänt på pm:en jag skickat åt dig,men skojjas bara,vi har två stövare i laget och ingen har varit äns nära vägen,bara en har dragit över den enda vägen vi har och det var iår,aldrig en olycka på 13år bara en hund som blivit stulen,och en i vintras som nån tant plocka in och hade en vecka och shamponera å släppte ut igen.. men visst är det risker med att släppa en hund,men tror jag har rätt bra odds iaf,inga vatten,inga stora vägar nära eller tåg,platta hundar är inga bra :'(

Antingen har ni stor tur eller så har ni dåliga stövare som inte jagar. Att säja att man har 600 hektar och stövarna inte ens kommer i närheten av vägen ??? ??? Fattar nada ::)

Jag jagar också med stövare och ibland går drevet iväg uppåt 7-8 km och har hänt milen och detta är harar !! Rävar säjs vara ännu värre

Värsta gången var en februarihare som drog 1,6 mil,jag vet var jag kopplade och tittade sedan på kartan hemma,obs detta var en skogshare,ni vet en sån som skall bukta 8)

edit,jag säjer inte att detta är vanligt men det händer.. Jag skulle också kunna tänka mej en räv hund,men jag anser att jag har för små marker för detta. Vet att Roggman 66 hade en ide,och det var en mycket skarpsprungen hund som fick rävarna att gå i gryt bums,men var ligger grytet? Kan vara långt borta eller rent av på andra sidan vägen ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog jagar dom allt.. :D visst man får nog leva med risken,därför jag e skeptisk till just,och ställer frågor,men att man släpper sin hund finns alltid risken samma sak i gryt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog jagar dom allt.. :D visst man får nog leva med risken,därför jag e skeptisk till just,och ställer frågor,men att man släpper sin hund finns alltid risken samma sak i gryt.

Det är bra att du ställer frågor det skall man alltid göra annars lär man sej inget.

Dock anser jag för min egen del att 600 hektar är för litet för en rävstövare. Varför tror du att det finns så få rävstövare i den del av landet vi bor i ?

Läs vars rävstövar jägarna bor.. Antingen är det i norra Sverige eller i småland eller som Foxkiller i österbotten. Där min vän har dom vidder..det har vi inte här.

Sen snacket om att man får ta risker,det får stå för dej,där håller jag inte med dej alls. Det gäller att minimera riskerna så mycket som möjligt,det kan lätt gå åt fanders ändå. Har nu bara i år haft hund på/över/vid stark trafikerad väg lite för många ggr för att det skall vara kul. Och då har jag större sammanhängande marker än dina 600 hektar.

Men jag skall inte lägga mej i vad du med dina hundar vill ta för risker,det får du göra själv,jag har bara gett dej ett och annat råd,här i den del av världen vi lever och verkar i

Puss på dej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

just att det inte finns nå räv jägare i stockholm tror jag iaf att det är en för svår jakt och tids krävande,med kanske en dag helt utan jakt och när man skjutit en känna sig nöjd,där skiljer det sig mellan jägaren och pass skytten...Sen säger jag ändå det finns alltid en risk när man släpper hunden är det inte vägar som den kan springa till,äre vatten osv kanske en örn vad vet jag,så man ska juh inte gå å tro att man bedriver nån slags skyddad verksamhet med att jaga me hund..men jag känner det är rätt lungt på vår mark iaf,vore juh värre om e4an gick genom marken då skulle jag aldrig jaga där med hund iaf..

ps telgetok du har ett pm :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra att du ställer frågor det skall man alltid göra annars lär man sej inget.

Dock anser jag för min egen del att 600 hektar är för litet för en rävstövare. Varför tror du att det finns så få rävstövare i den del av landet vi bor i ?

Läs vars rävstövar jägarna bor.. Antingen är det i norra Sverige eller i småland eller som Foxkiller i österbotten. Där min vän har dom vidder..det har vi inte här.

Sen snacket om att man får ta risker,det får stå för dej,där håller jag inte med dej alls. Det gäller att minimera riskerna så mycket som möjligt,det kan lätt gå åt fanders ändå. Har nu bara i år haft hund på/över/vid stark trafikerad väg lite för många ggr för att det skall vara kul. Och då har jag större sammanhängande marker än dina 600 hektar.

Men jag skall inte lägga mej i vad du med dina hundar vill ta för risker,det får du göra själv,jag har bara gett dej ett och annat råd,här i den del av världen vi lever och verkar i

Puss på dej

Finns inte de flesta rävmeriterade hundarna i Småland, Sydsvenska och åt det hållet??? Jag har kontakt med en kille som jagar räv i trakten av Sthlm oxå....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man har missat en utmärkt rävdrivare i diskussionen nämligen drevern. En av mina drevrar var en utmärkt rävdrivare, tyvärr kom rävskabben när han var som bäst så det blev tyvärr inte så många rävar skjutna för honom.

Den strora fördelen med en drever på räv är att dom oftast är spårnoga och därmed buktar drevet bättre än för en stövare och därmed håller det sig på marken. Tror nog att man med mycket dressyr och arbete skulle kunna få en drever att bara gå på räv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

first clas vill du ha rävstövare skaffa dej en då,jag önskar dej all lycka...Jag älskar stövarjakten :D

kettukiller tror du mer än jag har koll på var de flest meriterade rävstövarna finns i landet,men som du kan läsa skrev jag Norra Sverige,Småland och Österbotten...nu efteråt inser jag att Gotland glömdes. Jag känner  mycket stövarjägare runt stockholmstrakten och då främst söder om stockholm,jag kommer bara på en som jagar räv med sin stövare,vet också att han har skitstora marker,så klart kan jag ha missat nån annan,kan ju inte veta om alla som har stövare men vi säjer så här,det är enormt ovanligt i alla fall. Tror detta beror på saker jag nämt tidigare.

mats bengt  Visst kan säkert också drever jaga räv och jag tror på det du skriver,dock har ideer tagits upp om mycket skarpspungna hundar som skulle få räven att gå i gryt snabbare. Jag vet faktist inte då jag inte har erfarenheten om rävarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det man heller inte får glömma i sammanhanget är att om det är mycket folk i markerna så buktar inte räven. Den drar dit nosen pekar och det fort. Var det inte Foxkliller som på GPSén haft medelhastighet på nåt drev på 28 km/t då är inte 3km långt borta.

Där jag jagat räv med stövare så har det funnits ett dovhägn = viltstängsel. Räven går lätt igenom, stövaren LETAR till han hittar en väg in.

Det är 3 st olika stövare jag jagat med och det är inte ovanligt att dreven drar på riktig långskjuts, 5 km inte ovanligt.

Polaren berättade om ett härligt drev han hade för ett par veckor sedan som buktade men det rörde sig på ca 2000 ha alltså två tusen hektar.

Sen så skiljer det sig mellan stövarindividerna också, den ena av dessa 3 stövare en blandis Foxhound/schiller har ett skall som får snön att falla från träden + att den är väldigt skarpsprungen. Drevtider på mer är 20 min är ovanligt. Jag tror fan räven hoppar in i gryt redan i upptaget  ;D

Nej då är det nog bättre som sagts drever som är en ras som har varit mycket använd som rävdrivare eller en skarpsprungen hund som tvingar räven i skydd/gryt fortare än kvickt.

Detta är min ringa erfarenhet och mina tankar i ämnet.  ;D

Sug på karamellen och förhasta dig inte. Jag skulle också vilja ha en stövare men en bra sån får man inte gratis.Ingen bakfylla här inte. Jag tycker nog att man ska bo i skogen för att kunna träna den så gott som dagligen.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror nog åkså att 600 hektar kan bli lite trångbott inte för själva drevet, men lägger man på ett hyffsat slagarbete på 0,5-1 mil så vet man inte vart man landar. och får man sen några rävar som lär sej att dom blir av med hunden vid ett viltstängsel så är lyckan förgjord.  jag är långt ifrån någon expert men det är i allafall vad jag tror.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fär man fram en bra rävhund lär man var fullbokad åtmistonde från den 31 januari tills rävjakten tar slut, så då behöver man inte så stor mark själv.

Sedan brukar det inte vara så noga med var rågången går när det gäller rävjakt, så funkar det i mina trakter. Jagar man räv kan man oftast traska rätt fritt :) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fär man fram en bra rävhund lär man var fullbokad åtmistonde från den 31 januari tills rävjakten tar slut, så då behöver man inte så stor mark själv.

Sedan brukar det inte vara så noga med var rågången går när det gäller rävjakt, så funkar det i mina trakter. Jagar man räv kan man oftast traska rätt fritt :) :)

I så fall har du det bra..men inget att ta generellt då inte alla tycker likadant....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fär man fram en bra rävhund lär man var fullbokad åtmistonde från den 31 januari tills rävjakten tar slut, så då behöver man inte så stor mark själv.

Sedan brukar det inte vara så noga med var rågången går när det gäller rävjakt, så funkar det i mina trakter. Jagar man räv kan man oftast traska rätt fritt :) :)

Hos oss har vi oxå en överenskommelse att om drevet går över på grannmarken så får vi fortsatta jaga där....det samma gäller mårdhund!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos oss har vi oxå en överenskommelse att om drevet går över på grannmarken så får vi fortsatta jaga där....det samma gäller mårdhund!

;D en sådan överenskommelse skulle kunna missbrukas lätt  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under Hela året klagar alla på mycket räv osv. Men få vill jaga räv, än mindre ta rådjurstid i anspråk. Man kan ju faktiskt jaga räv från den 21 aug och hare från den1/9 gryt kan man kolla från den 1/8, alltså GOD tid för predatorjakt. I slutändan blir det ju bara bättre rådjursjakt och harjakt. Frågan är då varför rävjagarna då främst med stövare släpps fram fört efter den 31/1. Marker jag varit i kontakt med har haft all jakt så strukturerad så att jaga in en rävstövare skulle inte komma ifråga i alla fall inte med den tid jag skulle vilja lägga på en sån. Kanske lite off topic.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D en sådan överenskommelse skulle kunna missbrukas lätt  ;D
Joo...visst är det så :-....men det gäller ju bara jakt på mårdhund och räv.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under Hela året klagar alla på mycket räv osv. Men få vill jaga räv, än mindre ta rådjurstid i anspråk. Man kan ju faktiskt jaga räv från den 21 aug och hare från den1/9 gryt kan man kolla från den 1/8, alltså GOD tid för predatorjakt. I slutändan blir det ju bara bättre rådjursjakt och harjakt. Frågan är då varför rävjagarna då främst med stövare släpps fram fört efter den 31/1. Marker jag varit i kontakt med har haft all jakt så strukturerad så att jaga in en rävstövare skulle inte komma ifråga i alla fall inte med den tid jag skulle vilja lägga på en sån. Kanske lite off topic.

//Roggman66

Som vanligt har du poänger ;D Hur i fan skulle det se ut om vi skulle tillåta alla att knalla inpå våra marker mitt under älgjakten.... som hade stövare?

För egen del hade det varit kanon :D Jag jagar fritt,släpper hunden redan i september och hävdar att stövaren driver räv ;D

Fan va bra,skulle i detta läge ha säkert uppåt 10.000 hektar att jaga på :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen en liten rättelse till Roggmans inlägg,den sämsta månaden att jaga hare är i Februari :-

Skare,löpkåta hanar är ett elände :- Vi som har har hundar vill mer än gärna bli bjudna på jakt i okt-dec...inte i februari när ni inte har nåt annat att jaga :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen en liten rättelse till Roggmans inlägg,den sämsta månaden att jaga hare är i Februari :-

Skare,löpkåta hanar är ett elände :- Vi som har har hundar vill mer än gärna bli bjudna på jakt i okt-dec...inte i februari när ni inte har nåt annat att jaga :-

Håller med... bästa tiden har varit  :) köttmässigt också kan man väl säga  :)

Imorgon eller på söndag ska jag testa beaglen igen på räv om jag hittar något spår  :) jag har nämligen sett att det finns rävar som gärna går ut till en lite ö  ;) och det borde ju gå relativt enkelt att passa runt den  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja men rävjakten håller på hos mig iaf till 15mars och börjar första september,jag har alltid gått mot strömmen visat att man inte behöver vara på ett visst sett för vara som alla andra,,det är inte jag, jag e jag ;D..så jag tror på en stövare :D,frågan är om allt runt omkring bara jobbet,klart,hemma,klart enliget erfarenheter från er, kondition upp till mig och jakten så klart 8),sedan prata jag med grannarna som tyckte det var ide att ha en hund som tar bort rådjurs marodörena,så man skulle nog få rätt fritt spel rum iaf på 1200h till att börja med..

men varför begränsas för man bor på en viss del av ett rådjurs tokigt län?? skulle dom gå i gryt snabbt får min terrier det fullt upp vilket är dubbel lycka för mig att båda hundarna får jobba, men tror vi har så stark räv stam för inga kan/vill jaga dom så vi räv jägare kommer få gott om färska spår....tycker februari är en bra månad för hare annars,detta är barmark men annars har man en hund så går det bra,men med en tik får man löp osv-.....

ps rogga läs pm

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja men rävjakten håller på hos mig iaf till 15mars och börjar första september,jag har alltid gått mot strömmen visat att man inte behöver vara på ett visst sett för vara som alla andra,,det är inte jag, jag e jag ;D..så jag tror på en stövare :D,frågan är om allt runt omkring bara jobbet,klart,hemma,klart enliget erfarenheter från er, kondition upp till mig och jakten så klart 8),sedan prata jag med grannarna som tyckte det var ide att ha en hund som tar bort rådjurs marodörena,så man skulle nog få rätt fritt spel rum iaf på 1200h till att börja med..

men varför begränsas för man bor på en viss del av ett rådjurs tokigt län?? skulle dom gå i gryt snabbt får min terrier det fullt upp vilket är dubbel lycka för mig att båda hundarna får jobba, men tror vi har så stark räv stam för inga kan/vill jaga dom så vi räv jägare kommer få gott om färska spår....tycker februari är en bra månad för hare annars,detta är barmark men annars har man en hund så går det bra,men med en tik får man löp osv-.....

ps rogga läs pm

nej ,nej ne,det är inte hundarna som löper.....DET ÄR HARHONOR.....Hanarna kommer från fjärran,uppspelta o dana,när dom får en stövare efter sej springer dom hem till det område dom kommer ifrån....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok mer harar på marken ;D vet iaf vår stövar kille i laget har som bäst i sep/feb och skör förra året i feb fyra på en dag om det ska räknas som bra eller skam låt gå,men bland inte in harar i rävdiskutionen det klingar oerhört fåligt det är ett djur som borde förbli ojagat och rävmat ;D 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej,jag lägger av att svara dej från o med nu,du ställer frågor och jag försöker svara så gott jag kan på dina frågor. Många gånger ser du dina misstag i det du skriver och försöker på ett klantigt sett slingra dej förbi dom. Jag har ledsnat :-

Sen har jag svårt att förstå vad du skriver också :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej,jag lägger av att svara dej från o med nu,du ställer frågor och jag försöker svara så gott jag kan på dina frågor. Många gånger ser du dina misstag i det du skriver och försöker på ett klantigt sett slingra dej förbi dom. Jag har ledsnat :-

Sen har jag svårt att förstå vad du skriver också :-

haha de har jag också tänkt på mycket!

du måste träna meningsbyggnad first_clase :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

inte så jag mena.men har jakt å rävjakt är två olika saker fast dom löper samtidigt ::) men att jag e hal som en ål är jag inte med om,jag har som inget att slingra mig ifrån,bara nyfiken på ideer och erfarenheter om ha stövare i lägenhet eller att jag ska tänka om,,om det är så att du tror jag skulle köpa stövare på chans för att den skulle kunna bli över körd tror du fel, finns 6 stövare på hare på marker hälften av våran som inte haft nå olycker medans kompisar i norr haft 20 000 h att jaga på men ändå fått sin hund påkörd och död..säger det fortfarande kan man minermera risker ska man det,men fortfarande en risk alltid att släppa en drivande hund hur man än vrider å vänder på det..jag tror dock min hund skulle klara sig fin för jag skjuter så bra ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...