Jump to content

Tips på bra första gevär

Mackan1110
 Share

Recommended Posts

19 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Det tror jag också men beslutet är inte taget ännu.

Förvisso.

Sedan vet vi inte hur prisbilden blir för laglig ammo efter ett blyförbud.

Om det är jaktammo du tänker på här, är det väl ändå ett mindre bekymmer, då den kostnaden är försumbar i förhållande till alla övriga kostnader som är kopplade till jakt. Dessutom går det för det mesta inte åt så där vansinnigt mycket jaktammo under ett år, om man inte är extremt flitig.

Det finns gott om tid att köpa en 6,5-a senare när man har svaren.

Då jag talar i egen sak, blir det då det motsatta för mig, jag har f n bara en klass 1 bössa, nämligen en halvsjua...😁.

54 minutes ago Järven sa:

Fast å andra sidan så om en bössa man gillar dyker upp i 6.5x55 så skulle inte jag låta kalibern vara ett hinder för köp.

Det håller jag med om. Att bössan passar och att man gillar den är viktigare än den specifika kalibern. Men Mackan1110 som frågade och drog igång tråden igen var som jag förstod det inne på en t3. 

2 hours ago Mad Mike sa:

Eller 3 klass 1 som är mitt minimum.

1 st klass 1 Light, i mitt fall en ljuddämpad välskjutande studsare för vakjakt med 56 objektiv på siktet.

1 st klass 1 medium, i mitt fall en kortpipig studsare för drev och pursh med smidigt sikte på.

1 st klass 1 heavy, i mitt fall en långpipig magnum för de stora fälten och hyggen utan slut.

😉

Mike

Jag har av vapengarderob och snålhet nöjt mig med 2st.

1st 6.5x55 med 2-8x42

1st 9.3x62 med Aimpoint.

Duger till det mesta då jag inte vakar Vildsvin.

Edit:

Just ja, Drillingen är ju klass 1....så det fick väl bli tre tillslut då.  :)

3 hours ago Mad Mike sa:

1 st klass 1 Light, i mitt fall en ljuddämpad välskjutande studsare för vakjakt med 56 objektiv på siktet.

1 st klass 1 medium, i mitt fall en kortpipig studsare för drev och pursh med smidigt sikte på.

1 st klass 1 heavy, i mitt fall en långpipig magnum för de stora fälten och hyggen utan slut.

😉

Mike

Tre är absolut minimum.

Helt enig om light-bössan. :) 

Medium är en drilling som jag till skillnad från bror vill ha i klass 1.

Heavy är en grov dubbelstudsare för drevjakt. :) 

På 2021-05-01 at 14:18 sexfemåtta sa:

Nu hoppas jag på att polisen inte har alldeles för mycket att göra.. skjutbanan lockar!

12v väntetid överallt nu typ. 🤣

58 minutes ago, Pyrschjägaren said:

12v väntetid överallt nu typ. 🤣

Blä!! Mitt sista vapen tog 1,5 vecka..men då samkörde de det med de andra två som tog totalt 4v... har insett nu att detta inte var nått att gnälla om 😄

• Haha 1

10 hours ago Mad Mike sa:

😉

Mike

Well bror!

Bara för att alla eventuella rookies här ska missa tyngden i detta, du har praktisk erfarenhet av jakt och skytte som få i detta land.

Du har iofs en del konstiga idéer om  annat men det kan vi i för stunden lämna hän.

Vi tänker som du vet lite lika om detta. Man måste alltid ha en "Good to go" klass ett som står klar i skåpet när man krånglar till det med nya montage, kikare, stockar eller vad det är för stunden. I mitt fall  det grisvakbössan med lång pipa och belyst 56glugg. 

Till det kommer den lätta drevjaktpangen med lägre förstoring och 32 mmglugg.

Den riktiga hyggesracern för mig är 6,5 och oftast laddad med klass 2 kulor, tungt as med grov pipa och belyst kvalitetsoptik upp till 18X förstoring.

Klass ett i drillingen med en 1-5x20 funkar också till nöds att ta med på det mesta.

Man kan såklart ha en bössa till allt men hur kul är det?😆

• Like 1

Mackan1110

En tikka t3 vs Sauer 101 Classic XTA

Vad tycker ni deras respektive för och nackdelar är ? 

Edit;

Eller om ni har något hela annat förslag på vapen 

Tex sako s20 ?

Jag ställde samma fråga här på forumet för några år sedan, och svaret blev en Tikka T3x i 6,5*55 som numera står i mitt vapenskåp, om det kan vara till någon hjälp. I dessa dagar finns det dock tveksamheter att rekommendera 6,5*55 i o m blyförbudet, och det faktum att det ännu inte finns någon blyfri kula som når upp till klass 1 i 6,5*55 (som jag känner till). 

Om detta ändå inte avskräcker dig, kan en Tikka i 6,5*55 vara ett bra köp, om inte i 6,5*55, så i .308 som ofta föreslås, då det finns blyfria alternativ som är godkända för klass 1 i .308

På 2021-08-21 at 15:49 Mackan1110 sa:

Edit;

Tex sako s20 ?

Av dem tycker jag sauern känns betydligt mycket stabilare. Även om tikkan skjuter bra så tycker jag ett vapen ska kännas bra och vara kul att bära med sig också. Jag skulle kolla på en cz 557 lux. Skjuter minst lika bra som Tikka men känns betydligt mycket mer rejäl.  Den jag hade sköt ruskigt bra rakt ut ur kartong. Vill du helst ha plastkolv finns den som 557 eclipse också. Annars är mitt råd att leta upp ett begagnat vapen av känd tillverkare som du tycker känns bra och som du tycker är snyggt så att det känns kul att skjuta med. Vanligaste kalibern är ju 308 idag. Jag skulle därför titta på 30-06 som inte är så populär just nu. Där finns jättefina bössor till riktigt bra priser. Kort: Välj en bössa du trivs med!

• Like 1

På 2021-08-21 at 15:49 Mackan1110 sa:

Edit;

Tex sako s20 ?

Mycket handlar om personliga preferenser också:

T3x Hunter med trästock har jag haft och tycker de är riktigt trevliga. T3x Lite med plaststocken är dock riktigt "äcklig" tycker jag. Blir lite som två helt olika bössor.

Sauer 100 är helt ok men 101 känns som överprissatt dynga enligt min mening.

Sako S20 var jag sugen på till en början, men sen fick jag en i händerna och knakandet från den plaststocken var så motbjudande så jag svalnade totalt gällande den bössan.

Men återigen: mycket handlar om tyckande och preferenser så där går det inte att ge några råd.

Hade jag inte haft nuvarande R8 Professional i 6,5x55 så hade jag nog satsat på en T3x av någon modell (med lämplig stock - nyare modeller typ Lite Roughtech Ember har lite roligare syntetstock än ren Lite). Är rätt trött på R8:an pga den relativt höga vikten. Bra att ha när man sitter i torn etc. förstås, men inte så kul att släpa på, och ffa inte med dämparen som väger ett halvkilo.

Efter över 100 studsare som passerat skåpet så har man ändå dragit vissa slutsatser och fått vissa favoriter som återkommer i skåpet :D 

Har hört mycket gott om Sauer! Har klämt på deras 404 XTC och den kändes bra, den fanns dock inte i .223 då så köp uteblev till förmån till annan bössa i nämnd kaliber.

Tycker dock Sauer precis som t.ex. Blaser är självklara pipbytare och när just den funktionen inte finns, så tappar den litet av vitsen.

Tittar man på billigare vapen i nivå med tikka T3 etc tycker jag faktiskt Bergara har en del modeller som känns riktigt trevliga när man klämmer på dem iallafall. 

På 2021-08-20 at 08:18 MrT. sa:

Vad hände med 6,5*55 !?

Den var inte med på banan då det var ett svar på följande fråga.

Många är positiva till Tikka t3 så om det blir en ny lär det kunna bli en tikka. Men vilken av 308 och 8x57 skall man välja ? 

34 minutes ago Mulle mek sa:

Den var inte med på banan då det var ett svar på följande fråga.

Många är positiva till Tikka t3 så om det blir en ny lär det kunna bli en tikka. Men vilken av 308 och 8x57 skall man välja ? 

Måste ha missat den frågan, mitt svar är mer riktat till rubriken; Tips på bra första gevär, mitt svar skall ses i ljuset av det. Tackar för upplysningen i vart fall 👍 ! 

• Like 1

Skulle jag köpa mig en ny bössa idag så skulle Ruger American Predator vara en stark kandidat, 2.8kg, kort i 308:an endast 97cm. Gängad och skena, ställbart trycke. Plastkolven kändes helt ok, likaså slutstycksgången. Och de verkar få den skjuta väldigt rakt, och halva priset mot en ny Tikka.

Skulle jag köpa idag hade det blivit en T3 laminat i 6,5x55

• Like 1

1 hour ago hs_merkel sa:

Skulle jag köpa idag hade det blivit en T3 laminat i 6,5x55

T3x lite stainless i 6,5x55. 🙏🏻

På 2021-08-21 at 16:48 MrT. sa:

Jag ställde samma fråga här på forumet för några år sedan, och svaret blev en Tikka T3x i 6,5*55 som numera står i mitt vapenskåp, om det kan vara till någon hjälp. I dessa dagar finns det dock tveksamheter att rekommendera 6,5*55 i o m blyförbudet, och det faktum att det ännu inte finns någon blyfri kula som når upp till klass 1 i 6,5*55 (som jag känner till). 

Om detta ändå inte avskräcker dig, kan en Tikka i 6,5*55 vara ett bra köp, om inte i 6,5*55, så i .308 som ofta föreslås, då det finns blyfria alternativ som är godkända för klass 1 i .308

Finns hornady ETX i 6,5. 💪🏻

1 minute ago Pyrschjägaren sa:

Finns hornady ETX i 6,5. 💪🏻

Blyfri !?

Just now Pyrschjägaren sa:

ETX är blyfritt alternativ. 

Tack för tipset. Klarar  den kravet för klass 1 !?

1 minute ago MrT. sa:

Tack för tipset. Klarar  den kravet för klass 1 !?

Kulan är tung nog iaf. Det ska den göra. 

Just now Pyrschjägaren sa:

Kulan är tung nog iaf. Det ska den göra. 

Ok, jag får kolla. Tack för tipset !