Jump to content

Ålder på unghund första gången i vildsvinshägn och injagning?

Recommended Posts

Xileftkaj

Tjena!

Har införskaffat mig min första spets (blandras jämte/laika) som är 4 månader nu och verkar riktigt lovande. Jag har sedan tidigare en duktig wachtel men jag har fått för mig att injagningen inte är riktigt den samma(?). Wachteln körde jag med tidig och mycket jakt, hade honom i skogen så mycket det gick och när han va 5-6 månader började han springa efter rådjur och sen var karusellen igång, jagade in honom på marker utan vildsvin och han fick först börja jaga vildsvin vid över 1 års ålder och nu jagar han vildsvin orädd med stor passion. Jag har förhoppningar att spetsen ska jaga vildsvin med samma passion.

Men nu till spetsen, jag kör mycket samma melodi just nu. Mycket tid lös i skogen och han börjar tycka vittring är mer och mer roligt, spårtränar mycket också. Men nu kommer frågan att snart känns det som han kommer börja sticka efter vittringen och förmodligen stöta på vilt, det är ju oundvikligt förr eller senare när man traskar genom skogen. Lyckligtvis har vi ingen vildsvin på denna marken så jag oroar mig inte att han ska springa på ett vildsvin men älg finns det gott om. När är det lämpligt att spetshunden ska få träffa på älg för första gången? Ska man låta han sköta det själv att när han sticker efter på vittringen och träffar älgen och sedan stå kvar och stötta honom när han kommer tillbaka? Ska han få växa in i situationen själv eller ska man koppla honom och avvakta tills han blir äldre? Psyket verkar oerhört starkt och han är helt orädd men jag vill verkligen inte förstöra honom.

Så då till nästa fråga, i vilken ålder vågar man släppa honom på vildsvin i hägn? Lite snällare grisar säkert men när är lämpligt, fungerar 8 månader? Kan spetsar vara mogna för uppgiften i den åldern? Hur ser ni spetsägare på detta? Jag har ju förhoppningar att börja släppa honom på grävling i augusti/september men hoppas på vildsvin i oktober och då är han 9-10 månader (född i november 2020). 

Jag förstår givetvis också att alla hundar fungerar olika och mognar olika men jag har mycket jaktmöjligheter och oavsett om han jagar eller inte så vill jag ändå känna mig trygg med att släppa honom utan att oroa mig för att han ska bli skrämd av vildsvin.

Tack på förhand för svar.

Galne

Hoppas att du är medveten om att det råder "koppeltvång" mellan 1 mars och 20 augusti, dvs att hunden inte får springa lös så den kan förfölja vilt i vår natur. :ph34r:

• Like 1
  • Thanks 1
Xileftkaj
1 hour ago Galne sa:

Hoppas att du är medveten om att det råder "koppeltvång" mellan 1 mars och 20 augusti, dvs att hunden inte får springa lös så den kan förfölja vilt i vår natur. :ph34r:

Precis innan jag postade inlägget satt jag och tänkte, undra hur många som kommer leta/kommentera fel istället för att svara på frågorna. Det dröjde inte länge :)

Men ja absolut, skulle han börja följa efter vilt så skulle jag koppla upp valpen. Dock inte direkt orolig att en 16 veckor gammal valp skulle stressa ihjäl ett djur i mars månad. 

Har någon svar på frågorna hade det varit väldigt tacksamt.

MKJ

Tror de flesta hägn kräver ett års ålder för släpp, säkert klokt även om många individer klarar det långt tidigare mentalt medans andra som bekant aldrig. Men ingen här känner din jycke bättre än dig.

Har och har haft några skapliga jyckar, har nog tyvärr alltid lockats att börja för tidigt med dom vilket straffat sig i att dom blivit väl hårda. Är mest en spekulation egentligen men inget man kan ta ur dom när de väl har det.

Finns ju andra sett att prägla, inget fel att börja med grävling heller, undvik att skjuta grävling i dagsljus bara.

robban.jagaren

Iom att det är laika i hunden så bör du vänta upp mot 14 mån ålder då de kan vara lite tröga i början. Var det rådet jag fick till min när jag introducerade den för gris i hägn.

Xileftkaj
På 2021-03-19 at 19:23 MKJ sa:

Tror de flesta hägn kräver ett års ålder för släpp, säkert klokt även om många individer klarar det långt tidigare mentalt medans andra som bekant aldrig. Men ingen här känner din jycke bättre än dig.

Har och har haft några skapliga jyckar, har nog tyvärr alltid lockats att börja för tidigt med dom vilket straffat sig i att dom blivit väl hårda. Är mest en spekulation egentligen men inget man kan ta ur dom när de väl har det.

Finns ju andra sett att prägla, inget fel att börja med grävling heller, undvik att skjuta grävling i dagsljus bara.

Jag har hört den rekommendationen också sen har man hört på andra håll att det börjats tidigt med ståndskall från 8 månaders ålder så jag var lite kluven vart man skulle lägga ribban i höst. 

Tack för svaret och bra input.

Xileftkaj
På 2021-03-20 at 15:23 robban.jagaren sa:

Iom att det är laika i hunden så bör du vänta upp mot 14 mån ålder då de kan vara lite tröga i början. Var det rådet jag fick till min när jag introducerade den för gris i hägn.

• Okej! Vad innebär lite tröga i början? Att de är lite osäkra och blir aggresiva i ung ålder? Eller vad menar du med lite tröga?

Tack för input!

robban.jagaren
3 hours ago Xileftkaj sa:
  • Okej! Vad innebär lite tröga i början? Att de är lite osäkra och blir aggresiva i ung ålder? Eller vad menar du med lite tröga?

Tack för input!

Omogna, de är lite sena i utvecklingen. Felaktig kontakt med för tuff gris kan ge en strykrädd hund som flyr skogen vid grisvittring om du har otur.