Hoppa till innehåll

Ammunition i Beretta S55


Philip1989

Recommended Posts

Hejsan, 
Jag har nyligen genom ett dödsbo fått tag på en Beretta S55 i väldigt fint skick.
Det är dessutom mitt första hagelvapen som nybliven jägare och det väcker ett par frågor som jag hoppas få hjälp med här.

*Vilka US storlekar i blyhagel 12/70 klarar den med full choke respektive halv choke? tänker mig Norma,
*Vilka US storlekar i stålhagel 12/70 klarar den med full choke respektive halv choke, trots tight svärm? Magnum är uteslutet så jag tänker mig typ Steel Max No7 eller wetland No3

Tacksam för hjälp med detta

/Philip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att testa.. 

I princip kan du köra allt bly oavsett.

Avseende stål så provskjut.. jaktladdningar i fullchokepipan tror jag inte går så bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent hållbarhetsmässigt klarar den nog av alla laddningar... men det är på stora pappark eller slammad plåt (inte med stålhagel) man ser om bössan trivs med en hagelpatron eller inte.

Att skjuta övningspatroner i stål i mängder funkar men det är troligtvis inget du kommer göra. Blir man "hooked" på hagelskytte så kommer man snart köpa en bössa som har utbytbara choker och ställbart i alla ledder.

 

Grattis till examen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för era svar. det hjälper mig en bra bit på vägen :D Jag testar mig fram helt enkelt så får vi se vart det bär av. 
Jag lär köpa nyare bössa i framtiden, men som instegsgevär blir det här kanon tror jag.

Ha det fint

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande min gamla Beretta kvar, en S56. Det har gått mängder med både bly och stål igenom den, dock vanlig stål och tror inte grövre hagel än 4:or. Min är dock inte så hårt chokad utan 1/4-1/2. Om jag varit dig så hade jag övervägt att öppna den, antingen till 1/2- 1/2 eller 1/4-1/2, det är ingen dyr operation hos en bra vapensmed och det gör bössan betydligt mer användarvänlig. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Skånepåg sa:

Jag har fortfarande min gamla Beretta kvar, en S56. Det har gått mängder med både bly och stål igenom den, dock vanlig stål och tror inte grövre hagel än 4:or. Min är dock inte så hårt chokad utan 1/4-1/2. Om jag varit dig så hade jag övervägt att öppna den, antingen till 1/2- 1/2 eller 1/4-1/2, det är ingen dyr operation hos en bra vapensmed och det gör bössan betydligt mer användarvänlig. 

Okej, ja det är ju uppföljaren. Har du använt övningsammunition typ steel max då? Tänker mig typ storlek 7-8

Tack för tipset om att öppna choken. Jag ska ta kontakt med en vapensmed.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte helt hundra, men som jag har förstått det så är s55-56-57 samma serie bössor, precis som uppföljaren 68x serien. Men iallafall, s55-56 är ingen större skillnad.

Jag får gissa lite men jag har nog skjutit några tusen lerduveskott, nåt tusental jaktskott (stål) och några tusen bly. Den kommer från Danmark från början, så där har gått många stålpatroner innan jag ärvde den.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Skånepåg sa:

Nu är jag inte helt hundra, men som jag har förstått det så är s55-56-57 samma serie bössor, precis som uppföljaren 68x serien. Men iallafall, s55-56 är ingen större skillnad.

Jag får gissa lite men jag har nog skjutit några tusen lerduveskott, nåt tusental jaktskott (stål) och några tusen bly. Den kommer från Danmark från början, så där har gått många stålpatroner innan jag ärvde den.. 

Tack för att du engagerat dig i min fråga, uppskattar alla hjälp och synpunkt i detta. 
Det kommer nog bli bra..blyförbud på skjutbana är ingen höjdare för de med gamla vapen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blyförbudet på skjutbanan är ju redan ett faktum och det fungerar med övningstål till

nästan alla vanliga hagelvapen det är bara trångborrningen och 65mm patronläge om

man nu har det som kan böka till det en del med det går ju att fixa rätt lätt o billigt.

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-06 at 16:09 Philip1989 sa:

Tack snälla för era svar. det hjälper mig en bra bit på vägen  Jag testar mig fram helt enkelt så får vi se vart det bär av. 
Jag lär köpa nyare bössa i framtiden, men som instegsgevär blir det här kanon tror jag.

Ha det fint

Jag skulle lämna in den för öppning till halv/halv,då finns det ingenting som klarar sig om man ligger rätt och har rätt ammo. Beroende vad du ska ha bössan till så kommer du aldrig behöva köpa någon annan. Vi hade just tre 55or på skjutbanan i sjukt många år (säkert +20) dom gick glödheta 4-5 dagar i veckan. Tror till och med att dåvarande generalagenten (Arnheim) lånade dom för att visa upp på Elmia mässan. Men träffar man bössbytarjävulen 👹 så gör man!! Köper man en Beretta 686 idag är man inte i närheten av 55ans kvalitet.

PS detta kommer ifrån en inbiten Browning skytt!!! Men jag är inte blind (ännu)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Ken1 sa:

 

Tack Ken! Det svaret betyder mycket :) jag har hört av mig till en smed med förfrågan om att öppna upp pipan. Detta blir min första hagelbössa så tanken är att använda den till såväl övning och jakt. Våtmark och annat. Fick tips om riktlinjer på 28g som Max stål för Gyttorp

tack för att du engagerar dig.

trevlig helg

/Philip

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Philip1989 sa:

Tack Ken! Det svaret betyder mycket :) jag har hört av mig till en smed med förfrågan om att öppna upp pipan. Detta blir min första hagelbössa så tanken är att använda den till såväl övning och jakt. Våtmark och annat. Fick tips om riktlinjer på 28g som Max stål för Gyttorp

tack för att du engagerar dig.

trevlig helg

/Philip

Har själv några bössor med fasta borrningar så jag har under några år använt 28g 6or med bra framgång vid våtmarksjakt. Gäller bara att hålla igen på avståndet lite 👍👍👍👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När ni är inne på just 28 gr och stål.. 

Det är ngt fundamentalt knas med Gyttorp/Norma Wetland 28 gr us 4.. Det är rätt påtagligt, något knas är det.. Skjutit en hel del med dem själv och iaktagit resultatet när 12 bössor vevar på med dem.. Inte imponerad. Däremot fungerar samma puppa fast med 32 gram utmärkt.. rejält förvirrande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt egentligen, det blir väääääldigt låg densitet i svärmen med 28 grams 4:or, kör man då därmed en öppen choke är det rätt givet med oförklarliga bommar, vingade fåglar mm, sen är det ju Gyttorp, eller hur?

Är sanslöst negativ till moderna Gyttorp plugg. 32/28 Betyder att man går upp  nästan 15 procent i laddvikt, det är förmodligen betydelsefullt, i varje fall vid en statistisk analys vidare har man ju med dagens tillverkning ingen aning om vem som tillverkat patronen. Så det kan utan vidare vara en bra och en mindre bra fabrik/tillverkare eller enbart så enkelt som två skilda kvalitetsspecar. 
 

Men 28 gram US 6:or stål motsvarar i antal hagel en 32-33 gram o det är ju bra. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Inte så konstigt egentligen, det blir väääääldigt låg densitet i svärmen med 28 grams 4:or, kör man då därmed en öppen choke är det rätt givet med oförklarliga bommar, vingade fåglar mm, sen är det ju Gyttorp, eller hur?

Är sanslöst negativ till moderna Gyttorp plugg. 32/28 Betyder att man går upp  nästan 15 procent i laddvikt, det är förmodligen betydelsefullt, i varje fall vid en statistisk analys vidare har man ju med dagens tillverkning ingen aning om vem som tillverkat patronen. Så det kan utan vidare vara en bra och en mindre bra fabrik/tillverkare eller enbart så enkelt som två skilda kvalitetsspecar. 
 

Men 28 gram US 6:or stål motsvarar i antal hagel en 32-33 gram o det är ju bra. /C 

Såg du mina bilder med 28,4gram stål 4 ( 3,3) @ 485 m/s  ?   Nu har jag inte koll hur många piller men så jävla pjåkigt var det inte ...  pappret är för övrigt 95cm brett mot normalt 75 cm  som jag brukar skjuta på, skulle jag dra ner farten så blev det tätare... 

5DF00810-4DEA-40EB-B13A-E9200A9A14F2.jpeg

5E5E5484-9B4A-4356-B665-8A0346D9719A.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hipshot sa:

När ni är inne på just 28 gr och stål.. 

Det är ngt fundamentalt knas med Gyttorp/Norma Wetland 28 gr us 4.. Det är rätt påtagligt, något knas är det.. Skjutit en hel del med dem själv och iaktagit resultatet när 12 bössor vevar på med dem.. Inte imponerad. Däremot fungerar samma puppa fast med 32 gram utmärkt.. rejält förvirrande!

Vi får nog ta ett snack om 28g stål :4  framöver

mvh han som gillar gös 😎

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hipshot sa:

När ni är inne på just 28 gr och stål.. 

Det är ngt fundamentalt knas med Gyttorp/Norma Wetland 28 gr us 4.. Det är rätt påtagligt, något knas är det.. Skjutit en hel del med dem själv och iaktagit resultatet när 12 bössor vevar på med dem.. Inte imponerad. Däremot fungerar samma puppa fast med 32 gram utmärkt.. rejält förvirrande!

Jag har inte skjutit dom kan jag säga, men jag tror dom tänker lite pesigt och lägger sig på låg hastighet istället för att sätta ett jävla drag på dom och det är inga som helst problem att dra upp 28g stål i 450-480ms   Det snidar jag ihop på min kammare hemma 😎

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mailat dem och frågat och 32gr verkar ha försvunnit. Lite oklart om det var innan Gyttorp gick i graven eller efteråt. För tillfället har de bara US4 o US3 i 28gr . 

Deras US4 laddas enligt hemsidan till 425m/s och är alltså en normalpatron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago lagerstedt sa:

Jag har mailat dem och frågat och 32gr verkar ha försvunnit. Lite oklart om det var innan Gyttorp gick i graven eller efteråt. För tillfället har de bara US4 o US3 i 28gr . 

Deras US4 laddas enligt hemsidan till 425m/s och är alltså en normalpatron.

Står det 425 är det inte omöjligt den är långsammare,  jag ska se om några hittar min väg såja kan skjuta dom i kronograf samt ett par på papper...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-06 at 15:25 Philip1989 sa:

Hejsan, 
Jag har nyligen genom ett dödsbo fått tag på en Beretta S55 i väldigt fint skick.
Det är dessutom mitt första hagelvapen som nybliven jägare och det väcker ett par frågor som jag hoppas få hjälp med här.

*Vilka US storlekar i blyhagel 12/70 klarar den med full choke respektive halv choke? tänker mig Norma,
*Vilka US storlekar i stålhagel 12/70 klarar den med full choke respektive halv choke, trots tight svärm? Magnum är uteslutet så jag tänker mig typ Steel Max No7 eller wetland No3

Tacksam för hjälp med detta

/Philip

Stål och trångt  kan funka men det kanske inte är optimalt , 4:or är att föredra ist för 3:or  då dom  har lättare att passera trångborrning , sen kostar det ju inga jätte summor att öppna överpipan till  lika överpipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det råkade komma några gyttorp 28g 3:or stål i min väg som sköts i kronograf @ V2 och dom siffrorna skämdes inte för sig 441-438-430 m/s (det sistnämnda sköt jag nog lite snett) så farten finns där helt klart. Sen sköts 2 bilder varav en vinglade aningen till höger, träffarna ska fyllas i och bilder tas 

08E9B7A1-CCAF-4B9F-B880-2576042A3A34.jpeg

816059BB-B76F-4102-8CFF-3D8A29F487AC.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fan.. kan man skjuta framför med dem? Ska köra kråkor i morgon, river med en näve och testar att bomma framför...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Hipshot sa:

Det var som fan.. kan man skjuta framför med dem? Ska köra kråkor i morgon, river med en näve och testar att bomma framför...

Nu var det förvisso 3:or och jag har inte splittat upp  dom ännu och inte fyllt i träffarna på pappen,  men halvchoke såg okulärt helt ok ut, MEN ! om det nu är samma plugg som de jag fick så finns helt klart farten där obestridligen... Dessutom laddade som jag vill i ovankant CIP.   Jag håller det inte för omöjligt att  i och med att dom är säkert 40-50m/s snabbare än en blyplugg  så på normal håll så kan nog tajmingen skilja. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har vi fyllt i träffarna i pappret som är 90 cm brett och lite vingel vart det. 
skurit isär och vägt har vi även gjort och den här är plättlätt att planka själv. 
cx2000  A0 1,63x28,3 sgm42  58,3mm  haglet är US:3 ( 3,56) av god kvalitet.,

13E11FDB-56BE-429C-912D-8F554EDA58D9.jpeg

0B86BB0E-93AD-4942-A370-0D58C4BDD6D8.jpeg

1520E3A6-E3F2-4A76-AC9B-F7FC39FE2359.jpeg

53D18CF7-76A9-40E5-892F-7733B76BE6C2.jpeg

26C8BC74-EC54-4B3B-A069-943A10C817D2.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...