Hoppa till innehåll

Lättviktare


Patrik L

Recommended Posts

1 hour ago Patrik L sa:

Hade en tanke på att fräsa flutes i pipan för att få lite mer värmeavvisande yta, men frågan är ju hur mycket man tjänar på det. I slutändan kanske det bara blir en jäkla massa merjobb som man ändå döljer.

Insinuerar du att flutes är en rent kosmetiskt åtgärd? :tongue: 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den enda serietillverkade studsare jag kan minnas att jag har sett med en shroud. Vet att jag var i kontakt med Christensen Arms för typ 15 år sen ang fördelarna med det hela men då lät det mest som mumbojumbo för att slippa polera och blånera pipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago exabit sa:

Insinuerar du att flutes är en rent kosmetiskt åtgärd? :tongue: 

Inte till 100%, Jag skulle hävda att 85-90% är kosmetiskt i alla fall vad gäller de värmeavledande egenskaperna ;)

Pratar vi styvhet kontra vikt på pipa med flutes vs konventionell så är det en annan sak, men det problemet ska ju jag inte ha här om jag nu lyckas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Dahla sa:

Det är väl inte så många företag som pysslar med sånna prylar. Christensen Arms gjorde väl en till remington 700 som remington sen sålde under egna vingar.

Tanken med Christensen Arms pipor är väl mera "cold bore shot" med bra precision varje gång och där är väl vikten sekundär.

Har börjat dyka upp en del å sistone, kolfiberpipor är visst "the new hotness" på andra sidan pölen.

https://www.springfield-armory.com/model-2020-series-rifles/model-2020-waypoint-rifles/

https://www.howausa.com/rifles/carbon-fiber/

m.fl.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute i snockarboa och tog ner pipan lite till, gick sedan in och monterade ihop allt och insåg att det var för klumpigt efter att ha suttit i soffan en timme och bollat med pipa och låda (fullt normalt, eller hur?, Frågar åt en kompis....)

Nuvarande sleeve/shroud/rör är i alla fall 25mm utvändigt och 21 invändigt, så har nu beställt ett som är 22 utvändigt och 20 invändigt. Så halva godstjockleken på röret, vilket innebär att jag får hållfasthetstesta ordentligt innan jag börjar göra om delar, men om det funkar så innebär det en lättare och mer slimmad shroud (i nuläget så ligger den an mot kolven, inte jättemycket, men...) Samt att mutter i fronten samt eventuellt gängskyd/broms blir lättare.

Och just det, pipan är just nu 15mm tjock vid mynningen och inga flutes ännu...

/Patrik

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vågat med flutes, men snyggt en bekant gjorde det på en välskjutande bössa och det blev aldrig bra, inte fören den passera 45cm minus. Riktigt kul att följa detta projekt! 

Har faktiskt lagt ett skambud på en 700 fast jag hatar dem

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

1 hour ago hs_merkel sa:

Vågat med flutes, men snyggt en bekant gjorde det på en välskjutande bössa och det blev aldrig bra, inte fören den passera 45cm minus. Riktigt kul att följa detta projekt! 

Har faktiskt lagt ett skambud på en 700 fast jag hatar dem

Nej, det är väl det som är grejen: Jag vet inte om jag vågar skära flutes i pipan nu, det fan inte mycket gods kvar...

Vad gäller 700 så är det här min fjärde, alla av 80-talsproduktion. Jag gillar vuxenlego ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Patrik L sa:

 

Nej, det är väl det som är grejen: Jag vet inte om jag vågar skära flutes i pipan nu, det fan inte mycket gods kvar...

Vad gäller 700 så är det här min fjärde, alla av 80-talsproduktion. Jag gillar vuxenlego

Jag hade 4 st samtidigt under en period, samtliga 80 talare, i grunden en väldigt sund konstruktion. 

Behöver du nått så här jag nog en del reservdelar, kanske en smidigare bolt knob?

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mad Mike sa:

Behöver du nått så här jag nog en del reservdelar, kanske en smidigare bolt knob?

Mike

Kanske... Ska klura lite på det. Tror att den som satt monterad var en Badger, men man har svetsat/lött fast en m8-stång på handtaget, gängat om knoppen invändigt och kompenserat skillnaden med extra mycket gängtätning. Så det är väl lite osäkert vad som går att få dit?

Har tittat rätt mycket på Defiance deviant-lås och vill ha en knopp i stil med den. Ska se vad jag kan få ihop med hjälp av svarven först. Men det är inte omöjligt att jag hör av mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skavt av rätt så exakt 40 gram från lådan och gjort en ny knopp i stål. (Ja, jag plockade upp en stump i skrotlådan, tycker jag att detta är funktionellt så gör jag en ny i rostfritt.) Problemet är att jag inte riktigt får till det snyggt... Den ditskarvade gängade delen är inte i linje med resten och så ska det gå från fyrkantigt till runt.... Lutar åt att jag löder dit en ny bit och gör det för hand sen. Nu får den här biten sitta så länge, tycker jag att formen är ok så gör jag det riktigt sen. Vikt på slutstycke inklusive knopp är nu i alla fall 335 gram. (370 gram från början med storknoppen inräknad) den uppmärksamme ser även att jag har varit på och skavt på ett ställe till...

IMG_20210502_182620.thumb.jpg.48cbfd0b21b0258f3e292501720f5a97.jpg

Ytorna på lådan ska putsas snygga innan slutlig ytfinish, just nu har dom fått en lätt dusch "tac black" (Biltemas mattsvarta hobbyfärg.) Så det inte ska rosta så länge.

IMG_20210502_174912.thumb.jpg.0b12fa827dd0190082f889f5ac2c3071.jpgIMG_20210502_174927.thumb.jpg.c04c53d4a4c862a205a1ca074dd2330c.jpg

Aktuell matchvikt 3090 gram.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, lite stiltje just nu, sitter och väntar på lite mer delar innan jag ska fortsätta. Ett triggertech trycke beställt från JP och ett kolfiberrör i aningens mindre dimension som borde göra allt lite nättare i formatet (samt några gram lättare) 

Noterade att Walkertrycket väger nästan 100 gram. Inga kommunistiska lättmetaller där inte, bara gammalt hederligt stål, antagligen är det nya ytterligare några gram lättare.

Men, till det stora:

Sitter och klurar på ny kolv och då blir det sannolikt en från PSE på Irland. Dock är det två frågetecken som måste rätas ut, det första, och antagligen angenämare, är färg. Finns allt från svart, vidare till gröna och bruna kulörer med "stänk" och slutligen "välj vad du ska ha så löser vi det till en extrakostnad". Lutar nu åt antingen svart, grön eller sandbrun, kanske med lite inslag av annat. Den svarta är för att, i hybrisens namn, själv lägga på ett par lager färg. 

Den andra är vilken kolv jag ska ha. Har två som jag velar mellan och det är deras E-lite:

1976010103_Screenshot_20210504-1051392.thumb.png.731fc4b31a52eb17e2167c86ce106420.png

Eller den som heter E-tac ultralight.

1869397509_Screenshot_20210504-1054002.thumb.png.ca7e375e824eab1031406e3ecffa54d2.png

I nuläget lutar jag åt den förstnämnda, men jag har lite tid på mig. Jag ska sätta ihop allt när trycket kommer och ladda upp ammunition så att jag kan verifiera att den skjuter som den ska efter holmgången med fräs och svarv innan jag beställer kolv för 8-10kkr. Men sen är det en 8-10 veckors leveranstid från beställning, så ska den vara med på bockvaket i höst är det inte läge att vänta för länge.

Alla dessa beslut.

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror en sån stock hade suttit fint på en lätt bössa, funderar mer och mer att sätta en sån så bössan blir lite lättare.

Funderar att åka och kolla på dom när man har vägarna åt det hållet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför kapades det igen då? Jag hade ju redan fått dit röret?

Jo, jag bestämde mig för att det jag hade satt dit (25x2mm) var för stort och onödigt kraftigt, så jag beställde ett som var 22x1mm i stället. Svarvade om muttern och "klacken" på pipan och jämnade till ett par ställen på pipan där det var lite ojämnt och vips var det xxx gram lättare.*

Tror jag nöjer mig med pipan för tillfället, ska ta dom små stumparna som kapades bort och sätta dom i skruvstycket bara för att se hur mycket dom klarar....

Aktuell matchvikt 3060g*

 

*Någonstans här insåg jag att mina anteckningar och verkligheten inte riktigt höll jämna steg. Men Köksvågen får vara "sanningen" tills vidare, och den säger 3060gram just nu.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pling sa det i telefonen: Du har ett paket att hämta från JP Vapen. Bara att slänga sig i bilen på kafferasten och hämta (Tur att man bor utanför ett litet samhälle och jobbar hemifrån)

Montering i kväll:

IMG_20210506_151021.thumb.jpg.aea6e9bbd5f92230e481f2c1c1005c34.jpg

Just det, ungefär 45 gram lättare (fysisk massa, inte avtryckarvikt) än Walkertrycket ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

IMG_20210509_220711.thumb.jpg.89e8da60738dbd6f59108d506fa72fcd.jpg

Ok, så jag kanske fick lite tid över för "ytterligare" bantning och bestämde mig för hur "knoppen" skulle se ut.

Sen så gjorde jag lite provkörning i en stålbit från skräplådan för att säkerställa delning och djup. Borde funka, men jag ska samla mod först...

IMG_20210509_223127.thumb.jpg.89f52a47ac0667d5708761f156e05f30.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...