Hoppa till innehåll

Hjälp sökes.


t00l91

Recommended Posts

1 hour ago, fubar said:

Ska man utvärdera vapen ammunition eller felaktigheter ska man använda skjutstöd som ger repeterbarhet är då min syn.

Sen att man ska skjuta med " jägarmässiga" stöd när man är klar med sin analys och åtgärderna därefter är ju självklart.

Jag brukar använda mobilkameran efter varje serie, man får klockslag och har träffbilden kvar om man vill analysera mer i efterhand.

Sen måste jag nog påstå att 50 meters skytte inte ger någon fingervisning alls, då sällan felaktigheter visar sig så man kan dra någon praktisk nytta av vad man gjort annat än att ytterst grova fel visar sig.

50 meter använder jag bara vid första skott vid inskjutning om jag skruvat eller ny monterat saker på mitt vapen.

I övrigt är 100m kortaste avståndet för mig.

 

Tjena.

Jag hade skjutit in bössan på 100 meter veckan innan så att den går som den ska i ett rejält skjutstöd och då fungerar det bra.

Igår på 50 meter var endast för att se till så att kulbanan ligger där den ska så den inte har "hoppat bort ifrån nollan" så att säga.

Jag har tidigare känt att när jag ställt in vapnet i skåpet under ngn månad så har träffbilden förändrats och det var då hjärnspökerna ville hälsa på , för antingen var det fel på vapnet, siktet eller mig som skytt.

Jag fick bekräftat att det var jag som skytt då jag har haft en ovana att ställa in siktet rätt för att sedan endast skjuta 1 skott, om det hamnar där det ska så packade jag ihop och drog.

Jag hade tidigare inte varit så himla duktig på att bekräfta med en riktig serie att siktet var/är inskjutet ordentligt som jag har gjort denna gång.

Också därav jag knappt varit ute och jagat på länge då jag trott min utrustning felade, jag har icke skadeskjutit någonting ännu och jag tänker definitivt inte börja nu heller.

Så jag kommer garanterat ta in info om vad alla har skrivit i denna tråden med o skaffa en anteckningsbok, bra och mobilt skjutstöd som kan följa med överallt.

Samt att alltid skjuta minst 3 skott vid varenda justering istället för tidigare sätt som jag tyvärr har gjort:
1 skott, justera, 1 skott, justera , träffa den rätt? dra hem <---

Oavsett vilket så har man lärt sig sin läxa vilket som bara gynnar mig!

Jag vill tacka allihopa som har kommenterat , ni har varit guldvärda.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm för böveln inte bort att det är fördjävla kul att skjuta och utmana sig själv, inte bara skjuta för analyser och felsökning.

Kopp kaffe och bulle och lite skytte är förbanne mig en nödvändighet för behållet förstånd i dessa tider av pandemi och ökad polarisering i snart sett alla delar av livet.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm nu inte bort att på 100 meter (dubbla avståndet) kommer träffbilden att dubblas och även förskjutningen i sidled kommer öka med det dubbla.

 

Nu är det ju svårt att se hur mycket åt sidan träffarna sitter på ena tavlan... på den andra ser dom ut att sitta mer centrerat. Ena bilden, är den upp och ner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago, Dahla said:

Glöm nu inte bort att på 100 meter (dubbla avståndet) kommer träffbilden att dubblas och även förskjutningen i sidled kommer öka med det dubbla.

 

Nu är det ju svårt att se hur mycket åt sidan träffarna sitter på ena tavlan... på den andra ser dom ut att sitta mer centrerat. Ena bilden, är den upp och ner?

Bild 1 (första) är med jakt ammon och de sitter så gott som perfekt i mitten de bara kan bli.

Om man ska vara petnoga så skulle jag säga 0,2-0,3 cm spridning i sidled.

Bild 2 (andra) det är med övningsammunitionen. Den går rätt så mkt annorlunda. Både för mkt åt höger o för högt.

Har inte kunnat hitta en övningsammunition som INTE diffar på höjd OCH sidled med min jaktammo.

Jagar med Hornady SST , ingenting jag hittat vill samskjuta med denna. När jag tidigare hade Laupa Mega jakt ammunition så gick Normas övningsammo nääääästan identiskt.

Haha, bilden är inte upp o ner, det var jag som häftade fast tavlan upp o ner :D

 

Bössan är inskjuten på 100 meter men ville mest testa o se så att den går som den ska o.s.v samt för att det är kul att panga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...