Hoppa till innehåll

Hjälp sökes.


t00l91

Recommended Posts

Hej! 

Jag tänkte bara ventilera ut för att se om någon har någon kunskap om detta. 

Det är nämligen som så att jag sköt in bössan i november senast och sköt ett skott förra veckan för att se så att nollan/träffbilden inte har ändrats före jag skulle börja jaga för att jag absolut inte vill skadeskjuta något djur p.g.a dumheter. 

Träffbilden hade ändrats rätt så radikalt.

 

Jag sköt i och för sig in med endast en sandsäck framför/under framkolven i november så var kanske inte super stabilt men satte sista skottet precis där det skulle och begav mig. Detta var då på en normal älgbana-bana som då är 80 meter.

 

Sköt in på 100 meter förra veckan och visst, lite höjdledsskillnad får man ta på den skillnaden, inget konstigt.

 

Däremot så fick jag skruva sisådär 10-12 cm åt VÄNSTER...Det var just det jag blev förundrad över.

 

Jag har aldrig tappat bössan eller siktet. Inskjutningen jag gjorde förra veckan så gjorde jag en "riktig" sådan med rejält skjutstöd där vapnet inte kan röra sig så ska kolla så att nollan ligger kvar i veckan med samma stöd...

Men OM nollan hoppat "IGEN" , vad kan då vara fel? Jag tänkte ligga före och därför kolla på detta forumet om vad felet kan vara OM nollan/träffbilden förändrats igen sedan förra veckan.

 

Men då jag aldrig tappat siktet eller ens haft just det siktet sålänge så känns det väl inte relevant, just den bössan har jag inte heller haft sålänge så känns mest som att det är hjärnspöken hos mig just nu. 

 

Bössa. Tikka t3x

Sikte: Helia Kahles 2-10x50
Ammunition: Hornady SST 165 grains

 

Med störst sannolikhet så har jag detta i bakhuvudet medans jag skjuter så att det blir fel till 99%. 

 

Däremot så kan det finnas något annat fel och jag antar lite sporadiskt att det isåfall är siktet. 

 

Råd mottages gärna.

 

MvH.

 

PS: Jag jagar inte om jag inte är 100% säker på min träffbild, så under perioden nov-april har jag alltså då inte jagat. Bara så att ingen tror något annat :)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte som så att du ligger lite på bössan när du skjuter in den?

Det är på intet vis ovanligt att stöd i kombination med lite tryck flyttar både en och två cm.

En annan sak att kontrollera är stockbultar och fästen innan man felsöker mer detaljerat.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är siktet fastdraget med manshand?

Sköt du in med samma sandsäck som sist?

Ligger pipan emot kolven någonstans eller får du imellan en sedel? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago, Dahla said:

Är siktet fastdraget med manshand?

Sköt du in med samma sandsäck som sist?

Ligger pipan emot kolven någonstans eller får du imellan en sedel? 

Jajamen. Dubbelkollade precis och det sitter bra.

Nej, det gjorde jag icke. Förra gången i november använde jag bara en främre sandsäck. 

Förra veckan så använde jag ett skjutstöd som du "lägger bössan i" som håller den still d.v.s typ monteringskjutbänk.

Men att det diffar på 5-6 cm höjdled och 10-15 cm sidled, det är det som spökar i mitt huvud om att någonting måste vara fel.

 

Det är säkert bara skiten bakom ratten.

Tänkte köra o kontroll testa på torsdag med samma monteringsskjutbänk för att se så att det håller sig.

Jag får emellan en sedel.

 

Allt tyder på att det är hjärnspöken ...Antingen hjärnspöken eller att siktet inte trackar men jag antar att det inte är så svårt att kolla/ta reda på.

 

Om träffbilden är korrekt på torsdag och om jag sedan skruvar upp/ner 10 klick samt knackar på siktet..Om det inte går rätt efter det så vet jag iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutom rena fel på bössa / sikte så kan även skillnader i stöd, rekylupptagning och vind göra en hel del.

Hur ser träffbilderna ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många skott skjuter du per serie när du skjuter in?

Vad har du för spridning inom varje serie (utan att du skruvat på siktet)?

Eller omformulerat -- har du problem med stor spridning, eller har du liten spridning men träffpunkten flyttas över tiden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Arctic said:

Hur många skott skjuter du per serie när du skjuter in?

Vad har du för spridning inom varje serie (utan att du skruvat på siktet)?

Eller omformulerat -- har du problem med stor spridning, eller har du liten spridning men träffpunkten flyttas över tiden?

Spridningen är helt ok, jag är ingen toppenskytt men jag ligger väl inom....Inom 3-5cm-ish. 



Men det är inte spridningen som är problemet utan just det du kommenterade. 

"men träffpunkten flyttas över tiden?" <--- det som driver mig till vansinne.

 

För det är omöjligt för mig att säga om den gör det eller inte, men jag "tror" det. 

 

Jag är dock inte konsekvent överhuvudtaget...Ena dagen kan jag skjuta utan stöd, den andra med sandsäckar, den tredje med skjutbänk den fjärde ståendes. 

 

Jag skruvar dock inte på siktet såvidare jag inte gör det i en riktig skjutbänk. --- <> 

 

Måste därför fasiken ta med skjutbänken för att se att träffbilden inte flyttats då jag sköt in i skjutbänken sist, så att man åtminstone kan skapa samma situation för att se så att det stämmer. 

-------------------------------

När jag själv läser vad jag skriver så ser jag mer o mer att det förmodligen är jag som ställer till det för mig själv och inte min utrustning - 

dessa jäkla inskjutnings-hjärnspöken är inte att leka med :)


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 känn på alla bultar och skruvar

2 låt någon annan skjuta

Har du sakos optilock? Är det en T3 lite? Träkolv?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en T3 lite 30-06 med kikare i optilock, = snärtig rekyl. Mina två senaste jaktskott, råbock och gris, tog inte där jag siktade, stillastående djur och stöd. Gick dock bra med kortare flyktsträckor. Var förbryllad och testade på banan, träffarna var oförklarigt spridda. Demonterade inkl fästen. Rekylklacken hade hade förorsakat en liten spricka i fästet så stoppet var inte stumt, hålet ovalt. Åtgärdade och sedan blev det ok. Så kolla fästen noga. Antar att typ optilock kan kräva mer av rekylstoppet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago, hs_merkel said:

1 känn på alla bultar och skruvar

2 låt någon annan skjuta

Har du sakos optilock? Är det en T3 lite? Träkolv?

 

 

1: Kände precis på alla bultar och skruvar...de få som finns på en tikka t3x...Det är lite, så kompositkolv.

Men i alla fall...Vetifan om man kan kalla de för "skruvhål" men de konstiga runda "skruvarna" som heter någonting annat givetvis, kunde skruva dem hårdare de som sitter tvärsemot på varje sida om bakre-kolven...Tvivlar på att de gör någon skillnad men vad vet jag. 

Kunde även skruva hårdare på de som sitter under kolven som håller ihop chassit och pipan. De satt inte löst eller så men lite hårdare är alltid bättre än lite lösare. 

Så de kanske borde ha suttit hårdare skruvat för jag använde väl knappt 60-70% av min styrka för att skruva "hårdare".

Men omöjligt att beskriva men vi kan väl säga att de inte satt så hårt som man skruvar ringarna & fästen på en bössa, så det kan ha varit problemet.

Det är väl lite så som man säger...Om man behöver ta i, så gör man fel - "ta i" i detta fall är 100%, så då kanske du får en bättre inblick om hur jag menar.

3: Jag använder Warnes QD ringar. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag hade tillgång till bänkskyttestöd nyttjade jag dessa glatt i början för allt skytte, men snabbt upptäckte jag knepigt träffläge och fick göra lite tester med olika stöd. För mig var det så att stöden var "för bra", gevären fick en annan rekylrörelse än vid mer jaktlika skjutpositioner och således ett annat träffläge. 

Jag skjuter gärna från bra stöd även nu men främst vid kontroll av laddningar, vid ren inskjutning håller jag alltid i vapnet och lägger handryggen i stöd för att motverka beskriven effekt. 

Förutsatt att allt är mekaniskt okej med ditt vapen kan du testa lite med olika stöd på banan för att vara säker på hur din utrustning uppför sig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte roligt att ha en bössa man inte kan lita på. 

Första steget är att bli säker på att du har ett problem. Det gör du genom att skjuta så pass mycket med bössan att du blir säker på vad problemet är. Skjut minst tre, helst fem skott per serie. Har du fem skott på "samma" ställe så är du rätt säker på var träffpunkten ligger. Med ett skott så kan slumpen satt det mer eller mindre var som helst...

Du behöver inte nödvändigtvis skjuta med jaktammunition. Om du vet att bössan går bra med någon annan ammunition så går det bra med den också. 

Naturligtvis är det bra att kontrollera att allting sitter ordentligt fastskruvat. Det är däremot svårt att göra någon ordentlig felsökning utan att vara helt säker på vad felet är. Om du uppfattar att träffläget vandrar så bör du försöka ta reda på under vilka förutsättningar träffläget vandrar:
- Räcker det att stiga upp och sedan sätta sig vid samma skjutstöd?
- Flyttar träffpunkten baserat på vilka stöd du använder?
- Behöver det gå en viss tid mellan skjuttillfällena för att träffpunkten ska ändras?

När du väl är säker på att du har ett problem, och vad problemet är så är det dags att börja leta. Det kan vara ammunitionen, bössan, siktet eller fästet. Om bössan tidigare skjutit bra med ammunitionen du använder är det troligen inte den som strular (om det inte är en annan batch, vilket kan göra en del). Oftast är det fästet eller kikaren som strular -- men det kan lika väl vara bössan. Variera bara en sak åt gången när du felsöker. 

När jag letar efter precision så skjuter jag med bra stöd. Jag kontrollerar sedan alltid att bössan träffar ungefär där den ska med jägarmässigt stöd (hand mellan bössa och stöd, ingen baksäck). Det är så jag ofta skjuter på jakt.

Det är inte alltid lätt att hitta orsaken. Jag han köpa ny bössa en gång innan jag kom fram till att det var främre kikarfästet i vridmontaget som strulade...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, Silver said:

När jag hade tillgång till bänkskyttestöd nyttjade jag dessa glatt i början för allt skytte, men snabbt upptäckte jag knepigt träffläge och fick göra lite tester med olika stöd. För mig var det så att stöden var "för bra", gevären fick en annan rekylrörelse än vid mer jaktlika skjutpositioner och således ett annat träffläge. 

Jag skjuter gärna från bra stöd även nu men främst vid kontroll av laddningar, vid ren inskjutning håller jag alltid i vapnet och lägger handryggen i stöd för att motverka beskriven effekt. 

Förutsatt att allt är mekaniskt okej med ditt vapen kan du testa lite med olika stöd på banan för att vara säker på hur din utrustning uppför sig. 

Så kortfattat så menar du lite som att med perfekt skjutstöd så skjuter vapnet perfekt men att människan i sig inte är perfekt så att det kommer fela i träffbilden p.g.a det?

Om det är de du menar så håller jag med när man tänker efter. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ungefär, jag menar att med ett väldigt stabilt stöd i alla riktningar så ges utrustningen goda förutsättningar att prestera jämnt och förhoppningsvis på topp. 

Men eftersom man inte jagar med det stödet i vanliga fall, så måste man anpassa förutsättningarna så att man tar rekyl på mer troligt sätt även under inskjutning i bänk för att få en mer sann träffbild att justera, och också anpassa sitt skytte efter.

Jag har en billig studsare som med bra stöd skjuter riktigt tätt med många olika patroner vilket ger trygghet.

Jag är också efter mitt testande medveten om att jag med mer jaktliga varianter av stöd inte håller ihop skotten lika bra, således kan jag inte välja att skjuta på tex en fågel på för långt håll i en jaktsituation, men om jag haft bänkstöden kunde jag gjort det. 

Ingen människa är perfekt men alla är vi grymt bra, om vi nyttjar hjärnan och anpassar oss efter de förutsättningar som verkligheten ger oss.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fru har en T3 lite som var lynnig. Sköt inte som sig bör. Efter några groggar så åkte systemet ur och pipan blev fri. Finns ett stöd inne i pipkanalen. Desto mer man drar systemet så pressar de på pipan. Dessutom så tog framstocken i pipan lite här och var. Rensade ut där inne. Bytte rekylklack till stål samtidigt. Skjuter mycket bra efter detta. Innan var den väldigt känslig för stöd ca 2/3 in på förstocken. Benstöd gick inte alls. Rätt som det var satt kulan 10cm höger på 80m

20160809_200842.thumb.jpg.964582e320a3e9451b507ef3a6e77c3c.jpg

5 skott med benstöd och sandsäck på 87m 308win 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man utröna vad som felar måste man som jag ser det ha bästa förutsättningar att göra en korrekt analys.

Fippla med utrustning, ammunition, skruva, ändra skjutställning, ändra stöd och pilla med allt samtidigt blir aldrig bra.

Skaffa riktiga bänkstöd både fram och bak, bänken (om du sitter) ska vara orubblig om inte lägg din ner på fast mark.

Skruva bort infästningar som ligger an mot skjutstöd.

Skjut alltid mer än 2-3 skott om du ska kunna dra något vettigt ur serien.

Allt ska göras stegvis alltså en ändring sedan testskjutning och glöm för böveln inte vad du ändrat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst allas inlägg efter jag senast skrev något.

Så blir att åka till någon skjutbana när jag slutat jobbet kl 18, tänkte använda samma stöd som förra gången när den gick spikrakt dv.s skjutbänk så den sitter relativt fast.

Dock på 50 metersbana denna gång...Men oavsett så kommer jag i alla fall att se om den

a) sprider

b) har ändrat sig sen sist.

Om den gick bra på 100 meter så enligt strelok appen så om den är inskjuten på 100 så ska den diffa -0.7cm om man skjuter på 50 meter...finns inte en chans att det stämmer väl? Låta föga troligt.

Känns nästan som att -3cm , -4cm känns rimligare. Men ni som är kunniga får gärna komma med era synpunkter om ni tror på strelok appen eller inte :)

Men oavsett så kommer jag märka om den inte går "rakt" d.v.s åt vänster o höger.

Om bössan inte sprider sidled så torde det inte vara något bekymmer förutom mina hjärnspöken.

Större chans det är fel på mig som skytt än sikte, vapen m.m men upp till bevis.

Återkommer hur det gick senare, tänkte även ta bilder som kan vara till hjälp.

 

PS: Blir även att följa era råd om att skjuta mer än 1-2 skott innan justeringar m.m
Ta en redig serie för att se ordentligt.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra tips tycker jag är att du skaffar en liten anteckningsbok som du kan nyttja när du skjuter, typ för att prova ammo, skjutställningar och även för att följa hur du utvecklas i ditt skytte. 

Det är också smidigt att ha anteckningar den dagen det blir strul, då kan man ofta utesluta en del saker på direkten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bössan var inte problemet precis som jag trodde. 

Anteckningsblock ska jag fixa, låter skit smart :)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

20210414_193651.jpg

Bild 1 (ovanför)

5 jakt skott, samt 1 flier/flyer som inte kom med på bild. Dock bara jag som klantade mig. 

 

I övrigt så är det 0,3-0,4 cm spridning i sidled på dessa 5. På ett ungefär.

 

 

 

Bild 2 (nedanför)

3 sako övningsskott. Ingen aning varför dessa skotten totalförstörde tavlan så kunde ej få någon redig bild. 

 

Jag är jävulskt kass när det kommer till kulbanan. Eftersom bössan är inskjuten på 100 meter, borde den då gå ngn cm nedanför eller ovanför på 50 meter? 

 

Enligt strelok så är det bara en skillnad på 0,7cm men står inte " - " , så jag antar att det isåfall menas att om jag träffar "perfekt" i mitten så ska jag ligga 0,7 cm ovanför mittpunkten?

 

20210414_193655.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dock på 50 meter o hade kasst stöd tog en träbit o fick ett någorlunda stöd. 

Åtminstone slipper man tänka på o fixa bössan nu :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt med 0.7cm ovanför på 50m. 

För att spara på ammo är det bra att ordna någon form av stöd som man äger själv, sen om det är kasse med sand, plankbitar, bänkskyttestöd spelar mindre roll bara man kan få en stabil stödpunkt till vapnet. Finns inget värre än när man ska hjälpa folk med vapen och sen kommer dom på banan utan någon tanke ens på hur som ska skjuta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, Silver said:

Det låter rimligt med 0.7cm ovanför på 50m. 

För att spara på ammo är det bra att ordna någon form av stöd som man äger själv, sen om det är kasse med sand, plankbitar, bänkskyttestöd spelar mindre roll bara man kan få en stabil stödpunkt till vapnet. Finns inget värre än när man ska hjälpa folk med vapen och sen kommer dom på banan utan någon tanke ens på hur som ska skjuta. 

Jag har en caldwell skjutbänk, dock så var den rätt så värdelös där jag var. Bänkarna man sitter vid är höga och kunde inte få skjutstödet att peka så pass mycket "neråt" att bössan kunde se tavlan när den bara satt i stödet. 

Borde köpa en bättre skjutbänk som är mer anpassningsbar dock. 

 

Jag har även sandsäckar men glömde dem hemma :)  

Ah ok, om jag isåfall skulle ligga 0,7cm ovanför "vid perfekt träff" så låg jag nog 1,5 - 2cm för långt ner men det är en bagatell, åtminstone så funkar han som han ska , med lite övning så ska vi bli bättre :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En ryggsäck packad med lagom mycket kläder blir oftast ett bra mobilt skjutstöd. 

Strunta i hårda och komplicerade stöd, använd stöd somn du enkelt kan ta med och forma efter behov. Ett sånt stöd kommer du sen även kunna använda när du jagar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man utvärdera vapen ammunition eller felaktigheter ska man använda skjutstöd som ger repeterbarhet är då min syn.

Sen att man ska skjuta med " jägarmässiga" stöd när man är klar med sin analys och åtgärderna därefter är ju självklart.

Jag brukar använda mobilkameran efter varje serie, man får klockslag och har träffbilden kvar om man vill analysera mer i efterhand.

Sen måste jag nog påstå att 50 meters skytte inte ger någon fingervisning alls, då sällan felaktigheter visar sig så man kan dra någon praktisk nytta av vad man gjort annat än att ytterst grova fel visar sig.

50 meter använder jag bara vid första skott vid inskjutning om jag skruvat eller ny monterat saker på mitt vapen.

I övrigt är 100m kortaste avståndet för mig.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...