Hoppa till innehåll

Färre vill jaga hare i de 4 nordligaste länen


lsjonsson

Recommended Posts

Lite tråkigt kan man tycka då det är en förbannat trevlig och avkopplande jaktform, mycket roligare än Älgjakt i mina ögon.

Synd att vi har så mycket Varg och så lite Skogshare där jag jagar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Lite tråkigt kan man tycka då det är en förbannat trevlig och avkopplande jaktform, mycket roligare än Älgjakt i mina ögon.

Synd att vi har så mycket Varg och så lite Skogshare där jag jagar.

Ja visst är det det, även om det är många år sedan jag var ute på harjakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är någon igentligen förvånad????  Man får ju inte skjuta haren förens X antal kriterier är uppfyllda!!!!

PS allt är roligare än älgjakt ????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Ken1 sa:

Men är någon igentligen förvånad????  Man får ju inte skjuta haren förens X antal kriterier är uppfyllda!!!!

 

Nja, det beror ju helt på hur gänget som jagar styr upp det.

Stövarägaren som jag blev medbjuden av senast hade en rätt avslappnad inställning till jaktformen och det var bara att panga på när Jösse kom farandes.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har det inte med ökningen av rovdjur? Och att många skaffar en rovdjursstövare istället? Eller är det tillgång på hare? Här nere har det exploderat med hare. 

Försöker bygga ett hargolv varje år. Och dem är faktiskt använda. Vilket är kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago hs_merkel sa:

Har det inte med ökningen av rovdjur? Och att många skaffar en rovdjursstövare istället? Eller är det tillgång på hare? Här nere har det exploderat med hare. 

Försöker bygga ett hargolv varje år. Och dem är faktiskt använda. Vilket är kul!

Det är väl värre nere i vargbältet för där finns det väl inte mycket hare kvar eller färre som vill jaga hare där än i norra o södra Sverige. Om nu LST inventering av Lo stämmer så har vi inte mycket lo i norra Sverige. Vargar är det sparsamt med. Bara enstaka av dom men harstammen har exploderat nu. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Det är väl värre nere i vargbältet för där finns det väl inte mycket hare kvar eller färre som vill jaga hare där än i norra o södra Sverige. Om nu LST inventering av Lo stämmer så har vi inte mycket lo i norra Sverige. Vargar är det sparsamt med. Bara enstaka av dom men harstammen har exploderat nu. 

Den inventeringen stämmer inte i närheten med verkligheten.

Om man räknar en föryngring och sen är det 5st singel djur i ett område tycker iaf jag det är gott om dem och det blir säkert fler föryngring, tyvärr.

På ett ställe står det i pappren att det endast finns ett enda lodjur inom en av konsecions byarna när det var minst 3st i ett mindre område, dom inventerar som det passar.

Konstigt nog ökar det med hare fast det varit gott om katt på ställena jag kör, dom vill kanske bara äta ren.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hs_merkel sa:

Har det inte med ökningen av rovdjur? Och att många skaffar en rovdjursstövare istället? Eller är det tillgång på hare? Här nere har det exploderat med hare. 

Försöker bygga ett hargolv varje år. Och dem är faktiskt använda. Vilket är kul!

Det är nog en kombination.

Vargen gör att folk är oroliga för att släppa hund, färre och färre skaffar Stövare här.

Skogshararna har minskat här, förmodligen beror det på högt rovdjurstryck i kombination med skogsbruk ?

Västmanland får tilldelning på typ 1st Lodjur, så sådana har vi på marken av och till, vi har Kungsörn konstant på vår mark och dom tar väl sin del även Mården förser sig kan man tänka.

Rätt få omkring som jagar Räv mer någon större energi, och det påverkar såklart det med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Den inventeringen stämmer inte i närheten med verkligheten.

Om man räknar en föryngring och sen är det 5st singel djur i ett område tycker iaf jag det är gott om dem och det blir säkert fler föryngring, tyvärr.

På ett ställe står det i pappren att det endast finns ett enda lodjur inom en av konsecions byarna när det var minst 3st i ett mindre område, dom inventerar som det passar.

Konstigt nog ökar det med hare fast det varit gott om katt på ställena jag kör, dom vill kanske bara äta ren.

Tack för den infon! Det visste jag inte att det var så illa med LST:es inventering. Du skulle kanske skulle bjuda in SV Jägarförbundet och visa hur illa det är med LST:es matematik när det gäller inventeringen.;):) Precis som när Gunnar G. motsatte sig forskarnas varginventering och forskarna fick krypa till korset och medge räknefel.:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med "loinventeringarna" är ju att inga ensamma katter är intressanta i dessa! Dom "finns inte"! Endast sk "familjegrupper" dvs hona med unge/ungar räknas med å grundar en ev avskjutningssiffra! Helrubbat om ni frågar mig!  Tänk om vi skulle inventera älg sådär! Då jävlar vore det liv i luckan å dessutom skulle älgjakten vara en promille i avskjutning mrn troligast ingen avskjutning alls... I alla fall häromkring på stora arealer... 

Vad gäller harjakten är det ju en av de trevligaste jaktformer som finns så det är dkit att harpesren slagit så hårt där jag jagar... ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago lsjonsson sa:

Tack för den infon! Det visste jag inte att det var så illa med LST:es inventering. Du skulle kanske skulle bjuda in SV Jägarförbundet och visa hur illa det är med LST:es matematik när det gäller inventeringen. Precis som när Gunnar G. motsatte sig forskarnas varginventering och forskarna fick krypa till korset och medge räknefel.

Undra om det inte varit i tidning redan delvis om det och mer kommer nog när det är möten med länsstyrelsen.

Nu ska vi ju plötsligt ha järv här nere också.

Var en skyddsjakt på katt här tidigare och den hanen hade dräpt typ 12-13 ren på ca 2 veckor vsd som hittades, då borde till och med länsryrelsen förstå att det blir problem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago HuggyBear sa:

Problemet med "loinventeringarna" är ju att inga ensamma katter är intressanta i dessa! Dom "finns inte"! Endast sk "familjegrupper" dvs hona med unge/ungar räknas med å grundar en ev avskjutningssiffra! Helrubbat om ni frågar mig!  Tänk om vi skulle inventera älg sådär! Då jävlar vore det liv i luckan å dessutom skulle älgjakten vara en promille i avskjutning mrn troligast ingen avskjutning alls... I alla fall häromkring på stora arealer... 

Vad gäller harjakten är det ju en av de trevligaste jaktformer som finns så det är dkit att harpesren slagit så hårt där jag jagar... ?

Precis, det är väldigt sjuk inventering och det blir fel görabpå det sättet.

Det kan vara 10 singel djur och en föryngring och då räknas bara föryngringen. 

Det var ett bra förslag om nya älg inventeringen, föreslå det på andra forumet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago karelsk blandning sa:

Undra om det inte varit i tidning redan delvis om det och mer kommer nog när det är möten med länsstyrelsen.

Nu ska vi ju plötsligt ha järv här nere också.

Var en skyddsjakt på katt här tidigare och den hanen hade dräpt typ 12-13 ren på ca 2 veckor vsd som hittades, då borde till och med länsstyrelsen förstå att det blir problem.

Ok!

Ja, järven har ju spridit sig långt neråt Dalarna var det väl inne i skogslandskap var det väl någon som hade sett en.

Ja, då är det problem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-04 at 06:55 lsjonsson sa:

Ok!

Ja, järven har ju spridit sig långt neråt Dalarna var det väl inne i skogslandskap var det väl någon som hade sett en.

Ja, då är det problem!

Järvar finns ju numer etablerade ända nere i Norra Värmland men dom gör även tillfälliga besök i Stockholm, Uppsala, Västmanland och Örebros län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago HuggyBear sa:

Järvar finns ju numer etablerade ända nere i Norra Värmland men dom gör även tillfälliga besök i Stockholm, Uppsala, Västmanland och Örebros län.

Hoppsan! Dalarna o Värmland visste jag om men inte ner till fjollträsk.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...