Hoppa till innehåll

Salta hudar


qvarnhill

Recommended Posts

Snart börjar ju säljakten och har för avsikt att salta skinnen i väntan på att de kan frysas alt. beredas. Har kollat runt lite och hittat varningar för att använda vägsalt, typ MEN om vägsaltet endast innehåller NaCl, natriumchloride alltså vanligt salt måste det väl funka. Misstänker att varningarna gäller produkter med helt eller delvis annat innehåll, t.ex magnesiumchloride. Någon som kan ge ytterligare upplysningar i ärendet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Tuffhund sa:

Bra fråga. Jag kör på Granngårdens stensalt. Fråga mig inte hur jag vet att vägsalt förstör hudar 🤬

Kollar man innehållsförteckningen så KAN "vägsalt" vara bara NaCl alltså salt men smältförmågan blir bättre med annat inblandat, bl.a magnesiumchloride, och det har sannolikt inte samma konserverande effekt. Är ju sugen att fråga hur du vet men avstår, vill ju inte förorsaka högt blodtryck eller så...

Ska kolla GG's stensalt!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Tuffhund sa:

Bra fråga. Jag kör på Granngårdens stensalt. Fråga mig inte hur jag vet att vägsalt förstör hudar 🤬

Samma innehåll vad jag kan se 98,5 % NaCl på saltet från Byggmax för UNDER halva priset mot Granngården...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det Byggmax effektsalt du tittar på? Står ju även stensalt på den och om innehåller är samma så... Du låter mig veta hur det går efter att du testat 😋

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar vara någon procent antiklumpmedel i fodersalt som säljs i 25kilos säckar, därav att mängden NaCl ligger runt 98-98,5%.  (Se nedan, produktbladet från saltet på Byggmax, rad två: Anticaking agent)

Sen är det lite vatten som saltet tar upp från omgivningen samt lite "olösliga", antagligen olika mineraler, dvs sådant som vi antagligen inte behöver bekymra oss om.

Det som säljs på granngården/lokala kvarnen/lanthandlaren som fodersalt/hösalt funkar att salta skinn med, har gjort det på ett hundratal getfällar. Det som marknadsförs som tösalt ska man bara använda på marken

image.png.9f73efa3ca48b36fce8f1143a0a7e20d.png

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Tuffhund sa:

Saltade ett bäverskinn med Byggmax effektsalt och skinnberedaren sa inget om saltet så nog verkar det fungera. Tack för tipset. :thumbsup:

Ska salta typ 200 sälskinn i närtid så det blir ju lite av ett hårdtest, ditt bäverskinn och mina sälskinn!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...