Hoppa till innehåll

Första hagelbössan idag - tack för hjälpen!


Anders Ft

Recommended Posts

Så lite - glädjande att någon lyssnar i alla fall.

10 papp för en 3800 är måhända mer än de brukar gå för men sett till vad du får för samma pengar nytt så är det en kanonaffär - skillnaden mot en Mk38 av dagens produktion är förmodligen till det bättre.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. priset så tyckte jag att det var svårt att avgöra. Jag hittade inte många till försäljning i Sverige att jämföra med, däremot någon i DK och andra länder. Jag hittade priser mellan ca 5000 och 15 000 SEK (t.o.m. en graverad rackare som stod i 16 800 DKK faktiskt), beroende på variant och skick såklart. Jag hade, precis som trådarna berättade, erbjudits diverse turkiska bössor och kramade både dem och ett 15-tal andra i butik. Denna passade bäst och var inom en något justerad budget. :) Jag känner mig inte blåst på något sätt men med mer kunskap och erfarenhet kanske priset hade kunnat komma ner något. Jaja...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Anders Ft sa:

Ang. priset så tyckte jag att det var svårt att avgöra. Jag hittade inte många till försäljning i Sverige att jämföra med, däremot någon i DK och andra länder. Jag hittade priser mellan ca 5000 och 15 000 SEK (t.o.m. en graverad rackare som stod i 16 800 DKK faktiskt), beroende på variant och skick såklart. Jag hade, precis som trådarna berättade, erbjudits diverse turkiska bössor och kramade både dem och ett 15-tal andra i butik. Denna passade bäst och var inom en något justerad budget.  Jag känner mig inte blåst på något sätt men med mer kunskap och erfarenhet kanske priset hade kunnat komma ner något. Jaja...

Jag har absolut ingen aning om priser på vapen, men som du säger du känner dig inte blåst. Dyrt eller ej får du reda på med tiden, det kan vara ditt livs investering om du får en bössa som vandrar vid din sida i många år som du stortrivs med. Alla kommer inte in i bössbytarträsket ? Jag har kvar mina 3 första gevär som jag köpte som nybakad jägare för över 25 år sedan

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Anders Ft sa:

Ang. priset så tyckte jag att det var svårt att avgöra. Jag hittade inte många till försäljning i Sverige att jämföra med, däremot någon i DK och andra länder. Jag hittade priser mellan ca 5000 och 15 000 SEK (t.o.m. en graverad rackare som stod i 16 800 DKK faktiskt), beroende på variant och skick såklart. Jag hade, precis som trådarna berättade, erbjudits diverse turkiska bössor och kramade både dem och ett 15-tal andra i butik. Denna passade bäst och var inom en något justerad budget.  Jag känner mig inte blåst på något sätt men med mer kunskap och erfarenhet kanske priset hade kunnat komma ner något. Jaja...

Modeller är en sak, utförande ett annat.... Går man upp i grade så går man upp i pris. I sverige vanligen lite mindre än i andra länder men inte desto mindre är det så. 16 800 DKK för en grade V är faktiskt inte alls ovanligt i DK, det är snudd på billigt. För en grade III kanske lite i överkant om inte skicket är ovanligt bra.....

Sedan styr skicket som sagt med.

Men 3800 grade1 utan choker i normalskick (dvs de har gått si-så-där 50 000 skott eller så) kostar mellan 3 & 5000 - billigare för skeetmodellerna som är rätt svårsålda. Lite längre pipor (71 eller 76) så går priset upp till det högre.

Med choker får man lägga till lite till, följer det med komplett sett med portade choker stiger priset ytterligare. Ställbar kolvkam beror lite på vem som gjort det och vilket systemet är. Men sett till vad det vanligen kostar att göra en kolvkam så hamnar vi nog i trakten av 8000 - 9000. 

Lägg till lite om den är i bättre än normalskicket.

Så du betalade inte för mycket, utan måhända lite mer än vad de brukar säljas för. Vilket kan ha varit helt motiverat sett till just ditt vapen som vi ju knappast kan bedöma här....

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag resonerade faktiskt ungefär så efter mina efterforskningar, pmt. Det är en grade 1. Utan justerbar kolv och choker hade det varit för dyrt för mig med 10 000. Nu hade jag redan börjat överväga att köpa något som jag kunde montera en justerbar kolvkam på eftersom det var lite knepigt att hitta något som passade mig bra. Sen hittade jag denna och tyckte ändå att matematiken i stora drag gick ihop. 

Skulle våra vägar korsas på någon bana så får du väl fälla den slutliga domen där och då... ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Anders Ft sa:

Sen hittade jag denna och tyckte ändå att matematiken i stora drag gick ihop. 

Som sagt - tror inte du gjort en dålig affär, men du har inte gjort ett direkt klipp heller sett till begagnatmarknaden generellt sett då. Du lär få tillbaka pengarna den dagen du vill sälja den.

Många tenderar att se på inköpspriset endast - inte vad de lägger in "längs vägen" efteråt. En hagelpang som passar dig för 10 000:- är billigt oaktat vad du gav för den i rent inköp, för att inte säga jävligt billigt. De absolut flesta borde lägga en hel pesetas efter köpet för att få bössan att passa dem.

För det kostar att flänga länet runt efter kolvmakare och fixa annat "som inte är som det borde".

Sett till vad du får för ny bössa för de pengarna - så är det en skitbra affär!

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså.. har du lagt i någon mån "förmycket" på en Miroku så hade jag inte fällt en tår i din situation.. Jag önskar att jag hittat en slik när jag köpte första, då hade jag förmodligen haft den kvar fortfarande.

Det där ÄR bra grejer och ett kvitto på att du läst på helt klart. Jag vet inte vad det är med Miroku men dessa bössor stöter man på nu och då tidvis till riktigt bra pris. Jag hittade en äldre modell med den här budgetgravyren och lackad stock för 2500 nyligen.. Helt galet! Den vart förstabössa åt bonusdottern..

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...